Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låta någon annan med Teliaabonnemang köpa en iPhone 3G?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-20 15:32

Finns det någon nackdel med att låta någon annan köpa en iphone med bibehållen bindningstid och att jag sedan tar telefonen och tecknar ett abonnemang på telia?

Fördelarna är ju att jag slipper bindningstiden men vilka nackelar finns? Garantin kan ju inte påverkas av detta...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 15:37

Nackdelen är inte för dig utan för den andre personen om den sedan vill ha en iPhone... står redan i registret att den har en och får då (i dagsläget) inte köpa en till på samma abonnemang.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-20 15:46
Ursprungligen av Trineo:

Nackdelen är inte för dig utan för den andre personen om den sedan vill ha en iPhone... står redan i registret att den har en och får då (i dagsläget) inte köpa en till på samma abonnemang.

Ja fast det är inget problem i mitt fall...

Men telefonen är väl inte på något sät knyten till ett specifikt nummer?

Mitt dilemma är dock om det är någon idé.. Tanken var att jag skulle köra med halebop isf. men det kanske är ohållbart att inte ha fast pris för datatrafik?

Är för dålig på Wifi och liknande fungerar för att bilda mig en uppfattning om huruvida jag verkligen behöver 3g eller ej.

Jag komer surfa väldigt lite så helst hade jag velat behålla halebop men med iphone kanske man måste ha att abonnemang med fast pris för data och då kan ju lika gärna jag binda upp mig på Telia om jag ändå komemr byta till dom...

Är väldigt rådvill... Beroende på att jag är så otroligt dålig på hur allt detta fungerar.. Är en vanlig mobilanvändare och har ingen som helst koll på internet via mobil... Men jag e tacksam för Er hjälp.....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-21 14:32

Spelar det någon roll vilket telefonnummer man aktiverar sin iphone med?

Ursprungligen av Snabbis:

Spelar det någon roll vilket telefonnummer man aktiverar sin iphone med?

Nu kan det ju vara mitt dåliga minne men jag minns inte ens att jag skrev in något telefonnummer när jag aktiverade telefonen

--j

  • Medlem
  • Vadstena
  • 2008-07-21 14:53

Jag har gjort precis som du sa. Köpt med ett redan knutet abonnemang och kör nu med Halebop tills jag får mitt obundna Telia abonnemang. Så det spelar absolut ingen roll vilket abonnemang du köper den till. Du får bara telefonen, betalar sen tack och hej.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-21 15:12
Ursprungligen av Edvaard:

Jag har gjort precis som du sa. Köpt med ett redan knutet abonnemang och kör nu med Halebop tills jag får mitt obundna Telia abonnemang. Så det spelar absolut ingen roll vilket abonnemang du köper den till. Du får bara telefonen, betalar sen tack och hej.

Perfekt, tackar för svaret.. Du har inte funderat på att fortsätta med Halebop?

Detta var riktigt intressant. Visste inte att man kunde göra så.
Vad blir priset på en 8 & en 16gb då? Står kontantpris på hemsidan men hittar inte riktigt exakt vilket det priset blir.

Ursprungligen av ChicoPato:

Detta var riktigt intressant. Visste inte att man kunde göra så.
Vad blir priset på en 8 & en 16gb då? Står kontantpris på hemsidan men hittar inte riktigt exakt vilket det priset blir.

Står på hemsidan..

Om jag minns rätt är det:

8gb : ca 4800
16gb: ca 5400

Ursprungligen av tornros:

Står på hemsidan..

Om jag minns rätt är det:

8gb : ca 4800
16gb: ca 5400

Tack.
Tror jag kommer köra på det alternativet.

Två vägar finns det till den "fri" telefon som är bunden till telia.

1. Antingen så har man ett teliaabonnemang som är inom gränsen för vad man kan köpa en "lös" telefon och bunden till telia. Sedan kan man använda den till vilket abb som helst. Då krävs det att man har ett abb. redan.

2. Ett annat sätt är att man köper en telefon med t.ex. till vänner. Då "köper" man den för 4220kr samt en månadsavgift på 69kr. Man betalar alla månadsavgifter på en gång eller om det inte går så sätt betalningen på autogiro. Då blir slutsumman 5462kr (18 mån, 16 gb). Sedan kan man ju ha valfritt telia eller halebop abonnemang. Då krävs det inte att man har ett abb. redan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-29 12:18
Ursprungligen av beamsteel:

1. Antingen så har man ett teliaabonnemang som är inom gränsen för vad man kan köpa en "lös" telefon och bunden till telia. Sedan kan man använda den till vilket abb som helst. Då krävs det att man har ett abb. redan.

Sedan kan man använda den till vilket TELIA abb som helst.

Edit: Bäst att påpekas dock, annars kommer det komma någon som har missuppfattat och köpt en telefon

Senast redigerat 2008-07-29 15:04

jo, korrekt. Den är ju bunden till telia.

Tjena! Behöver lite hjälp!

Har suttit och tänkt lite idag och kom på en lysande idé.

Sitter nu med 3 Abb till 2010, så syster tar över det och får gratis telefon av 3.. Bra deal.

Jag gör såhär: Låter någon med Telia abb att köpa ut en iPhone till mig.
Själv tecknar jag ett Max 25 + fri data UTAN bindningstid.

Och säger upp Telia abbet när man kan låsa upp. Eller så byter jag och systern igen.

1
Bevaka tråden