Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt kärleksbarn! (Modularen!)

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 18:08

Nu går jag händelserna lite i förväg. Men jag orkar faktsitk inte vänta längre. Det är inte 100% färdigt. Några moduler är svajiga. Jag saknar en baksida. Samt att jag t.ex inte har testkört CV-mixern jag byggde i eftermiddags t.ex. Men det mesta är ju petitesser, den står nu snygg i vardagsrummet och glänser. Snart dax att slå på strömmen och börja väsnas!

Bästa:
- Planera / designa!
- Bygga ihop (Båda lådan och lödandet var sjukt roligt)!
- När det fungerar!

Sämsta:
- Vänta på komponenter
- Felsöka
- Vänta.
- Att man måste säga stopp; Det får räcka med de här modulerna till att börja med!
- Det är urtråkigt att vänta på komponenter.

Följande moduler är det i systemet:
TH XRVCO
TH XRVCO
TH VCO-1
TH VCO-1
MFOS Dual VCA
MFSO ADSR
CGS Wavemultiplier
CGS Digital noise
CGS Analogue shift register
CGS VCA
CGS Suboscillator
CGS Wavetable
CGS Gate to trigger
CGS Synthacon
Fonitroik PS3100 Resonator
Fonitronik Dual Buchla Lowpass Gate
Fonitronik Dual Buchlaesque CV processor
Topp 281 Function generator
EFM LFO
EFM ADSR + VCA
EFM Transistor Ladder filter
MSC175 Dual VCS
+ ett gäng hembyggda splitters och mixers (Varav den ena inte är helt färdig, eftersom jag fick slut på pottar och rattar.. så jag väntar med den).

Vad skulle jag ha gjort annorlunda.
Egentligen inte så mycket.
Jag tror jag borde ha köpt upp mig på en ganska bred bas komponenter i början hade varit smartare. Köpa minst 100st av de komponenter som är vanligast (Decoupling kondingar, de "vanligaste" värdena på motstånd osv.) i början hade nog hjälpt mig på lång väg. Istället så beställde jag ganska snålt när jag väl beställde, missade några komponenter några gånger och fick sålunda vänta. Samt att det kostade extra i porto. Iofs så är jag sådan som person, som glömmer och hastar mig genom saker och ting.

Sen en liten notis om hur det förändras under byggets gång; jag var ganska säker på vad jag vill ha och hur jag ville ha det. Men man upptäcker ständigt nya saker. Springer på gruppköp och sånt. Ibland har det varit svårt att tänka: Nej, det där är något jag inte behöver. Ofast har jag iofs köpt när väl något har erbjudits. PCBs kostar nästan inget.. Och hellre ett för mycket än ett för lite. (Kan man ju se i backspegeln att visst ser det snyggt ut med 3st LPGs, men behöver jag egentligen fler än 2? Nej. Bättre att ha ett gäng uttag för mixers och splitters!). Men man upptäcker även nya saker med moduler som man har köpt - som man tänkte en sak om från början, men sen inser att de kan användas på ett helt annat sätt - som t.ex LPGn (igen) som även kan dubbla som VCA! Sjukt bra. Helt plötsligt hade jag 2 extra. Funktionsgeneratorn är ju en utmärkt LFO osv. Jag upplever det som väldigt lätt att man fastnar i det där inrutade tänket som finns i "köpesynthar". Dvs - OSC->VCF-VCA. Och bara ser på filtermoduler, eller vad de nu är för något man har, och bara tänker på deras normala användningsområde. Vilket är lite dumt. För i ett större system så kan man ju använda det mesta till helt annat.

Jag har skissat på ett system till. Nästan uteslutande CGS moduler - och nästan allt är logik/CV-processing. Då jag upplever att det är det som är roligt i ett modularsystem. Att man kan kontrollera när, var och hur något ska ske. Och det är något jag inte riktigt fått med nu.

Vad som överraskade mig positivt var hur snabbt det gick ändå. Jag trodde inte jag skulle bli klar på ett halvår. Verkligen inte. Nu blir man väl aldrig "klar", men ett färdigt kabinett är ju ett färdigt kabinett

Apporpå det så var kabinettet något som var väldigt roligt att bygga. Jag hade först bara tänkt mig att ha något som skulle vara platt och "normalt" som en vägg. Jag hade ju länge lekt med idén att försöka gör något så där mekaniskt och häftigt som Buchlas 200e kabinett, men det blev för krångligt, och höjden på mina moduler gjorde att jag aldrig fick till det snyggt på ritningarna, så jag lämande den idén ganska snabbt. Men så när jag väl satt och skissade på hur det skulle se ut så kom jag på att jag kunde göra en låda med lutande plan, det ena ledde till det andra och sen så kändes det väldgit snyggt helt plötsligt Väldigt buchlaesque tycker jag själv, eller? Det var lite svårt att få färgen jämn. Men man får kämpa, så löser det sig. Samt att jag hastade lite, men så gör jag alltid. Men slutresultatet blev ju bra!

Eller vad säger ni?

Senast redigerat 2008-07-24 23:25
  • Medlem
  • 2008-07-24 18:26

Pr0n!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-24 18:33

F*n fan vad snygg! Buchla!
Vi saknar dig här på Norberg zthee!

Fy fan vad fräscht!!
Ojoj vad jobb det måste ligga bakom den där synthmaskinen!

Tummen upp!

-Åh, den var sehr znügg!

inspirerande!
kul läsning, fina bider - ska bli kul att få lyssna oxå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 19:55

Ren porr
Design fest... Ser fram emot att testa den

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 20:23

Snygg som attan!

Måste få tummen ur och bygga låda samt finare paneler till min skrotular....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 20:28

Tackar killar!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-24 20:57

Slutresultatet ser ju kanon ut. Jag blir jäkligt sugen på att köpa några Serge-paneler när jag ser din modular. Grymt!

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-24 21:11

Skitsnyggt!!! men har du inte glömt USB och MIDI??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 21:16

Skippa midi.. USB->CV..

Kan vi inte få lite mer bilder på snyggingen. Visar den i cam mot betalning?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-24 21:32

Webcam på modular mot betalning.. En ny industri växer upp..

Inte snygging-> Transistor Apa - Om sajten Panelerna är mungo.. elektroniken/funktionen är dock fin fin..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 21:39

Neriks, Det är ju tack vare dig den kunde bli så snygg!

Mårre, Tar det i Modular 2.0

Valfrid, Mer bilder kommer om en liten stund!

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-24 23:01

Grymt!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 23:05

Ser fantastiskt ut! Mäktigt!

zthee; fy faan va snyggt alltså, jag är impregnerad !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 23:26

Tackar!

Jag uppdaterade första inlägget med fler bilder..

Och nu vet jag vad månadslönen kommer gå till.. - patchkablar! Jäklar . Man börjar patcha och har inte ens kommit halvvägs! Och då får jag slut på kablar. WTF liksom

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-07-25 00:55

Får vi höra lite "väsen" nu då??

  • Medlem
  • 2008-07-25 00:56

jättefin. vilket arbete!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-25 02:15

zthee, du är fan inte klok

får min tilltänkta drömrigg att verka impotent ...

fantastiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 09:35

Mårre, Ni får lite ljudklipp efter Norberg. Nu hinner jag inte med. Dags att packa och slänga in den i bilen!

Syked, Tack!

Nihad, Haha, tack

beröm kan man aldrig få för mycket av !

ang patchkablar så visst är det 6,3mm du kör ?

tips för er som kör 3,5 mm; jag har på senare tid handlat rätt mycket billiga 3,5 mm kablar från technology transplant, t.ex senast så köpte jag 10 st 2meters och det kostade 170 pix inkl frakt, hade jag köpt motsvarande doepfers från thomann hade det kostat 490 totalt, nu har jag iofs aldrig testat kvaliten på doepfers kablar och det kanske är en viss skillnad, men tt´s kablar är iaf absolut prisvärda tycker jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-25 11:03

Ja, jag kör 6,3mm. Det kändes smidigas.. Behöver inte köpa nya kablar, samt att det är lätt att bara plugga in t.ex MPCn i filtret utan att behöva skaffa massa 3,5mm -> 6,35mm sladdar..

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-07-25 11:03

nice

Ooh, härliga tider..! SNYGG!!!

Vilket sexigt monster. Läckert. Det här är verkligen något att vara stolt över och kan förstå att du inte kunde hålla dig.

Imponerande!

(nu är det bara till att sprida ditt mästerverk i blogospheren och motta beröm)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-25 17:02

haha, flickorna på matrixsynt lär väl blå våta av denhär ... (ursäkta språket)

  • Medlem
  • 2008-07-25 20:13

riktigt riktigt fint...! Hur fäste du EFM korten på panelerna?

mvh

Bevaka tråden