Hej, kommer att vara en switcher när maskinen väl anländer – Beställde en Mac Pro igår, dröjer 3-4 veckor innan den kommer.

Har använt datorer i mer än 15 år (c64, Amiga 500, 486, Pentium...). Har inte varit imponerad av Apple-plattformen tidigare – Låst plattform, litet utbud av program, inte mindre buggig än PC-plattformar (beroende på konfiguration förstås) och så avsaknaden av spel... Har upplevt att allt man kunnat göra på en Mac har jag kunnat göra på en PC och mer därtill, till en lägre kostnad, minst lika effektivt. Visst, Windows har historiskt inte varit lika snyggt som Mac OS, men jag upplever att man i högre grad kunnat kustomisera Windows än Mac OS, utan att gå in på längre diskussioner om detta kan jag bara kort nämna att jag vid ett tillfälle önskade att det fanns en funktion som gjorde att mapp- och programfönster kunde befinna sig "always on top", googlade och vips så hade jag installerat ett 3:e-partsprogram som fixade det åt mig i Win XP, varpå arbetseffektiviteten ökade.

I takt med att spam, virus och säkerhetsluckorna i XP blev allmer kända under början av 00-talet växte missnöjet. När nyheten om att Apple skulle ändra datorarkitektur från PPC till x86 kom, slog det ner som en bomb. Att köra Windows på Mac:en blev verklighet. Efter att ha väntat in Vistas release och blivit grymt besviken på resultatet av 5 (el. mer) års arbete så har saken varit klar. En Mac blir det. Men jag har inga illusioner – Jag är ingen Mac:ian eller PC:ian, jag är en datoranvändare. Nu råkar det vara så att Apple har de intressantaste produkterna på marknaden. Kan fortsätta tala om detta oändliga ämne, men känner att det är dags att runda av.
Och så användningsområdena – Kommer i huvudsak använda maskinen till musikproduktion under Mac OS X, samt spel och programmering under Windows XP/Vista. Så småningom trycker jag nog in Ubuntu i den för skoj skull.

Väl mött.