Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook G4 12" - Död display, LVDS-kabel trasig?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Idag slutade bildskärmen på min iBook G4 12" att fungera. När jag skulle stänga datorn hörde jag ett lite underligt ljud som lät lite som en knäckning, fast lägre (nu i efterhand tror jag mig veta bättre, det är nog en liten bit av plast som är kvar sedan gjutning en av top case som gick emot gångjärnet för skärmen). När jag senare öppnade datorn igen så verkade allt okej. När jag skulle stänga den igen däremot så såg jag något som absolut inte är okej. Under ett ögonblick när jag höll på att stänga datorn blev skärmen grå med någon slags ränder till vänster. Jag stängde den aldrig helt, utan öppnade datorn igen för att se ifall något hänt. Bilden var som vanligt. Då stängde jag datorn igen. En stund senare så öppnade jag datorn igen. Då fick jag ingen bild på skärmen, bara backlighten fungerar.

Efter att ha provat att starta om datorn med inte särskilt uppmuntrande resultat (efter ett kort tag blir skärmen grå i ett par ögonblick och därefter svart igen, med backlight på), beslutade jag mig för att öppna datorn för att se ifall jag kunde hitta något fel.

Jag monterade ned datorn tills jag tagit bort bottom shield och kunde konstatera att något såg lite underligt ut med LVDS-kabeln som går till skärmen (den kabeln som bär skärmdata). Jag demonterade vidare tills jag hade tagit bort Top Shield och modemet, och nu var det lite tydligare. Det finns någon form av slitage på LVDS-kabeln. Det textilieliknande materialet som finns runt kabeln verkar vara nästan söndernött.

Detta blev ännu tydligare när jag demonterade skärmen för att inspektera.

Min misstanke om att det är LVDS-kabeln som glappar eller dylikt blev givetvis stark av detta. Jag funderade på ifall det kunde bli kortslutning mellan kabeln och gångjärnet, kanske var plasten runt en en av trådarna också utnött? Jag satte lite orange tape runt sladden (en servicetekniker hade satt fast serienummerklisterlappen på mitt typ 2 månader gamla top case med detta, jag stjäl inte orange tape ifrån andra komponenter ) och monterade ihop datorn. Detta gav ingen förbättring dock, utan precis samma problem som förut.

Givetvis är det fortfarande möjligt att det är LVDS-kabeln som är trasig, men jag är inte längre lika säker. Låter detta som ett fall av att den skulle vara trasig, eller är det kanske något grafikrelaterat chip?

Jag har dock provat att lägga tryck till vänster om musplattan, för att försöka säkerställa att det inte är det ökända lödningsproblemet med grafikchipsetet (jag har dock haft det en gång förut, och fått det logikkortet utbytt, det här liknar inte hur datorn betedde sig då).

Saker jag ännu inte har provat är att komma åt datorn via nätverk samt att prova en extern skärm. Detta kommer jag dock försöka göra imorgon.

Något som jag tycker är lite störande är dock att jag hade datorn inne på garantireparation för två månader sedan (nu är garantin dock utgången) och då borde ju slitaget på denna kabel varit lika uppenbart, det har ju definitivt inte uppkommit över en natt. Reparationen gällde ironiskt nog att backlightkabeln glappade, men displayen fortfarande visade bild.

Så, är det någon här som har varit med om ett liknande problem och kanske rentav kan bekräfta att det är LVDS-kabeln som krånglar?

Vet någon även ifall denna finns att köpa inom Sverige, eller i alla fall inom EU?

Jag har nu provat att köra den med extern skärm, och det fungerar utmärkt. Detta tyder ju starkt på att det är LVDS-kabeln som är problemet.

Då gäller det bara att hitta en sådan till ett humant pris

  • Oregistrerad
  • 2008-10-01 19:51
Ursprungligen av DrRotmos:

Jag har nu provat att köra den med extern skärm, och det fungerar utmärkt. Detta tyder ju starkt på att det är LVDS-kabeln som är problemet.

Då gäller det bara att hitta en sådan till ett humant pris

Kolla på ebay. Brukar finnas extremt mycket apple-hårdvara som säljs där.

Har ett liknande problem, men får bara igång datorn ibland. Fläktarna går igång på max utan att datorn startar. Ibland så startar datorn, men glappar till och skärmen "försvinner" som du skriver i ditt inlägg. Ska testa med extern skärm när jag får igång den igen.

Ursprungligen av macgunde:

Har ett liknande problem, men får bara igång datorn ibland. Fläktarna går igång på max utan att datorn startar. Ibland så startar datorn, men glappar till och skärmen "försvinner" som du skriver i ditt inlägg. Ska testa med extern skärm när jag får igång den igen.

Klassikern. Kolla här:

ibook G4 logic board fix

Har varit ute och rest hela vintern och helt och hallet missat detta inlagg, ar iofs inte hemma annu.

Ville bara tacka for lanken, ska plocka fram den gamle trotjanaren och forsoka fixa den genom din lank.

Tack!

Mvh Daniel

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-06 15:52

hmmm, kolla med supporten, du har ju 90 dagars garanti pa reparation gallande samma komponent, oavsett garantitid, o kanske gar det att florta lite med dem sa att dem iaf kan sta for en ny sladd at dig iom att det ror sig om skarmen igen, att du oppnat den kan ju dock forsvara en hel del

1
Bevaka tråden