Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkortsproblem - Basen låter som den clippar

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har ett Tascam US-122L ljudkort. Har haft det i min ägo i ungefär ett år. Jag har tidigare använt en pc men har nyligen köpt en Macbook (Leopard 10.5). Jag har inte haft några problem innan jag köpte min Macbook men nu när jag spelar upp ljud från t.ex. iTunes så låter det som att basen clippar. Det blir ett klickljud när det kommer en baskagge. Även på mycket låg volym. Däremot så låter det bra när jag spelar upp ljud ur Logic (hittils). Jag har installerat senaste drivrutinen som jag laddade ner från Tascams hemsida. Det finns ingen mjukvara till ljudkortet där man kan ändra inställningar.

Någon som har haft liknande problem eller vet vad det kan bero på? Jag måste få det här att fungera eftersom musik och musikskapandet var en viktig faktor till varför jag köpte just en Mac.

  • Medlem
  • 2008-07-29 18:49

Det är inte så att du kör med någon EQ i iTunes som gör att det distar?

Det distar inte. Det låter snarare som om högtalarna är spräckta. Det är dom inte.

Ursprungligen av Drossy Drizzle:

Det blir ett klickljud när det kommer en baskagge.

Du kanske lyssnar på Metallica..? (Förlåt, jag kunde inte låta bli... )

När du säger "t ex iTunes", betyder det att du bara har testat iTunes, eller händer det när du spelar upp i Quicktime och dylikt också? Är du säker på att rätt ljudkort är valt i iTunes, så att du inte spelar upp med interna ljudkortet? Det låter ju inte som att det är nåt fel på ljudkortet om det lirar bra med Logic. Då känns det ju snarare som nån inställningsgrej, som t ex EQ i iTunes som jgb föreslog: Har du kollat upp det förresten?

Ursprungligen av axeman:

Du kanske lyssnar på Metallica..? (Förlåt, jag kunde inte låta bli... )

När du säger "t ex iTunes", betyder det att du bara har testat iTunes, eller händer det när du spelar upp i Quicktime och dylikt också? Är du säker på att rätt ljudkort är valt i iTunes, så att du inte spelar upp med interna ljudkortet? Det låter ju inte som att det är nåt fel på ljudkortet om det lirar bra med Logic. Då känns det ju snarare som nån inställningsgrej, som t ex EQ i iTunes som jgb föreslog: Har du kollat upp det förresten?

Hehe. Det är inte Metallica jag lyssnar på. Det händer i Quicktime också. Det kan väl inte vara det interna ljudkortet eftersom det inte är kopplat till några högtalare? Högtalarna är ju direkt kopplade till det externa ljudkortet och det är i sin tur kopplat till datorn via usb. Då borde jag ju höra ljudet direkt ur datorns högtalare. EQ har jag faktiskt inte kollat upp. Det flummiga är ju att det bara är basen som låter skev och att den låter lika skev i båda programmen. Ljuden låter annars som dom ska. Det är alltså enbart på baskaggarna som klickljudet uppenbarar sig.

1
Bevaka tråden