Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man ha iTunes för att ta bort musik från iPhone?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 11:00

Går det endast att göra via itunes?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-03 11:45

Det går att ta bort på andra sätt men det är väldigt komplicerat. Det enklaste är att använda iTunes. iPhone är ingenting utan iTunes.

//Rob

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 14:22
Ursprungligen av Robo-X:

Det går att ta bort på andra sätt men det är väldigt komplicerat. Det enklaste är att använda iTunes. iPhone är ingenting utan iTunes.

//Rob

Irriterande att man inte från telefonen kan ta bort vissa låtar......

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-03 14:34
Ursprungligen av Snabbis:

Irriterande att man inte från telefonen kan ta bort vissa låtar......

Egentligen inte... Eftersom du behöver din dator för att lägga in musik så gör det ju inget om några låtar ligger och tar upp utrymme. Dessa kan du ju radera när du ska lägga in nya låtar så egentligen är det ju inget problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 17:59
Ursprungligen av Laleh:

Egentligen inte... Eftersom du behöver din dator för att lägga in musik så gör det ju inget om några låtar ligger och tar upp utrymme. Dessa kan du ju radera när du ska lägga in nya låtar så egentligen är det ju inget problem.

Med tanke på att man kan köpa in och lägga till låtar via iTunes Store i telefonen så känns inte steget så långt till att man skulle kunna ta bort låtar direkt i telefonen. Det skulle vara en trevlig funktion att ha om man är borta från datorn en lång tid.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-03 18:01
Ursprungligen av vanilj:

Med tanke på att man kan köpa in och lägga till låtar via iTunes Store i telefonen så känns inte steget så långt till att man skulle kunna ta bort låtar direkt i telefonen. Det skulle vara en trevlig funktion att ha om man är borta från datorn en lång tid.

Men kan ju bli ett problem om det är låtar man har köpt som man måste ta bort, och inte hunnit synka in dom i datorn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 18:47
Ursprungligen av nllub:

Men kan ju bli ett problem om det är låtar man har köpt som man måste ta bort, och inte hunnit synka in dom i datorn!

Nix. Information om vilka låtar du köpt lagras centralt hos iTunes Store, så det är inget problem.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 22:22
Ursprungligen av vanilj:

Nix. Information om vilka låtar du köpt lagras centralt hos iTunes Store, så det är inget problem.

Men hur gör jag nu när jag lagt in tio album i en lånad dator. Kommer dessa album automatiskt in på mitt konto när jag kopplar in telefonen hemma på min dator?

Ursprungligen av Snabbis:

Men hur gör jag nu när jag lagt in tio album i en lånad dator. Kommer dessa album automatiskt in på mitt konto när jag kopplar in telefonen hemma på min dator?

Lagt in ? Är det i bemärkelsen att du har haft CD/DVD-skivor och sparat dom på någons dator ? Dvs inte köpt musik genom ditt konto. Då tror jag inte att dom kommer att poppa upp i ditt konto eftersom de tio albumen inte är kopplade till ditt eget konto på något sätt. Eller har jag missuppfattat frågan ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 22:46
Ursprungligen av KaRo:

Lagt in ? Är det i bemärkelsen att du har haft CD/DVD-skivor och sparat dom på någons dator ? Dvs inte köpt musik genom ditt konto. Då tror jag inte att dom kommer att poppa upp i ditt konto eftersom de tio albumen inte är kopplade till ditt eget konto på något sätt. Eller har jag missuppfattat frågan ?

Precis!! Jag som är otydlig...

Så om jag vill redigera de album jag nu lagt in från en lånad dator så måste jag alltså göra det via itunes från den datorn jag lagt in musiken ifrån?

Låt säga att jag vill ta bort ett av albumen.. Det går enbart isf. från itunes och från den datorn albumet fördes över från? Varken från telefonen eller från itunes på en annan dator? Går det inte att synca innehållet i min iphone till min dator när jag kopplar in den och kör itunes?

Detta handlar alltså för att vara tydlig om egen musik och inte musik köpt via itunes store....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-03 23:13

Du kan bara ha din iPhone synkroniserade med ett musikbibliotek åt gången. Alltså kan du bara redigera albumen från den dator du lagt in dem (det bibliotek du har synkroniserat med).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 23:22
Ursprungligen av vanilj:

Du kan bara ha din iPhone synkroniserade med ett musikbibliotek åt gången. Alltså kan du bara redigera albumen från den dator du lagt in dem (det bibliotek du har synkroniserat med).

Så om den datorn går sönder kommer jag för alltid, så tillvida att jag inte restorar telefonen alltid ha dessa album i telefonen?

Otroligt dåligt isf....

Ursprungligen av Snabbis:

Så om den datorn går sönder kommer jag för alltid, så tillvida att jag inte restorar telefonen alltid ha dessa album i telefonen?

Otroligt dåligt isf....

Jag tycker att det är lustigt hur så många människor kan hänga upp sig på så pass små problem (med så liten sannolikhet) och verkligen framhäva dess uselhet ("Otroligt dåligt").

Jag menar, med den attityden skulle jag inte vilja se dig förlora en fotbollsmatch!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 12:07
Ursprungligen av henkebarn:

Jag tycker att det är lustigt hur så många människor kan hänga upp sig på så pass små problem (med så liten sannolikhet) och verkligen framhäva dess uselhet ("Otroligt dåligt").

Jag menar, med den attityden skulle jag inte vilja se dig förlora en fotbollsmatch!

Med den attityden? Är det fel att jag tycker det är otroligt dåligt trots att du inte gör det? Finns få saker som man får kritisera så lite som appleprodukter tydligen... Verkar som en del ser det som sitt personliga kall att försvarar dessa till det yttersta.. Och man ska inte acceptera att någon tycker annorlunda än vad man själv gör.....

För mig som inom ett halvår kommer byta dator är detta otroligt otroligt tom. dåligt...

De skivor jag lägger in på datorn är ju backups från själva skivorna för att svara på tidigare inlägg.. Lägger jag in 30 album från köpta album så kommer jag få göra om allt igen då jag byter dator istället för att det fanns möjlighet att spara det som redan finns på telefonen och lägga till ytterligare vid sync... Just nu utgår ju apple ifrån att det man inte köpt via itunes är oköpt material...

Jag förstår till viss del varför de gör så men för mig som har mycket lagligt material och en hel del musik som inte finns i itunes store så blir det ett dilemma och det är för MIG otroligt dåligt...

Om det inte passar dig att JAG tycker så föreslår jag du helt enkelt undviker att slösa energi på det.. Finns viktigare saker att hänga upp sig på än att försöka få alla att tycka lika som dig om en simpel telefon.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 14:11
Ursprungligen av Snabbis:

De skivor jag lägger in på datorn är ju backups från själva skivorna för att svara på tidigare inlägg.. Lägger jag in 30 album från köpta album så kommer jag få göra om allt igen då jag byter dator istället för att det fanns möjlighet att spara det som redan finns på telefonen och lägga till ytterligare vid sync... Just nu utgår ju apple ifrån att det man inte köpt via itunes är oköpt material...

Jag förstår till viss del varför de gör så men för mig som har mycket lagligt material och en hel del musik som inte finns i itunes store så blir det ett dilemma och det är för MIG otroligt dåligt...

Nej, Apple utgår nog inte alls från att den musik du har i ditt bibliotek är "oköpt". Deras slogan innan iTunes Music Store kom var "rip, mix, burn". De har ju gjort det otroligt enkelt att rippa sina köpta CD-skivor.

Jag är definitivt inte den som försvarar Apple i alla väder, men jag har lite svårt att förstå exakt vad du tycker är dåligt.

Själv har jag rippat 300 av mina köpta CD-skivor och lagt i ett bibliotek. Dessutom ligger tusentals andra låtar jag köpt där, från eMusic och iTunes Store. Eftersom detta iTunes-bibliotek har tagit åtskilliga timmar att bygga upp har jag självklart backup på det. Aldrig i livet att jag vill rippa om någonting.

Det är iTunes-biblioteket du skall vårda, sköta och vara rädd om. Inte delmängden (kopian) du för tillfället har på telefonen.

Om min dator krashar återställer jag biblioteket (och allt annat jag har på datorn, foton, dokument, program, email, etc, etc) från backupen.

Om iPhonen går sönder eller förloras skaffar jag en ny, kopplar in den, och strax är den helt återställd.

Kan du förklara lugnt och sakligt en gång till exakt vad som är dåligt? I vilken situation kommer du att hamna i klistret?

Ursprungligen av pesc:

Kan du förklara lugnt och sakligt en gång till exakt vad som är dåligt? I vilken situation kommer du att hamna i klistret?

Jag tror att han är bestört över tanken om att han inte kan
1) lämna sin synk-dator hemma
2) handla i App Store eller iTunes Music Store (och på så vis fylla minnet)
3) och sedan frigöra utrymme i iPhone utan att behöva använda en dator

Jag förstår att detta kan bli ett problem, om man köper mycket musik eller apps på resande fot, men jag har svårt att se hur detta kan vara ett jätteproblem. Jag menar, köper man så många apps och låtar hela tiden att en 16gb iPhone kan bli full oftare än man använder sin egen dator, då borde man vilja komma åt sitt iTunesbibliotek oftare för att lägga till och ändra listor då och då.

Endast min åsikt och absolut inget illa menat.

Snabbis ! Inte riktigt vad du frågade om men jag hittade den här frågan i iTunes forum på Apples sida.
Frågan gäller hur man tar bort några sånger från sin iPhones om man samtidigt vill ha sitt iTunesbibliotek intakt för sin iPod Touch.

In iTunes, make a copy of the playlist that you want to use on your iPod touch. Rename it to _____ iPhone (so you know which one it is). Then delete the songs you don't want to have on the phone.
Next time you go to sync your phone, click on the Music tab, and uncheck the playlist you had before and check the new ____ iPhone playlist. Then hit the sync button and you should be good to go.

Man gör alltså en kopia på spellistan, ger den ett nytt namn och tar bort de sånger man inte vill ha på sin iPhone. Synka din iPhone genom att markera denna nya spellista.

Här en annan intressant fråga: Kan man synka flera iPhones till samma konto ?
Inget svar där ännu men det kan väl ändå inte vara möjligt ?

Nytt försök att lämna en länk till iTunes forumdiskussioner=
Apple - Support - Discussions - iTunes

Och här en länk till den sista frågan=
Apple - Support - Discussions - How to sync more than one of our ...

Ursprungligen av Snabbis:

Med den attityden? Är det fel att jag tycker det är otroligt dåligt trots att du inte gör det? Finns få saker som man får kritisera så lite som appleprodukter tydligen...

Det handlar inte om att det är en iPhone, det handlar om en funktion som är så pass liten och i de flesta ögon betydelselös som gör att du tycker att produkten är "otroligt dålig". Det är "otroligt dåligt" att min förra HP-dators moderkort dog två gånger under de två åren jag ägde den. Det är otroligt dåligt att samma dators grafikkort också dog två gånger under samma period.

Att iPhone har samma system som en iPod när det gäller att ta bort musiken från enheten tycker jag inte är i samma liga. Inte alls. Fruktansvärt långt ifrån.

Jag försöker inte få någon att tycka som mig. Jag uttrycker bara min åsikt, precis som du.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 21:05
Ursprungligen av henkebarn:

Det handlar inte om att det är en iPhone, det handlar om en funktion som är så pass liten och i de flesta ögon betydelselös som gör att du tycker att produkten är "otroligt dålig". Det är "otroligt dåligt" att min förra HP-dators moderkort dog två gånger under de två åren jag ägde den. Det är otroligt dåligt att samma dators grafikkort också dog två gånger under samma period.

Att iPhone har samma system som en iPod när det gäller att ta bort musiken från enheten tycker jag inte är i samma liga. Inte alls. Fruktansvärt långt ifrån.


Jag försöker inte få någon att tycka som mig. Jag uttrycker bara min åsikt, precis som du.

Du läser ju inte vad jag skriver utan lägger ord i munnen på mig.. Det är En, EN ENDA FUNKTION som jag uttryckt mitt missnöje med.. Inte en hel produkt.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 08:44
Ursprungligen av Snabbis:

Så om den datorn går sönder kommer jag för alltid, så tillvida att jag inte restorar telefonen alltid ha dessa album i telefonen?

Otroligt dåligt isf....

Om din dator kraschar återställer du väl den från din backup? För du gör väl backuper va??

Ledtråd: det du har på din iPhone är ingen backup på din dator.

Så om jag vill redigera de album jag nu lagt in från en lånad dator så måste jag alltså göra det via itunes från den datorn jag lagt in musiken ifrån?
Svar: Ja

Låt säga att jag vill ta bort ett av albumen.. Det går enbart isf. från itunes och från den datorn albumet fördes över från? Varken från telefonen eller från itunes på en annan dator?
Svar: Stämmer. Ändringar kan bara göras från iTunes och från den dator där du lagt in musiken. Om du har lagt över musik från iTunes på en annan dator till din iPhone så försvinner den musiken om du ansluter iPhonen till din egen dator och vill synkronisera över din egen musik. Allt är uttänkt så att man inte ska kunna flytta musik o dyl mellan datorer och iTunes förlora pengar. Det skulle annars innebära att i en gäng kompisar skulle en köpa musik som alla sedan skulle kunna föra över till sina iPhone/iPod´s.
Du skulle kunna auktorisera den datorn du sitter vid (man kan auktorisera 5 datorer för varje iTunes-konto) och därigenom kunna köpa musik fast du inte sitter hemma. Då finns den musiken med dig hem och är registrerad under ditt konto.

Så om den datorn går sönder kommer jag för alltid, så tillvida att jag inte restorar telefonen alltid ha dessa album i telefonen?
Svar:Oh, nej ! De albumen försvinner så fort du ansluter din din dator/din iTunes och då fylls din iPhone på med det som du redan har på ditt konto.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 23:45
Ursprungligen av KaRo:

Så om den datorn går sönder kommer jag för alltid, så tillvida att jag inte restorar telefonen alltid ha dessa album i telefonen?
Svar:Oh, nej ! De albumen försvinner så fort du ansluter din din dator/din iTunes och då fylls din iPhone på med det som du redan har på ditt konto.

Så nu när jag kommer hem efter semestern och tänkt lägga in ytterligare album från min dator så kommer det jag tidigare slitit ihop med bilder osv. att försvinna?

SUCK!!!

Så itunes har monopol på musiken i telefonen? Om jag köpt 100 skivor i butik som är mina och jag vill ha de i telefonen så går det bara från en dator men inte från fler? Lite konstigt men visst, jag kan köpa argumentet men i mitt fall där det rör sig om betald musik blir det otroligt trisst...
Svar: Ser inte riktigt hur det kan vara ett problem men visst...du vill vara så flexibel som möjligt med din musik. Fördelen med iTunes är trots allt att om du laddar ned de 100 skivorna hemifrån så säkerhetskopieras musik så att om iPhonen går sönder och din musik inte kan nås därifrån, så tar du bara och återställer din telefon och får in all musik igen.

Jag trodde det jag lagt in skulle sparas även om jag från min hemmadator sedan lägger in andra album... Men detta går alltså att lösa genom att auktorisera datorn?
Svar: Nja, auktoriserar gör man (genom Affär i iTunes) för att kunna köpa musik från en annan dator på sitt konto. När du sedan kommer hem brukar den nyköpta musiken automatiskt laddas ned till din dator. Gör den inte det kan du trycka på "överför musik från min iPod/iPhone".

Så nu när jag kommer hem efter semestern och tänkt lägga in ytterligare album från min dator så kommer det jag tidigare slitit ihop med bilder osv. att försvinna?
Svar: Bilder är en helt annan sak eftersom du inte köper bilder/foton genom iTunes. Bilderna som du vill spara lägger du in i iPhoto och allt som du lägger i iPhoto kommer sedan in i din iPhone. Om du tex vill ta bort några foton i din iPhone, tar du bort fotona i iPhoto och ansluter mobilen till iTunes som då raderar de bilderna. Detsamma gäller filmer, videos, program, podcaster, bokmärken osv.

Ja, det är lite klurigt med iTunes med det finns en del fördelar också och det är den enkla synkroniseringen. Jag fick återställa min iPodTouch och då tryckte jag bara på synkronisering och fick tillbaka alla bilderna, filmerna, inställningar till mina e-postkonton, bokmärkena på Safari (om du har Mac-dator) osv.
Läs gärna lite mer i iPhone och iTunestrådarna för jag märker att många här hittar bra lösningar på det mesta.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-03 23:43
Ursprungligen av KaRo:

Så om jag vill redigera de album jag nu lagt in från en lånad dator så måste jag alltså göra det via itunes från den datorn jag lagt in musiken ifrån?
Svar: Ja

Låt säga att jag vill ta bort ett av albumen.. Det går enbart isf. från itunes och från den datorn albumet fördes över från? Varken från telefonen eller från itunes på en annan dator?
Svar: Stämmer. Ändringar kan bara göras från iTunes och från den dator där du lagt in musiken. Om du har lagt över musik från iTunes på en annan dator till din iPhone så försvinner den musiken om du ansluter iPhonen till din egen dator och vill synkronisera över din egen musik. Allt är uttänkt så att man inte ska kunna flytta musik o dyl mellan datorer och iTunes förlora pengar. Det skulle annars innebära att i en gäng kompisar skulle en köpa musik som alla sedan skulle kunna föra över till sina iPhone/iPod´s.
Du skulle kunna auktorisera den datorn du sitter vid (man kan auktorisera 5 datorer för varje iTunes-konto) och därigenom kunna köpa musik fast du inte sitter hemma. Då finns den musiken med dig hem och är registrerad under ditt konto.

Så itunes har monopol på musiken i telefonen? Om jag köpt 100 skivor i butik som är mina och jag vill ha de i telefonen så går det bara från en dator men inte från fler? Lite konstigt men visst, jag kan köpa argumentet men i mitt fall där det rör sig om betald musik blir det otroligt trisst...

Jag trodde det jag lagt in skulle sparas även om jag från min hemmadator sedan lägger in andra album... Men detta går alltså att lösa genom att auktorisera datorn?

Så fem datorer har man på sig.. Skulle alla dessa fem bytas ut efterhand om ett år eller så är möjligheterna till redigering borta alltså?

iPhone/iPod/AppleTV är en kopia av hela eller delar av dina ljud-, bild- och video-bibliotek på din dator. Det du har i din iPod har du i din dator. Därför har du aldrig några bekymmer om din iPod försvinner, om du köper en ny, om du kraschar den och måste återställa etc.

En del vill sitta och mecka med sina filer, lägga dem i mappar, flytta hit och dit. Då är det kanske roligare att köpa en annan spelare. Jag tillhör den stora gruppen som inte bryr mig utan bara vill det ska fungera och då funkar iPod/iPhone/AppleTV utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 14:31

Ett tips är att kolla upp hur saker fungerar innan du köper dem. Slipper du köpa saker med "brister" och dessutom skriva felaktigheter på forum.
Ytterst få här försvarar Apple blint, vad vi förklarar är vad majoriteten av oss tycker är en oslagbar lösning för att spela upp musik och synka din musik med din iPhone eller iPod.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 19:57
Ursprungligen av acke:

Ett tips är att kolla upp hur saker fungerar innan du köper dem. Slipper du köpa saker med "brister" och dessutom skriva felaktigheter på forum.
Ytterst få här försvarar Apple blint, vad vi förklarar är vad majoriteten av oss tycker är en oslagbar lösning för att spela upp musik och synka din musik med din iPhone eller iPod.

Det är ju ganska svårt att kolla upp hur allt fungerar innan man köper något och jag hade köpt telefonen oavsett.. MEN jag är inte som många av Er är och det är att Ni anser att ALLT på denna iphone är fantastiskt!!!

Jag tycker det är dåligt och tom. otroligt dåligt att man inte kan välja att behålla det man redan lagt in i telefonen och sen enbart lägga till det man vill..

Man kan ju det med bilder och allt annat material men inte med musik av någon anledning??

För min del kommer det bli många gånger då jag är borta från min hemdator men ändå kommer vilja lägga in musik i telefonen vilket då endast komemr sparas till nästa gång jag symcar den.. Och detta tycker jag är otroligt dåligt för det borde vara lika enkelt som med bilderna att man kan behålla det som redan är inlagt...

Jag betalade 350 tusen för min bil och valde mellan diverse olika modeller där också.. Jag är nöjd med bilen men det finns mycket som även där är otroligt dåligt..

Jag förstår inte varför Ni inte kan låta en del tycka att saker och ting är dåliga även om inte Ni gör det?

Det är väl inga sakfel i denna tråd bara åsikter, eller? Ni tycker itunes funkar kanon medan jag tycker en av funnktionerna i itunes är otroligt dålig... Ledsen om jag inte tycker som Er...

"Slipper du köpa saker med "brister" och dessutom skriva felaktigheter på forum.
"
Vilka felaktigheter??

Fö. Tackar för tipsen KaRo!!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-04 20:02
Ursprungligen av Snabbis:

Jag betalade 350 tusen för min bil och valde mellan diverse olika modeller där också.. Jag är nöjd med bilen men det finns mycket som även där är otroligt dåligt..

Relevant? Nej!

Du har fått svar på dina frågor nu och majoriteten här fullkomligt älskar iTunes. Kanske är det du som är lite väl insnöad på ett enda problem?

Bevaka tråden