Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Måste man ha iTunes för att ta bort musik från iPhone?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 20:17
Ursprungligen av Snabbis:

Det är ju ganska svårt att kolla upp hur allt fungerar innan man köper något och jag hade köpt telefonen oavsett.. MEN jag är inte som många av Er är och det är att Ni anser att ALLT på denna iphone är fantastiskt!!!

Visste jag om att blir så förbannad av att teknik som inte fungerar som jag vill så skulle jag läsa på lite bättre innan köpet.

Ta det lugnt. Tror ingen här tycker att allt med iPhone är perfekt. Jag har ett par beefs med iPhone själv.
Vänd på det, vi gör det här gratis på vår fritid och att då mötas av gnäll och negativa attityd gör oss knappast på gott humör. Pratar för mig själv men tror fler tänker så.

Nu vet jag inte om du har Mac eller PC men det finns program på båda plattformerna som kopierar in musiken från en iPhone till datorn utan iTunes när du kommer hem för att sedan läggas in i iTunes och synkas in på telefonen. Det är det närmaste du kommer tror jag. Gå in på versiontracker.com och skriv in "song iphone" utan ".

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 21:01
Ursprungligen av acke:

Visste jag om att blir så förbannad av att teknik som inte fungerar som jag vill så skulle jag läsa på lite bättre innan köpet.

Ta det lugnt. Tror ingen här tycker att allt med iPhone är perfekt. Jag har ett par beefs med iPhone själv.
Vänd på det, vi gör det här gratis på vår fritid och att då mötas av gnäll och negativa attityd gör oss knappast på gott humör. Pratar för mig själv men tror fler tänker så.

Nu vet jag inte om du har Mac eller PC men det finns program på båda plattformerna som kopierar in musiken från en iPhone till datorn utan iTunes när du kommer hem för att sedan läggas in i iTunes och synkas in på telefonen. Det är det närmaste du kommer tror jag. Gå in på versiontracker.com och skriv in "song iphone" utan ".

Vart har jag uttryckt att jag är så förbannad? Jag har skrivit att jag personligen tycker en funktion i itunes är otroligt dålig. Betyder det att man blir eller är förbannad? Är inte det minsta förbannad men tycker denna funktion är riktigt dålig och jag ser inte vitsen med den. Sen har folk börjat försvara itunes och skrivit att detta inte alls ÄR dåligt... Vilket väl är en högst subjektiv bedömning enligt mig?

Den enda gången jag gnällt är när folk skriver vad andra ska tycka. Som tex. att detta inte är något dåligt trots att det är just en subjektiv bedömning. Vill du inte mötas av gnäll kanske du skall låta folk tycka vad de vill.. Åtminstone slipper du det från mig.. Så länge det handlar om subjektiva bedömningar och så länge det inte handlar om sakfel...

Är otroligt tacksam för alla tips som de flesta medlemmar lämnar och de flesta är ju också ganska mogna och sunda i sina inlägg medan det finns en hel del som däremot är väldigt partiska enligt min åsikt. Tror det är få produkter som skapar sådana reaktioner som denna lilla iphone... Kanske beroende på åldersgruppen som till viss del nog är ganska låg...

Och jämförelsen med bilen var för att förklarar att jag, trots gediget förarbete och då det för mig handlar om stora summor pengar ändå efteråt kan hitta saker på mina egna grejer som är dåliga.. Mycket går INTE att få uppgifter om innan köp.. Inte inom en rimlig tid åtminstone.. Tex. som att musiken inte sparas i telefonen trots att det finns massvis med andra fördelar med itunes... Eller att en bil för 350 tusen har lager som går sönder varannan vecka..

Det är en enda sak med itunes som jag uttryckt mitt missnöje med och inte itunes som helhet.. Och nej jag är varken förbannad eller arg.. Bara missnöjd med en funktion och det kan jag leva med men det verkar vara svårt för vissa andra.. Att jag tycker en funktion är dålig vill säga

Det finns en annan tråd här om möjligheten att använda iPhone/Touch till att lagra filer. Kanske går det att använda något av de filhanteringsprogram som det länkas till i den tråden till att lösa ditt problem: http://www.99.se/program-spel-f-r-ipod-iphone/247640-iphone-flyttbar-disk.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 17:04

Väldigt många har bara en liten del av musiken i sitt bibliotek överfört till telefonen, så för den stora massan så är inte ens iPhone lämplig för backup av sitt bibliotek. Sannolikheten att telefonen (eller iPoden för den delen) förloras/tappas/går sönder måste vara bra mycket högre än att dator + backupdiskar fallerar.
Du får tycka att detta är "otroligt dåligt" om du vill, men jag tror du bör fundera på varför det är som det är.

Köper du en ny dator så skulle jag helt enkelt råda dig att flytta över ditt iTunesbibliotek från den gamla till den nya datorn och sedan synkronisera iPhone med den nya datorn.

Ber om ursäkt, jag ska hålla mig till ämnet.

Du skriver om att du kan välja vad du ska synka, bortsett från musiken?
I iTunes kan du välja att synka musiken manuellt. Prova det!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 21:57
Ursprungligen av henkebarn:

Ber om ursäkt, jag ska hålla mig till ämnet.

Du skriver om att du kan välja vad du ska synka, bortsett från musiken?
I iTunes kan du välja att synka musiken manuellt. Prova det!

nej det skrev jag inte.... Jag skrev att jag hade tyckt det vore bra om musiken fungerade på samma sätt som med bilderna. Att de sparas till dess att man tar bort de oavsett dator.

Skärp er nu, visst fan vore det väl bra att kunna radera ett spår i iPhonen DIREKT när man lyssnar på låten och inser "nä den här är inte så bra och jag frigör gärna utrymmet för annan låt" och inte behöva leta upp alla man tänkt så om i spellistan i iTunes igen.
Och jag håller med om att lägga ord i munnen på andra, det är onödigt!

Ursprungligen av theplague:

Skärp er nu, visst fan vore det väl bra att kunna radera ett spår i iPhonen DIREKT när man lyssnar på låten och inser "nä den här är inte så bra och jag frigör gärna utrymmet för annan låt" och inte behöva leta upp alla man tänkt så om i spellistan i iTunes igen.
Och jag håller med om att lägga ord i munnen på andra, det är onödigt!

Tycker det är betydligt smartare att du t.ex. använder betyg och om det t.ex. är under 4 så tas den bort vid nästa synkning.

Ursprungligen av mackeswissman:

Tycker det är betydligt smartare att du t.ex. använder betyg och om det t.ex. är under 4 så tas den bort vid nästa synkning.

ett alternativ

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 22:02
Ursprungligen av mackeswissman:

Tycker det är betydligt smartare att du t.ex. använder betyg och om det t.ex. är under 4 så tas den bort vid nästa synkning.

det ena behöver ju inte utesluta det andra.., är det någon av er som vet varför. Det inte går att ta bort det från telefonen. Vad är vitsen med det så att säga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-04 22:12
Ursprungligen av Snabbis:

det ena behöver ju inte utesluta det andra.., är det någon av er som vet varför. Det inte går att ta bort det från telefonen. Vad är vitsen med det så att säga?

Det är nog för att man är kvar i den lagringsmodell som man har haft sedan den första iPoden kom. Det är först med iPhone och iPod Touch som man har haft möjlighet att lägga till låtar (via iTunes Store) "on the fly". Anvädargränssnittet på dessa enheter kan (till skillnad från äldre iPodar) hantera dessa mer avancerade handhavanden. Funktionaliteten att även plocka bort låtar från telefonen ligger säkert på en "att göra"-lista hos Apple och den bör dyka upp i en framtida uppdatering.
I och med att man i större utsträckning kan hantera sin iPhone utan att synka med en dator (iTunes Store, App Store, Mobile Me) så kommer behovet av just denna funktion säkerligen att öka.

(Sen tycker jag man ska ha i bakhuvudet att detta är ett diskussionsforum och det är väldigt lätt att bli missförstådd. Dem som mött din kritik: "...oerhört dåligt" vill nog främst uttrycka att man själv inte ser det som ett problem och det får man vara beredd att ta med tanke på vilken användargrupp du talar till.)

Kan någon berätta när de senast var av akut behov utav utrymme på deras iPhone när de var ute och traskade?

Ursprungligen av mackeswissman:

Kan någon berätta när de senast var av akut behov utav utrymme på deras iPhone när de var ute och traskade?

För mig handlar det inte om det, men jag antar att du läst alla inlägg tråden genom så man inte behöver upprepaupprepaupprepa sig själv...

Snabbis:
Kolla det här=
iPod.iTunes
http://www.crispsofties.com
Mac, $40, limited trial available
iPod.iTunes is a program that is designed to provide a number of synchronization options between your iPod and iTunes. In addition to the standard recovery of data from an iPod, it can also provide synchronization in the other direction—from iTunes to the iPod, but only adding new files, rather than removing those that do not exist in the iTunes library. Further, this tool also provides a very effective means for comparing content between the iPod and iTunes libraries.

iPod.iTunes finns här=
Copying Content from your iPod to your Computer - The Definitive Guide | iLounge Article
Vet inte om det är något för dig. Har inte satt mig in i det. Lycka till !

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 23:15

bara för att klargöra min åsikt. För mig handlar det om att jag skulle önska att den musik jag lagt in från andra datorer sparades så tillvida jag inte valde att ta bort de om ha inte som nu att de raderas då de tas bort när jag syndar i hemdatorn. Det ÄR för mig personligen ett problem men jag forstar att det uppenbarligen inte är det för många av Er andra. Sen tycker jag mest det är underligt att man inte kan radera album från telefonen. Ser heller inte vitsen med ovanstående oförmågor...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-04 23:59

det låter ju precis som det jag är ute efter!! Men det står bara om iPod. Ska kolla upp detta. Tackar så mycket för din hjälp.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-05 08:31

*Rensade upp lite inlägg som börjar närma sig gränsen för vad reglerna tillåter*

Håll er till ämnet och håll tonen lite mer trevlig. INGA PÅHOPP.
/Kainen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-06 20:12

Måste bara fråga en grej så jag vet om jag fattat detta rätt. Har nu lagt in en film via itunes. Filmen är en nedtankad film och inte på något sätt köpt i itunes. Den är inlagd från en annan dator än min hemdator. När jag nästa gång syncar i mitt egna itunes från min dator kommer då filmen finnas kvar i telefonen eller försvinner den liksom musiken gör eller är det bara musiken som försvinner och bilder, filmer med mera stannar kvar på telefonen?

Ursprungligen av Snabbis:

Måste bara fråga en grej så jag vet om jag fattat detta rätt. Har nu lagt in en film via itunes. Filmen är en nedtankad film och inte på något sätt köpt i itunes. Den är inlagd från en annan dator än min hemdator. När jag nästa gång syncar i mitt egna itunes från min dator kommer då filmen finnas kvar i telefonen eller försvinner den liksom musiken gör eller är det bara musiken som försvinner och bilder, filmer med mera stannar kvar på telefonen?

Alltså, detta val finns ju att göra:
"Hantera musik och videor manuellt", vilket gör att man misstänker att den synkningen fungerar på samma vis.
Varför inte bara kryssa för den där rutan som kommer du i framtiden kunna lägga till och ta bort videor och musik hur och på vilken dator du vill utan att de tas bort vid synkning?
Väl?!!?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-06 21:20
Ursprungligen av theplague:

Alltså, detta val finns ju att göra:
"Hantera musik och videor manuellt", vilket gör att man misstänker att den synkningen fungerar på samma vis.
Varför inte bara kryssa för den där rutan som kommer du i framtiden kunna lägga till och ta bort videor och musik hur och på vilken dator du vill utan att de tas bort vid synkning?
Väl?!!?

Allvarligt? Varför har man tidigare påstått att det försvinner då? Då är det ju hur enkelt som helst om det fungerar så som du påstår.

Ursprungligen av Snabbis:

Allvarligt? Varför har man tidigare påstått att det försvinner då? Då är det ju hur enkelt som helst om det fungerar så som du påstår.

Jag svär inte på att det är så, men så fungerar det på iPod när man väljer "hantera musik och videos manuellt".
Testa!
Och meddela hur det går.
(om det misslyckas tar det ju inte allt för lång tid att synka mot din ursprungliga synklista igen)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-08-06 21:27
Ursprungligen av theplague:

Jag svär inte på att det är så, men så fungerar det på iPod när man väljer "hantera musik och videos manuellt".
Testa!
Och meddela hur det går.
(om det misslyckas tar det ju inte allt för lång tid att synka mot din ursprungliga synklista igen)

Ska testa det.. Återkommer med svar...

Vad skulle nackdelarna vara med att hantera det manuellt då?

Ursprungligen av Snabbis:

Ska testa det.. Återkommer med svar...

Vad skulle nackdelarna vara med att hantera det manuellt då?

Gör't!
Testa även att lägga till och ta bort musik i olika iTunes också.
Nackdelerna vetefan faktiskt. Det beror ju på hur man använder sig av hela spellistefunktionen.

Snabbis:
Hur gick det?

Bevaka tråden