Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macradion - ny svensk macpodcast

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Macradion, en ny svensk macpodcast (och så vitt jag vet den enda) har precis släppt sin första episod. Ämnena denna gång är Steve Jobs hälsosituation samt MobileMe och iPhone 3G-lanseringen.

Besök sidan för prenumerationslänk då podcasten är så färsk att den ännu inte kommit in i iTunes Store.

Kul!

Skall lyssna.

Kan man lämna kritik (bra sådan) här i tråden?
(Läser skaparna detta?)

Lämna kommentarerna direkt på deras sida så kommer synpunkterna med all säkerhet fram som de ska

Kul! Förvånansvärt välproducerat måste jag säga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-04 19:09

Kan bli riktigt bra på sikt! Det skulle behövas några som verkligen är i smeten - typ Sidde och Björnström.

Väldigt bra faktiskt :), hoppas det håller sig!

För låg volym på samtliga deltagande. Skulle behövas bli lite tightare tycker jag men det kommer med tiden. Hett tips bättre micar.
Lyssna på ett avsnitt av The Instance, otroligt välproducerad podcast.
Gärna någon typ av signatur för varje avsnitt, det blev väldigt mycket prat på prat nu.
Men generellt ett mycket bra initiativ och jag hoppas det blir långlivat.
Men en till person som ni inte känner så bra för att få fram en dynamik, för det märktes att ni kände varandra mycket väl.

Usch så negativ jag låter... jag är rätt kräsen på podcast efter jag lyssnat på Scott Johnsons båda, The Instance och My Extra life.

Håller med om bättre micar, men det blir väl bättre ju mer tiden går.

Jag tycker det var bra. Dessutom är hela idéen mycket bra och jag hoppas de fortsätter länge och släpper nya ganska ofta.
Är det någon som vet hur ofta de planerar att släppa nya avsnitt?

Ursprungligen av langby:

Är det någon som vet hur ofta de planerar att släppa nya avsnitt?

Ett nytt avsnitt varje söndag har en liten fågel viskat i mitt öra.

Ursprungligen av Christofer:

Ett nytt avsnitt varje söndag har en liten fågel viskat i mitt öra.

Sweet, då vet man vad man har att se fram emot iaf
Känns som många har höga förhoppningar på detta, verkligen kul.

Står om Macradion i MacWorld=

Svensk podradio snackar Mac - MacWorld

Killarna som gör The Mac Observers Mac Geek Gab har en sida med tekniktips och vilka micar / mixrar / etc som de använder.

http://www.macobserver.com/podcast/ nyttig läsning.

Verkar lovande, ska bli kul att se hur detta utvecklas!
Hoppas de fortsätter

Ursprungligen av Goflorp:

Killarna som gör The Mac Observers Mac Geek Gab har en sida med tekniktips och vilka micar / mixrar / etc som de använder.

TMO To Go - The Mac Geek Gab Podcast || The Mac Observer nyttig läsning.

Just remember: don't get caught...

Bra initiativ !

...Dessutom underhållande och ganska välproducerat för att vara ett första avsnitt. Bra att ni är minst två som diskuterar eftersom det brukar vara roligare att lyssna på en diskussion mellan 2 deltagare (lite Beavis & Butthead) som vädrar åsikter än de malande nästan klaustrofobiska monologer man hör a la Apple Gazette eller Mac OS Ken.

Att producera ett avsnitt i veckan tror jag är lagom. Hoppas ni får sponsorer i framtiden som gör att ni kan ägna mer tid åt kommande avsnitt, nya micar och kanske recensioner av macrelaterade prylar och program.

"Keep up the good work" som man säger..

Hälsningar / Diskborsten

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-08-25 02:04

Nu är avsnitt 4 ute. Macradion

Lyssnade på Macradion idag på jobbet - alltid kul med lite Podcast när man står och bygger lastbilar i Tuve!

MEN!

Det utvecklas väldigt lite vad gäller kvalitén. Det låter hemskt.
Burkigt, brusigt, dåligt klippt och det KÄNNS som om de som gör den sköter det med vänstra näven.

Gillar idén, älskar att det finns SVENSKA saker att lyssna på men om ni skall göra det här så se till att lär er hur det skall göras för att bli bra.

Bättre mickar? Dämpa bort ekon. Ta reda på var bruset kommer ifrån och eliminera det.

Dessutom är det väldigt ojämt, vissa avsnitt är görbra. Sista jag hörde (nummer 10) är helt under isen tekniskt sett.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-10-07 18:54

Goflorp, ljudet i 10an var riktigt kasst vilket vi också bad om ursäkt för på webbsidan. Nästa avsnitt kommer inte att ha de problemen. Kommentera gärna vad du tycker om kvalitén mellan avsnitt 7 och 8 dock

Vi behöver bättre utrustning dock men då Macradion inte är något som ger några större hundralappar så behöver vi spons på det och vi tar gärna emot förslag!

Ni måste nog ändå acceptera att det får bli några kronor i utgifter;

Satsa på enkla saker. Varsin bra mikrofon.

En "Studio", ett rum där man dämpar reflexljud så mkt som möjligt; man kan hänga upp tyg på väggarna, klä taket med äggkartonger (klassiker) etc etc.

Nödfallssstudio kan man ordna sittande i sängen med överkastet slängt över sig.

Bruset uppkommer till 90% i kopplingar, med bra micar kommer ljudet bli mycket bättre, mindre brusigt.

Ni är BRA på att förklara, utveckla resonemang. Samspelet er emellan är bra.
Pratet har bra flyt.

Detta betyder (tycker jag) att ni kan fortsätta vara er själva och fundera på att kolla upp lite teknik.

Ett seriöst tips på en tekniskt mkt bra podcast är som jag nämnt tidigare ; The Mac Observers Mac Geek Gab (iTunes).
Två sköna seglare som ibland smågnabbas, ena tas in via skype.
(Kan vara mkt bra få flyt på, lätt göra intervjuer etc)

Mickar kan väl inte vara en omöjlighet att få prova på ett par olika hos ngn vettig ljud/instrumentaffär. En bra behöver nog inte kosta mer än ett par hundra.

programvara är jag dålig på, kanske kan man ändra ngt. Kanske skall man behålla det man har? LIte surfande för att kolla vad som finns.

Love u guys!
PS. Jag vill hälsa till Mamma nån gång

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2008-10-17 02:19

Goflorp, i morgon kommer Macradion 11 ut då vill jag att du skall bli den första att kommentera

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-05-11 23:25
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-05-12 07:19

Prenumerera på Podcasten så slipper man hålla reda på när nytt avsnitt släpps.

Macradion är klart hörvärd f.ö.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-05-18 16:24
Ursprungligen av planB:

Prenumerera på Podcasten så slipper man hålla reda på när nytt avsnitt släpps.

Macradion är klart hörvärd f.ö.

Tack så mycket!

vänligen
/P

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-06-02 21:57

I veckans avsnitt diskuterar vi vad som vi kommer att få se på WWDC: http://www.ilove.nu/macradion/macradion-36-preludium-till-wwdc

Ursprungligen av Rommie:

I veckans avsnitt diskuterar vi vad som vi kommer att få se på WWDC: http://www.ilove.nu/macradion/macradion-36-preludium-till-wwdc

Lyssnar just nu...

Alltid intressant att lyssna. Men jag kan inte låta bli att kommentera det lustiga uttalet av Palm.

Typ "pållm"

Sorry, men det låter så kul...

Jag tycker ni blir bättre och bättre.

Kramas i Trafiken!

"pållm preyij"

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-06-14 23:25

Haha, tycker du det Jesper så kommer du älska dagens avsnitt med titeln Palm, Palm Pre. Tack för det Goflorp

http://www.ilove.nu/macradion/macradion-38-pre-palm-pre

Lyssnade just på avsnittet som summerar upp Wwdc

Volymen var lite låg.
Allt annat, jättebra.

Jag tror att ni missade sista justeringen innan ni "brände ut" mp3-filen

Det blir lite flyttande på volymknappen och när nästa podcast kommer i ipoden så får man skynda sig att sänka.

Underbart när ni jobbar er för att vara så politiskt korrekta; synskadade, blinda och Kineser i samma mening och man kan höra hur ngn biter sig i näven för att inte fnissa.

Har ni funderat på att skype-intervjua någon?
Det kan ju vara ett uppslag till att bredda programmet.

Ursprungligen av Goflorp:

Lyssnade just på avsnittet som summerar upp Wwdc

Jag tror att ni missade sista justeringen innan ni "brände ut" mp3-filen

Filen som skapas normaliseras till högsta möjliga Vol.
Får dra på med hårdare komprimering m.a.o

Ursprungligen av Goflorp:

Lyssnade just på avsnittet som summerar upp Wwdc
Det blir lite flyttande på volymknappen och när nästa podcast kommer i ipoden så får man skynda sig att sänka.

Det där är skitskumt ju mer den komprimeras för att få ner storleken (vilket många efterfrågat) så än större chans till sådana här skutt i vol verkar det som!
Skall se över...

1
Bevaka tråden