Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svensk iPhone 3G fungerar inte utomlands! Hjälp!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 00:28

Jag åkte till Italien idag, vad förvånad jag blev när det står "ingen service". Provat kolla operatörslistan, tomt! Finns ingen att roama till. TIM fungerar på halebop här har jag sett på en annan telefon. Men det finns ju även vodafone och 3.

Jag har självklart ingen spärr på mitt abb. för utlandet, då det har funkat innan. Jag har provat starta om telefonen flera gånger och provat slå av/på 3G samt roaming.
Ingenting funkar? Kan någon komma med ett tips?

Telia med 40+ minuters kö säger bara att prova roama med nån annan operatör! Jo, om det skulle funnits nån ja! Teknikerna jobbar inte efter 16.30, ring dit imorgon! Lätt när man inte har en telefon, ska jag stå i en telefonkiosk i 40-50 minuter till Sverige.

Efter allt annat strul med Telia börjar jag bli riktigt förbannad nu. Jag arbetar och behöver en telefon....

Mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-05 01:03
Ursprungligen av Zoega:

Jag åkte till Italien idag, vad förvånad jag blev när det står "ingen service". Provat kolla operatörslistan, tomt! Finns ingen att roama till. TIM fungerar på halebop här har jag sett på en annan telefon. Men det finns ju även vodafone och 3.

Jag har självklart ingen spärr på mitt abb. för utlandet, då det har funkat innan. Jag har provat starta om telefonen flera gånger och provat slå av/på 3G samt roaming.
Ingenting funkar? Kan någon komma med ett tips?

Telia med 40+ minuters kö säger bara att prova roama med nån annan operatör! Jo, om det skulle funnits nån ja! Teknikerna jobbar inte efter 16.30, ring dit imorgon! Lätt när man inte har en telefon, ska jag stå i en telefonkiosk i 40-50 minuter till Sverige.

Efter allt annat strul med Telia börjar jag bli riktigt förbannad nu. Jag arbetar och behöver en telefon....

Mvh

Gå till närmaste TIM butik och köp en upplåst iPhone. Problem solved!

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 10:14

Nu helt plötsligt börjar den fungera! Väldigt märkligt.
Tråkigt om det är så där varje gång man bytar land... Vi får väl se vad som händer om några dagar, då ska jag vidare till Slovenien.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-05 14:48
Ursprungligen av Zoega:

Nu helt plötsligt börjar den fungera! Väldigt märkligt.
Tråkigt om det är så där varje gång man bytar land... Vi får väl se vad som händer om några dagar, då ska jag vidare till Slovenien.

Du behövde inte koppla in den till iTunes på datorn för att den skulle funka, hoppas jag....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-05 16:51

Jag gjorde ingenting, Det tog ca 6 h sen dök alla operatörer upp som det borde gjort från början.

Provade köpa en hos TIM, dom sålde bara med kontrakt, tyvärr. Kanske dom upptäckt att det är för dålig affär med kontantkort, eller så har dom fått förhållningar från högre ort.

Hörde hos Telia att dom påstod att Apple hade lovat att dom skulle försöka få stopp på dom upplåsta i bl.a. Italien.

Jag tror inte problemet ligger hos Telia i iPhone. Har aldrig nånsin haft nå problem att roama med telefoner från t ex Nokia eller SE men med iPhone fungerar det mindre stabilt av någon anledning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-08-05 23:53

Jag har varit med min iPhone v1 i Frankrike och på Lanzarote utan problem. Tom en tjänsteresa i okt-07 till Peking gick utan problem. Men hur det är med iPhone 3G återstår att se. Operatören i fråga var/är Telia.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-06 21:16

Var så på mina förra mobiler också att det tog längre tid att få signal när man är utomlands

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-06 21:18
Ursprungligen av freXer:

Var så på mina förra mobiler också att det tog längre tid att få signal när man är utomlands

det är faktiskt inte så konstigt om man har en liten aning om hur mobiltelefoni fungerar. det tar längre tid att "föra över" din data från sverige till det land du är i.

Har kört runt i USA några veckor och är precis hemkommen.
Var i tre olika delstater och det var inga problem att ringa eller ta emot samtal.

1
Bevaka tråden