Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1.1.4 mot 2.0.1 - vilket är bäst?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 19:16

1.1.4 mot 2.0.1 Vilket tycker ni är bäst.
Fördelar gentemot nackdelar.
Läser man i forumet får man lite känslan att 1.1.4 är trygg och 2.0.1 är fortfarande buggig.
Är Appstore den stora fördelen?

jag har nog inte tänkt i för- och nackdelar utan sett det som en självklarhet att köpa (eftersom jag har iPod Touch) uppdateringen eftersom den behövs för att kunna handla i App Store. Om du inte köper den nu måste du väl köpa den senast inför nästa uppdatering. Men det är kanske bra att vänta som du gör fast själv har jag varit så himla intresserade av programmen att jag inte kunde vänta.

De enda nackdelar jag kan se är de Jailbreak-apps som inte blivit porterade till 2.01 än.

För mig är den stora skillnaden att jag blev av med 75 kronor, godbitarna från Installer och ungefär 5 timmars batteritid.
Nöjd? Nja... inte så värst va...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-13 18:28
Ursprungligen av sjovall:

För mig är den stora skillnaden att jag blev av med 75 kronor, godbitarna från Installer och ungefär 5 timmars batteritid.
Nöjd? Nja... inte så värst va...

5 timmars batteritid?
Kanske du lider av samma problem jag gjorde där den gick på 100% Usage samt aldrig ville släcka ner sig själv?

Sorry, blev visst lite hi-jack här men Sjovall, du kan ju PMa mig om du har det problemet. Eller ja, följ den HÄR guiden och fixa mailen. Det löste biffen för mig iaf.

End of hi-jack!

Annars tycker jag 2.0.1 är helt okej. Saknar mitt svenska tangentbord men faktiskt så är rättstavningen inte så dum. Hatade den i 1.1.x och stängde av den ganska omedelbart efter jag köpt luren. Saknar Installern men den kommer snart. Cydia är helt okej. Dock krashar den stup i kvarten nu för mig.
AppStore e nice så ja...jag börjar smått glida över på 2.0.1 men har haft rejält med strul. Nu funkar dock allt klockrent och jag har bra batteritid (igen).

Ursprungligen av Ridell:

5 timmars batteritid?
Kanske du lider av samma problem jag gjorde där den gick på 100% Usage samt aldrig ville släcka ner sig själv?

Sorry, blev visst lite hi-jack här men Sjovall, du kan ju PMa mig om du har det problemet. Eller ja, följ den HÄR guiden och fixa mailen. Det löste biffen för mig iaf.


End of hi-jack!

Annars tycker jag 2.0.1 är helt okej. Saknar mitt svenska tangentbord men faktiskt så är rättstavningen inte så dum. Hatade den i 1.1.x och stängde av den ganska omedelbart efter jag köpt luren. Saknar Installern men den kommer snart. Cydia är helt okej. Dock krashar den stup i kvarten nu för mig.
AppStore e nice så ja...jag börjar smått glida över på 2.0.1 men har haft rejält med strul. Nu funkar dock allt klockrent och jag har bra batteritid (igen).

Jag fortsätter hi-jacka...
Kan du berätta mer om det där eller hänvisa någon mer stans?
Helst det första om "100% usage"? Vad är det?
Vad har fixa-mail-guiden med det att göra?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-17 17:08
Ursprungligen av theplague:

Jag fortsätter hi-jacka...
Kan du berätta mer om det där eller hänvisa någon mer stans?
Helst det första om "100% usage"? Vad är det?
Vad har fixa-mail-guiden med det att göra?

Kan inte hänvisa till någon mer stans för jag hittade ingetting om varför min kunde ta 100% usage efter min upgrade till 2.0.1.
Med 100% usage menar jag att den aldrig går ner i standby. Det ställer man ju in i Settings hur lång tid den ska vara aktiv innan den släcker skärmen.
Där var någon process som körde konstant som gjorde att min lur aldrig gick ner i standby and therefor slukade batteriet på nolltid.
Tydligen så hade det med mailen att göra. Robo-X sa jag skulle logga in via terminal till telefonen och köra ett "top" kommando för att se vad som slukade batteri. Följde hans "fixa mail" guide för att lära mig logga i på telefonen via putty. Hittade inte top-programet i Cydia men tänkte iaf prova logga in så jag visste hur man gjorde sen när Robo-X berättade var top fanns. Så när jag ändå var inloggad på telefonen via putty så kunde jag ju fixa till mailproblemet. Efter det var både problemet med mailen och 100% usage borta. Därför refererade jag till den guiden.

Ursprungligen av Ridell:

Kan inte hänvisa till någon mer stans för jag hittade ingetting om varför min kunde ta 100% usage efter min upgrade till 2.0.1.
Med 100% usage menar jag att den aldrig går ner i standby. Det ställer man ju in i Settings hur lång tid den ska vara aktiv innan den släcker skärmen.
Där var någon process som körde konstant som gjorde att min lur aldrig gick ner i standby and therefor slukade batteriet på nolltid.
Tydligen så hade det med mailen att göra. Robo-X sa jag skulle logga in via terminal till telefonen och köra ett "top" kommando för att se vad som slukade batteri. Följde hans "fixa mail" guide för att lära mig logga i på telefonen via putty. Hittade inte top-programet i Cydia men tänkte iaf prova logga in så jag visste hur man gjorde sen när Robo-X berättade var top fanns. Så när jag ändå var inloggad på telefonen via putty så kunde jag ju fixa till mailproblemet. Efter det var både problemet med mailen och 100% usage borta. Därför refererade jag till den guiden.

Ok, men då undrar jag - släcktes skärmen men iPhonen var ändå aktiv?

Hade jag haft kvar 1.1.4 hade jag stannat ett tar till. Men jag var för snabb och uppdaterade och orkar inte krångla för att komma tillbaka.

Nackdelarna är rätt få, men ändock jävligt irriterande. Allt är segt som sirap. Tangentbordet laggar emellanåt. Rättstavning går inte att slå av. Man kan inte få å,ä och ö på tangentbordet. Och sist men inte minst så är allt för få godbitar från installern inte portade än.

Fördelar: Söket i adressboken är finfint. Och det finns en hel del riktigt bra gratis-applikationer i appstore. NÄSTAN så att man kan glömma bort de man hade tidigare. Dock finns inget MMS-program i Appstore, om man nu vill ha MMS vill säga.

Jag skulle råda dig att vänta. Det KAN låta som att det går att överleva att det segar, och det gör det. Men då får du vara beredd på att störa dig på det rejält, för segt som satan är det i jämförelse med 1.1.4.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 08:28

Jag tackar för att ni delar med er av era erfarenheter. Jag är 48 år och kanske inte den bästa på att hacka telefoner.... (Lyckades dock med 1.1.2 till 1.1.4)
Som novis känns det som jag skall vänta ett litet tag till.

Ursprungligen av Auto:

1.1.4 mot 2.0.1 Vilket tycker ni är bäst.
Fördelar gentemot nackdelar.
Läser man i forumet får man lite känslan att 1.1.4 är trygg och 2.0.1 är fortfarande buggig.
Är Appstore den stora fördelen?

Ja, jag tycker du sammanfattar det rätt bra i ditt första inlägg. Den stora grejen är App Store, helt klart. 1.1.4 är stabilare och på vissa punkter kvickare.

I övrigt är det många smågrejer, varav några redan är nämnda. Själva listan på nyheter är lång däremot, men det mesta är småsaker, utåt sett i alla fall. Safari ska ha blivit bättre och snabbare.

Jag gick från 1.1.4 till 2.0.1 nyligen och på det hela taget tycker jag det var värt bytet.

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-08-18 00:53

Att uppgradera ifrån 1.1.4 till 2.0.1

Nackdelar:
* Interfacet är snäppet mer laggigt
* Mängder av nya funktioner resulterar i nya buggar.. som inte finns i 1.1.4

Fördelar
* App Store - en mycket stor nyhet som bara i sig gör uppdatering värd.
Det släpps nya program och spel dagligen och det finns massor av bra spel och onödiga program man lätt kan installera. (Kör du jailbreakat kan du dessutom lägga in allt som kostar, gratis). Med App Store finns det helt enkelt Mycket att leka med.
* Inbyggt Svenskt språkstöd för menyer och ordlistor
* Många nya funktioner och småförbättringar i allmänhet, som exempel går det importera kontakter från SIM och markera många mail och radera samtidigt.
* Förr eller senare ska ni väl ändå uppdatera till 2.x ?

I min mening värt att uppgradera.
Firmware version 2.1 kommer dock antagligen släppas om ungefär en månad vilket enligt Apple verkar vara en stor fet buggfixar-patch. Kanske värt att vänta på den? Eller uppgradera direkt och hålla ut med eventuella buggar tills 2.1.

1
Bevaka tråden