Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka stenåldersorglar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Synka cubase med en gammal orgel...vad behövs för den enklaste lösningen?

Jag gissar det är skitsvårt att få en orgel att acceptera någon inkommande puls (?), så det borde vara lättare att göra tvärtom. Dessutom kvittar det om man får in 300 eller 12bpm i datorn, det är ju bara att låta klockan gå så fort i låten och kvantisera annorlunda, eller ändra taktindelningen.

Så...
Q1: Finns det nån pulse/midiclock-grunka som aktivt letar efter klockfrekvenser, låser på dom och tål varierande volt på ingången?

Q2: Är det tvunget med ett Osc. för att hitta klockpulser på orgelkretskort? Funkar det inte med en gammal bandspelare som förstärkare för att leta upp var det klickar- eller är risken för att man bränner orglen för stor? Finns det nåt billigare instrument som har hög egenresistans och kan hitta frekvenser?

Q3: Vad ska man leta efter på kretskorten för att veta man är nära rytmklockan? Vilka sorts pulser kan jag hitta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-15 14:35

Det borde finnas en timerkrets någonstans som ger pulser, kapa den och sätt en switch int/ext. Kolla vad timerkretsen ger för spänning. Skaffa en MIDI -> CV/gate och skicka gate till orgeln. Eller bygg en egen liten krets som konverterar audio till DC, då kan du skicka en rimshot eller liknande från datorn till orgeln.

Q2: ta en gammal hötalare och löd på ett mostånd på 10k? och leta runt.

Eller är jag helt ute och cyklar, vad är det egentligen du ska synka, inbyggd trummaskin, sequencer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-15 14:47

Är det en gammal och god orgel, så sitter det mycket riktigt en klock-krets som genererar tempot för hela maskinen(iaf i en GEM F-10).
Tips: Tempo-ratten är ju en integrerad del i klockan, så följ signalerna var den går för att hitta kretsen som genererar härligheten. Sedan är det bara att lista ut med vilken upplösning(antal pulser per slag) entertainer-möbeln vill ha.
Detta göres enklast med oscilloscope.. men det borde gå att utföra "by ear" bara du sitter med en pulsgenerator och räknar antalet pulser utskickade per takt och räknar ut upplösningen.

Ursprungligen av platon:

Det borde finnas en timerkrets någonstans som ger pulser, kapa den och sätt en switch int/ext. Kolla vad timerkretsen ger för spänning. Skaffa en MIDI -> CV/gate och skicka gate till orgeln. Eller bygg en egen liten krets som konverterar audio till DC, då kan du skicka en rimshot eller liknande från datorn till orgeln.

Q2: ta en gammal hötalare och löd på ett mostånd på 10k? och leta runt.

Eller är jag helt ute och cyklar, vad är det egentligen du ska synka, inbyggd trummaskin, sequencer?

Hmmm, ni menar altså att slava orglen ändå blir lättast?

Det där med at kapa och ha sig, redan då blir jag nervös Hur fan vet man att man har tag i rätt Ground i förhållande till kretsen man kapar, för att inte få problem med potentialskillnader?

Jag ska ju synka kompet, som är typ en trum/chordsequencer.

Så mycket hade varit vunnet med en midi-cv/gate? Vad kan man tänka sig spänningar ligger på i orglars styrkretsar, 3-10volt kanske? Knappast mer va?

Ursprungligen av saddox:

Är det en gammal och god orgel, så sitter det mycket riktigt en klock-krets som genererar tempot för hela maskinen(iaf i en GEM F-10).
Tips: Tempo-ratten är ju en integrerad del i klockan, så följ signalerna var den går för att hitta kretsen som genererar härligheten. Sedan är det bara att lista ut med vilken upplösning(antal pulser per slag) entertainer-möbeln vill ha.
Detta göres enklast med oscilloscope.. men det borde gå att utföra "by ear" bara du sitter med en pulsgenerator och räknar antalet pulser utskickade per takt och räknar ut upplösningen.

Hmmm, hur justerar man sen om den inte vill trigga på klockpulsen från t.ex midi-cv/gate - det kanske är för svag spänning i convertern eller fel vågform på pulsen - kan såna problem uppstå?

Jag är rudis på detta. Erkänner!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-15 17:48

Vilken modell är det på orgeln?

Ursprungligen av saddox:

Vilken modell är det på orgeln?

Det varierar kraftigt Jag försöker hitta minsta gemensamma nämnare i det här med 80tals synk...

Ursprungligen av platon:

Borde vara samma jord i hela orgeln, plocka jord från ljudutgången så vet du att den är lugnt. Du kan leta puls med i lysdiod också, minuspolen på jord i ljudutgången och pluspolen kan du stoppa lite varstans runt temporatten som saddox nämnde. Kanske finns det to.m. en tempodiod på orgeln?

Vågformen på pulsen borde inte spela så stor roll. Alla midi-gate konverterare ska ge minst 5 volt, ibland ställbart till 10V. Så det är bara att seuquenca raka fjärdedelar i qbase och synka på.

Det där med tempodiod lät trevligt - hur kan jag använda en sån? De flesta orglar har faktiskt en sån som blinkar var fjärde takt (eller var takt om den väntar på tangenttryck i synchroläge).

Jag funderade lite på det där med gate - då ska jag ju spela en 'synkslinga', visserligen kan man ju verkligen få kompmaskinen att flippa ur om man dubblar takten lite då och då mitt i låten :). Finns det inte nåt gammalt som synkar med en klockpuls till t.ex tb303 eller analogsequencer? En Novation Drumstation spottar väl ut nåt sånt...
Men det kanske är ännu svårare att få att prata med varandra...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-15 20:26

Borde vara samma jord i hela orgeln, plocka jord från ljudutgången så vet du att den är lugnt. Du kan leta puls med i lysdiod också, minuspolen på jord i ljudutgången och pluspolen kan du stoppa lite varstans runt temporatten som saddox nämnde. Kanske finns det to.m. en tempodiod på orgeln?

Vågformen på pulsen borde inte spela så stor roll. Alla midi-gate konverterare ska ge minst 5 volt, ibland ställbart till 10V. Så det är bara att seuquenca raka fjärdedelar i qbase och synka på.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-16 10:43

Med modell menade jag att jag lätt kan åka till en polare och kolla var klockan sitter på hans Yamaha Electone..

Drumstation, Superbasstation och lite andra prylar spottar ur sig trigg som borde passa. Allt beroende på vad för nivåer som orgeln önskar sig.

.............????!!!!!!!!!

Tänk att man har suttit med det här monster-cubase så länge utan att bry sig om att läsa allt som finns om AUDIO-delen i programmet...jag har troligen indoktrinerats för hårt av midi-atari och skruttiga cubase audio för att ens ana hur bra sx3 mekkar audiofiler...:">

Svaret på mina synkproblem heter förstås: "Audio Tempo Definition Tool" som finns i audoeditorn. Goddaaaamn!!!

-Truddelutta lite på orgel med bumpakomp in på en ljudfil. Tempodefinera ner på en hundradedels bpm. Släng på andra VSTi pålägg o kvantisera, och resultatet blir: TIGHT! Som FAN!

...men om nu någon mot förmodan vill synka ihop ett gäng med 8 yamahaorglar LIVE mot dator, år ni välkomna att skriva hur det går här

1
Bevaka tråden