Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man med fjärrinloggning?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-15 15:59

Jag förstår att man kan aktivera Fjärrinloggning..
Där talar om det är ssh xx@xxx.xxx.xxx.

Om jag går till andre dator i samma lokala nätverk och var ska jag skriva ssh anvä[email protected] ? Är det i meny "Anslut till server" (kommando+k) ?
Eller skaffa en viss program för att kunna ansluta med ssh anvä[email protected] ?

Berätta gärna för mej hur man gör. Första gången jag prövar....:)
Jag har letat i här 99.se, men det står anslutningsproblem o.s.v.

Fjärrinloggning gör det möjligt att logga in på datorn från andra datorer med SSH (Secure Shell). Det som du ska skriva skriver du normalt i ett Terminalfönster och ger dig då tillgång till en kommandorad på värddatorn. Men det kan också kombineras med t ex SFTP och SCP för filöverföringar. SSH kan användas på många olika datorer och operativsystem och är inte Mac-specifikt.

När du använder ssh kan det t ex se ut så här. Öppna först Terminal. Skriv kommandot för att ansluta. T ex: ssh [email protected]. Om det första gången du ansluter till värddatorn måste du bekräfta att det är rätt dator. Därefter får ange ditt lösenord och om du skrev rätt är du inloggad och får tillbaka en kommandorad som du kan använda.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 10:36

Tack för svaret.

Men vad tråkigt gränssnitt att kolla runt. Inga vackra ikoner

Det verkar som bästa är använda Apple Remote och Fildelning, men får inget tunnel.
Det verkar som VPN vara bäst, då man slår ihop två nätverk med tunnel emellan.

Eller finns det mera möjligheter som jag missat ?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-16 10:43
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 12:35

Tack ! Jag kollar upp det....

  • Oregistrerad
  • 2008-08-17 18:54

Vad menar du med "får ingen tunnel"

Du kan använda SSH och Apple Remote Desktop tillsammans om du vill, om det är det du vill uppnå?

1
Bevaka tråden