Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ojusterbar volym när telefonen är kopplad till högtalare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en liten ett högtalar system idag som jag hade tänkt koppla ihop med min iphone docka så jag kan lyssna på musik vid sängen. Högtalaren är från logitech och har ingen volymkontroll på själva enheten utan det står i brukshandvisningen att man styr volymen från enheten som man kopplar in. Problemet uppenbarade sig direkt, den reagerar inte ifall jag sänker eller höjjer på iphonen utan spelar samma nivå och den är jätte hög! skorrar som tusan.

Varför går den inte justera via iphonen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-16 10:30

Vilken iPhone har du, 3G?
Har du provat koppla den via hörlursuttaget och se om det går att höja/sänka ljud nu, det kanske är nån "Line Out" på din docka som gör att man inte kan höja/sänka ljudet. Är det en orginal docka eller annat märke än Apple?

Det är en första generations iphone med 1.1.4 och dockan är orginal. Nog borde man kunna kontrollera volymen låter skumt annars. Kan inte koppla den via hörlursuttaget då det är första generations med nedsänkt hål

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-16 10:45

Första generationens iPhone ger Line Out från dockan, dvs har fast nivå.
Hur vida det är samma sak med 3Gn vet jag inte då jag inte hunnit köpa en docka än.

Antingen får du köpa en hörlursuttagsadapter till iphonen eller en liten kabel med volymkontroll.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-16 15:05
Ursprungligen av elov:

Första generationens iPhone ger Line Out från dockan, dvs har fast nivå.
Hur vida det är samma sak med 3Gn vet jag inte då jag inte hunnit köpa en docka än.

Antingen får du köpa en hörlursuttagsadapter till iphonen eller en liten kabel med volymkontroll.

Till min besvikelse så ä det samma sak med originaldock till 3G. går inte att ändra volymen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-16 19:52
Ursprungligen av djdisc:

Till min besvikelse så ä det samma sak med originaldock till 3G. går inte att ändra volymen.

Besvikelse? LineOut ska inte ändras, den ska vara fi.. Är gjord för att kopplas till en annan förstärkare, eller till högtalare med LineIn. Har man ingen LineIn på sina högtalare ska de kopplas till hörlursuttaget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-17 14:56
Ursprungligen av kenjon:

Besvikelse? LineOut ska inte ändras, den ska vara fi.. Är gjord för att kopplas till en annan förstärkare, eller till högtalare med LineIn. Har man ingen LineIn på sina högtalare ska de kopplas till hörlursuttaget.

Då tycker jag att lineout ska ha samma volymstyrka som hörlursuttaget när volymen på telefonen är max.
Nu kan jag ju inte koppla in mina små högtalare till dock för att använda handsfree.
Blir bättre ljud med de passiva högtalarna när man kopplat dem till hörlursuttaget än att använda högtalarläget i telefonen-

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-17 17:57
Ursprungligen av djdisc:

Då tycker jag att lineout ska ha samma volymstyrka som hörlursuttaget när volymen på telefonen är max.
Nu kan jag ju inte koppla in mina små högtalare till dock för att använda handsfree.
Blir bättre ljud med de passiva högtalarna när man kopplat dem till hörlursuttaget än att använda högtalarläget i telefonen-

LineOut har en specad nivå (drygt 0,7 V), det är en standard. Så att tycka den ska vara max går inte.... eller tycka går ju, men det blir inte så

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 08:42

Borde ändå vara att volymen man ställer in på ipoden ska vara den som går ut på line out annars borde apple tänkt till lite och satt en hane på dock så att den fungerar som högtalare med honkontakt i andra änden(på baksidan) så att man kan använda telefonens 3,5 mm jack som vanliga hörlurar. går ju inte nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-18 11:43
Ursprungligen av djdisc:

Borde ändå vara att volymen man ställer in på ipoden ska vara den som går ut på line out annars borde apple tänkt till lite och satt en hane på dock så att den fungerar som högtalare med honkontakt i andra änden(på baksidan) så att man kan använda telefonens 3,5 mm jack som vanliga hörlurar. går ju inte nu.

De HAR tänkt. Eftersom den heter LineOut och inte SpkrOut, så har de gjort helt rätt. Den är till för att koppla till en förstärkare, inte till högtalare. Jacket du sätter in lurarna är en SpkrOut....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 12:17
Ursprungligen av kenjon:

De HAR tänkt. Eftersom den heter LineOut och inte SpkrOut, så har de gjort helt rätt. Den är till för att koppla till en förstärkare, inte till högtalare. Jacket du sätter in lurarna är en SpkrOut....

jo de har gjort helt rätt vid namnsättning av kontakterna.
Jag ifrågasätter bara valet av kontakter.

Suck, detta är andra jag måste lämna tillbaka men om det finns volymkontroll på högtalaren så ska det alltså lösa sig? Synd för den gav väldigt bra ljud

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-16 10:49

Jag hade det problemet med nedsänkt hål så jag tog en vass kniv och skar bort runt 3,5mm pluggen så att den gick ner i hålet

Hade min iPod/iPhone (både och) inkopplad via dockan i sovrummet förut och det var aldrig några problem med att höja/säka ljud. (Nu har jag bytt till Airport->högtalare istället). Så funderar på om iPhone dockan bara ger Line-Out, någon som vet?

Iofs bak på min iPhone 2G docka OCH på baksidan av min iPod docka (Orginal med IR mottagare) står det "Line Out" och IR dockan går det iaf att ändra volym på vet jag.

Edit: Nu hade du redan hunnit få svar på en del av det jag babblade om

IR dockan har väl fjärrkontroll va? Undviker gärna kniven så det får nog bli att leta nått annat

Ursprungligen av jonmannen:

Köpte en liten ett högtalar system idag som jag hade tänkt koppla ihop med min iphone docka så jag kan lyssna på musik vid sängen. Högtalaren är från logitech och har ingen volymkontroll på själva enheten utan det står i brukshandvisningen att man styr volymen från enheten som man kopplar in. Problemet uppenbarade sig direkt, den reagerar inte ifall jag sänker eller höjjer på iphonen utan spelar samma nivå och den är jätte hög! skorrar som tusan.

Varför går den inte justera via iphonen?

Är det ett iPhone-kompatibelt högtalarsystem?

Det är inte gjort enbart för iphone utan är meningen att användas med mp3-spelare, cd-spelare laptops osv. Men jag trodde att det skulle gå att justera volymen på telefonen men så var som bekant nu inte fallet

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-16 14:20

Jag har samma problem med min iPhone 1G. Ljudet varken höjs eller sänks om man ändrar på iPhonen men som tur är kan jag ändra via mina högtalare. Logitech här med.

jag gillar att det är så, ren och fin maximal signal till sin receiver.

Om jag ska ha en signal till en förstärkare ska den s j ä l v k l a r t vara fast och inte gå att justera upp och ner.
Varför ska både utgången på dockan och på själva iPhonen vara spkr-out?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-18 12:38

Till en förstärkare, ja, då ska signalstyrkan vara Fast.
till dock vill jag ha speaker-out för att jag vill koppla passiva högtalarelement till den.

Borde då rimligtvis finnas två utgångar på dock 3G.

1
Bevaka tråden