Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple .mac blir MobileMe

Tråden skapades och har fått 383 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av shandar:

Det enda jag inte gillar är att man förlorar sin e-post adress om man slutar betala. Med andra ord, börjar man använda .Mac / MobileMe och använder den adressen för plugg, jobb etc är man fast och indirekt tvingad att betala Apple 800kr per år vilket jag inte är speciellt sugen på. Visst, man kan ju använda det utan e-post adressen men då försvinner ju lite av poängen.

De borde i alla fall ge en gratis forwarding av e-posten i ett år efter att man slutar använda tjänsten.

Precis som vid vanlig webhosting?

Jag betalar i dagsläget typ 125 spänn för domän + 35 x 12 för hosting = ca 550 kr om året för min domän + mail. Säger jag upp hostingen försvinner mailen, inte begär väl någon att hosten skall erbjuda mig gratis mail ett år efter att jag säger upp tjänsten?

Men visst håller jag med dig. Gäller ju att man tänker igenom innan med tanke på att man binder upp sig att betala ett antal årsavgifter. För min del är det en dealbreaker om man inte kan koppla egen domän till tjänsten. På så sätt kan jag alltid sluta använda tjänsten och gå tillbaka till vanlig hosting igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 18:49
Ursprungligen av mmmikael:

Precis som vid vanlig webhosting?

Jag betalar i dagsläget typ 125 spänn för domän + 35 x 12 för hosting = ca 550 kr om året för min domän + mail. Säger jag upp hostingen försvinner mailen, inte begär väl någon att hosten skall erbjuda mig gratis mail ett år efter att jag säger upp tjänsten?

Men visst håller jag med dig. Gäller ju att man tänker igenom innan med tanke på att man binder upp sig att betala ett antal årsavgifter. För min del är det en dealbreaker om man inte kan koppla egen domän till tjänsten. På så sätt kan jag alltid sluta använda tjänsten och gå tillbaka till vanlig hosting igen.

Tänkte mer på GMail och deras domäntjänster Gratis och "livslångt".

Ursprungligen av shandar:

Tänkte mer på GMail och deras domäntjänster Gratis och "livslångt".

Jo det är såklart sant. Själv tänker jag nog nappa på Mobil Me men jag hoppas att de fortsätter att utveckla tjänsten så det inte står still som det gjort för .mac under flera år. Skulle t ex vara schyst med back to my mac från iPhonen.

Hur som helst så tänker jag köpa från Amazon eller Ebay för att få ner priset. Om man delar ett Family paket med brorsan och ett par kompisar kan man få ner årskostnaden till ett par tre hundra vilket känns mer än okej.

Ursprungligen av mikotekniko:

Det är lugnt. Apple kör 587 de med.

Shit, vilket underbart besked! Det enda som jag grunnat lite på inför me.com.
Nu får det bli 11 juli bara.

Hoppas de fixar farten till iDisk.

Ursprungligen av Corpset:

Hoppas de fixar farten till iDisk.

Håller med. Den är verkligen urusel!

Ja eller att man kan dela vissa kalender händelser med andra. Vore smidigt.

Jag tycker att presentationen är ascool! Riktigt häftigt användargränssnitt på webben. Vad jag undrar är bara hur i allsindar de har lyckats få det att fungera i IE... Det ska ju fungera på Windows också har de sagt..

De har väl tänkt att man ska använda Safari till Windows, kan tänkas.

Undrar om även denna tjänst blir lika pinsamt långsam som .Mac för oss i Europa?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-13 11:24

Ja, långsammare än för majoriteten i USA kan vi lugnt vänta oss. Apple har inget bra/eget backbone utanför USA (som Google t.ex.) Mig vetrligen går allt mot servrar direkt i USA. Jag är dock övertygad om att Apple kommer att fixa denna bit, men det är en stor apparat och en mycket stor investering och omfattande merkostnader i drift och organisation. Ett jätteprojekt även för ett företag som Apple (Google är ju ganska unikt liksom). Men...det kommer...om...två år.

Ursprungligen av whoami:

Undrar om även denna tjänst blir lika pinsamt långsam som .Mac för oss i Europa?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-13 13:09
Ursprungligen av mjg:

Ja, långsammare än för majoriteten i USA kan vi lugnt vänta oss. Apple har inget bra/eget backbone utanför USA (som Google t.ex.) Mig vetrligen går allt mot servrar direkt i USA. Jag är dock övertygad om att Apple kommer att fixa denna bit, men det är en stor apparat och en mycket stor investering och omfattande merkostnader i drift och organisation. Ett jätteprojekt även för ett företag som Apple (Google är ju ganska unikt liksom). Men...det kommer...om...två år.

Jag rättar in mig i "misströstarledet" jag också. Apple har lovat bättre hastigheter i omgångar nu men ingenting har hänt. För synkning duger det men för att hosta en hemsida - knappast.

/MvH Mikael

MobileMe loggan är lik Windows Me för att man vill attrahera Win.users, svårare än så är det nog inte.

Vilken knipa.. Jag har ju tänkt skaffa .Mac/MobileMe, eftersom min mac.se går ut nu 20e juni.
Men om jag förbeställer "Me" på apple.se nu, får jag väl inte aktiveringskoden direkt, utan typ i mitten av juli?

Men om jag väljer att förnya mitt gamla .mac medlemskap genom systeminställningar så kommer det upp där jag ska fylla i visa kort osv, och då kan jag garanterat börja använda min .mac mail (igen). Men kommer det att kosta samma? Jag hittar ingen prisinfo på "gamla" .mac längre..

Jag testade att "uppgradera", men när jag fyllt i kortnummer osv och klickade på fortsätt, så hamnade jag på MobileMe sidan, så jag kommer alltså få vänta..? Attans..

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2008-06-20 15:49

Alltså. Detta verkar ju bra och ball och allt det där. Men jag har en fråga. Det jag använder mest är givetvis mail. Lägger sällan in någon i någon digital-kalender och har inte känns något behov av att synka de få kontakter jag har iom ett hjärndött industrijobb.

Men hur som helst. Om man ser till mail delen. På vilket sätt skulle detta hjälpa mig jämfört med om jag har ett IMAP (tex mac.se) konto inställt på 2 datorer och en iPhone? Jag menar, IMAP borde väl lika gärna kunna kallas "Push Mail"? Eller vad missar jag? Jag köper att detta skulle kunna synka POP3 mail-accounts med alla datorer osv. Men förutsatt att jag har ETT IMAP-konto, på vilket sätt skulle detta underlätta mail-hanteringen för mig?

Ursprungligen av Greggen:

Alltså. Detta verkar ju bra och ball och allt det där. Men jag har en fråga. Det jag använder mest är givetvis mail. Lägger sällan in någon i någon digital-kalender och har inte känns något behov av att synka de få kontakter jag har iom ett hjärndött industrijobb.

Men hur som helst. Om man ser till mail delen. På vilket sätt skulle detta hjälpa mig jämfört med om jag har ett IMAP (tex mac.se) konto inställt på 2 datorer och en iPhone? Jag menar, IMAP borde väl lika gärna kunna kallas "Push Mail"? Eller vad missar jag? Jag köper att detta skulle kunna synka POP3 mail-accounts med alla datorer osv. Men förutsatt att jag har ETT IMAP-konto, på vilket sätt skulle detta underlätta mail-hanteringen för mig?

Skillnaden är att mailen "pushas" ut till din mobil/mailprogram, dvs den anländer i din mailkorg direkt - likt ett sms. Normalt är programmet inställt att regelbundet kolla om det finns några mail att ladda hem.

För den som missat det är det smidigt att köpa .mac på Ebay. Blir betydligt billigare - betalade 550 kr för ett Family konto (kostar mer än det dubbla från svenska Apple store).

I juli övergår .mac till MobileMe och gamla användare uppgraderas automatiskt, OCH får behålla sin gamla @mac.com adress utöver den nya @me.com adressen.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 16:09

Push - till skillnad från "vanlig" epostlogistik - är att brevbäraren kommer bums med ett brev som kommit till postkontoret, istället för att man skickar iväg en egen assistent till postkontoret som kollar om det finns något brev - och hämtar isåfall hem det.

Har man flatrate internet till sin nalle så kan man ju vara uppkopplad jämt (om nätkontakt finns så klart) och ställa in sitt epostprogram att sticka och kolla t.ex. var 5e minut. Detta till vilket pop/mail/imap-konto som helst.
Push däremot funkar ju bara med brev inkomna till Apple's Me-server - alltså bara brev till @me.com-adresser. Apple kan inte dela ut brev som ligger på andra postkontor. Det är omöjligt.
Jag kommer att eftersända alla brev ställda till min egen domän - till min @me.com-adress. Dessa pushas då till mig hela tiden. Svarar jag - eller skriver nytt från nallen - så har jag fyllt i min egen domänadress som avsändare.

Ursprungligen av mjg:

Push däremot funkar ju bara med brev inkomna till Apple's Me-server - alltså bara brev till @me.com-adresser. Apple kan inte dela ut brev som ligger på andra postkontor. Det är omöjligt.

Det är inte alls omöjligt. Apple kan ha sina egna springare som löper iväg till de andra postkontoren, hämtar breven och därefter kör push på dem. Men om Apple erbjuder det vet jag inte.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 17:30

Aha...tänkte inte på det. Bara man fyller i pop-server, lösen etc så är ju givetvis detta möjligt Finns det mailservrar därute som hämtar brev på andra konton/servrar? one.com erbjuder då inte detta. Inte G-mail vad jag vet.
Apple kommer nog tyvärr inte att erbjuda detta - inte för att det är sällsynt hos andra - utan därför att dom...tja, dom är bara såna Dom kan nog inte tänka sig att göra en tjänst som innefattar andra kommersiella aktörer - konkurrenter m.a.o.
Å andra sidan erbjuder dom en lösning för folk som vill hosta sin domän på .mac.

Ursprungligen av Marcus K:

Det är inte alls omöjligt. Apple kan ha sina egna springare som löper iväg till de andra postkontoren, hämtar breven och därefter kör push på dem. Men om Apple erbjuder det vet jag inte.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-06-20 17:37
Ursprungligen av mjg:

Finns det mailservrar därute som hämtar brev på andra konton/servrar? one.com erbjuder då inte detta. Inte G-mail vad jag vet.

Gmail kan hämta från upp till 5 stycken andra POP3-konton. Många andra kan också erbjuda detta.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-20 17:49

Jisses. vad jag vet lite Det är ju genialt. Jag hoppas verkligen Apple fixar detta - att dom fattar att det faktiskt är en konkurensfördel.

Ursprungligen av Mija:

Gmail kan hämta från upp till 5 stycken andra POP3-konton. Många andra kan också erbjuda detta.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2008-06-22 21:29

Så med andra ord så kommer jag få notiser om att jag har ett oläst mail på en framtida iPhone utan att behöva bry mig om att någonsin kolla? Det är alltså mao, som du sa, som ett SMS. De skickar ett meddelande som säger till telefonen att det finns ett mail? Isf borde detta också vara så gott som gratis så länge du inte läser mailet (även om flatrate mer eller mindre är ett måste med iPhone, hehe)?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 02:11
Ursprungligen av Greggen:

Så med andra ord så kommer jag få notiser om att jag har ett oläst mail på en framtida iPhone utan att behöva bry mig om att någonsin kolla? Det är alltså mao, som du sa, som ett SMS. De skickar ett meddelande som säger till telefonen att det finns ett mail? Isf borde detta också vara så gott som gratis så länge du inte läser mailet (även om flatrate mer eller mindre är ett måste med iPhone, hehe)?

Det är pushmail men det skickar inte ett sms utan använder edge/gprs/3g och kostar pengar om du inte har ett data paket.

//Rob

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2008-06-23 16:06

Ja, jo det fattar jag. Men jag syftade på att notisen som apple skickar till dig knappast kan vara större än några byte och borde där med vara mer eller mindre gratis och kunna komma fram även om du har en lite si-sådär täckning.

Ursprungligen av Greggen:

Ja, jo det fattar jag. Men jag syftade på att notisen som apple skickar till dig knappast kan vara större än några byte och borde där med vara mer eller mindre gratis och kunna komma fram även om du har en lite si-sådär täckning.

Notisen består av avsändare och titel för mailet, dvs. inte många byte, nej. Först när man öppnar mailet laddas allt ner. Dvs. du kommer se nya mail precis som vanligt i listan, men behöver inte ladda ner hela innehållet förrän du tittar på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-24 09:52

Nja, det där stämmer sådär bara, i alla fall för dagens push-devices.
I dagens enheter (Nokia, Sony Ericsson, HTC osv) som har Push så ställer man där in hur mycket av varje mail som skickas ut med push, jag har ställt in min lur på att enbart ta emot 0,5kb för att sedan ladda ned resten om jag öppnar mailet. Oftast behöver den inte tanka ned mer då 0,5kb är tillräckligt för korta mail.

Hur det ser ut på iPhone och deras push vet vi nog inte förräns den 11:e juli... eller kanske något tidigare om det kommer ut några recensioner av dessa funktioner.

nu fungerar xxx@me.com för mig

Ahh, det är igång. Hur märkte du det, fått någon info från Apple?

Bevaka tråden