Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möblerar om i studion - båda ljudkorten döda...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-08-20 16:24

Det var städdags i studion i samband med att jag skulle koppla in två nya effekter.
Jag kopplade ur strömmen till allt, drog ur kablarna och satte tillbaks dom märkta och fastklämda i hopar med buntband... Under detta skede kopplade jag även in två begagnade effekter jag köpt, med balanserade kablar till ljudkortens ingångar. (Emu 1820M & Creamware Scope Project)

När allt var färdigt dubbelkollade jag att alla kablar satt rätt och var bra isatt i telekontakterna..
När jag drar igång datorn säger EMU programvaran att PCI kortet ej hittas, samma sak säger mjukvaran till Creamware Scope kortet... Jag får panik..
Vad är det frågan om?! Vad har hänt och vad har jag gjort? Jag har alltså inte möblerat om i datorn utan bara utanför..

Efter ilska & frustration blandat med en rejäl känsla av hopplöshet har min logiska förmåga hittat två orsaksförklaringar:

Sprayburken med elektroniktryckluft jag sprejade bakpå datorn skickade med fukt (det ser ut som att det blir immigt av luften och låter som att det kommer ut något flytande) eller har på något sätt skadat utrustningen pga att luften är så kall?

Dom två begagnade effekterna jag har kopplat in har på något sätt kortslutit ljudkorten.. Notera dock att jag aldrig slog på effekterna. Endast datorn och skärmen samt högtalarna hade ström.

Jag känner bara en enorm portion hopplöshet, jag är så försiktig jag kan med mina saker men likförbaskat händer detta.. Kan någon hjälpa mig?!

  • Medlem
  • 2008-08-20 16:41

Ett annat alternativ kan vara att det har blivit statisk elektricitet som zappat något.

Usch, lider med dig.

Lurigt, men jag tvivlar på att bägge korten dött ihjäl samtidigt på grund av vad som än hänt. Snarare nåt windows-spökeri, kanske ta ut dom och sätta i ett i taget kan vara ett första steg.

  • Medlem
  • 2008-08-20 17:35

kottens förslag är ett bra första steg. plocka ur korten och sätt i dom ett i taget. jag har råkat ut för samma bekymmer med kottens förslag som lösning.

  • Medlem
  • 2008-08-20 20:13

Hallå och varma tack för omtanken

Jag provade att ta ut emut och sätta in det igen, nada..
Scope kortet är superlimmat till chassit :">
Pga av så dålig passform var det enda sättet att få det att sitta kvar...

Dock tog jag emuljudkortet till en annan dator, och den rapporterar
gladeligen att något behöver drivrutiner....

Så nu lutar det åt moderkortet, eller så har windows trollat bort sig själv
ordenligt... Jag har ju faktiskt blivit övertygad om paranormala fenomen
under min tid med Windows 98, och kanske existerar en del av denna
livsform med i XP...

Kanske är det en excorsist jag behöver?

Nu skottar jag in ett nytt windows på en av de många partionerna och om
det nya windows fortfarande inte hittar något kort lutar det mot nytt moderkort..

  • Medlem
  • 2008-08-20 20:41

superlim... låter kul och skumt på samma gång. hur ska du få ut kortet om du byter moderkort?

  • Medlem
  • 2008-08-21 13:39
Ursprungligen av syked:

superlim... låter kul och skumt på samma gång. hur ska du få ut kortet om du byter moderkort?

Typ slita tills jag flyger bakåt med creamware kortet i en tång. Jag limmade det alltså mot chassit och inte moderkortet.

Lim! Spännande! Men ja precis, antingen moderkort eller windows kvarstår antagligen.. och vi vet ju hur man tar reda på om det hjälpte att installera in xp.. inte så kul dock, men roligare än att byta moderkort kanske.

Jag trodde lixom att det där skulle försvinna men jag stötte på det ganska nyligen på en jättefräsh maskin - fenomenet att saker blir jävligt knöligt och knäppt när man börjar fylla upp pci-slottarna. Blä. Hoppas du får fason på det. Rekommenderar dock inte excorsist även om jag förstår att det lockar, men tar du det onda ur Windows får du inte mycket kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-21 10:06

If you play a windows 2000 cd backwards, it will say "Satan". Even worse, if you play it forward it will install WIndows 2000.

Ursprungligen av rydan:

If you play a windows 2000 cd backwards, it will say "Satan". Even worse, if you play it forward it will install WIndows 2000.

Haha!

Gäller nog även ME & Vista...

  • Medlem
  • 2008-08-21 13:37

Alltså.. Det var bara ett fall av idioti.. Då jag visste att jag superlimmat fast Creamware kortet brydde jag mig aldrig om att kolla hur det satt. Limningen var inte bra gjord för kortet hade halkat ur, jag puttade in det igen och allt är sig självt igen. Jag har dock tappat energi på att föreställa mig en månad av krångel och en kommande diet på ugnsgratinerade spånfiberplattor. Nu blev både min tid och plånbok skonade. Prisa gud!

Skönt!

1
Bevaka tråden