Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm - Hur hanteras upplösningen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En frågetråd till samma dag..

Funderar på att köpa till en extern skärm till min vaiodator. Det är en AR41L.
Men har kollat runt lite och hittar inget som beskriver hur upplösningen hanteras är den externa skärmen är inkopplad.

På vaion är det 1440x900 som gäller. Den har VGA ut och HDMI. Men jag antar det är VGA som gäller. Kan jag ha 1440 på båda om den externa skärmen ochså klarar av det?

Mvh Axel

Det ska inte va nåt problem, windows kör gärna separata inställningar per skärm. Jag har t.ex. 1200*800 på min laptop (macbook osx/xp) och 1920*1080 via hdmi på den externa samtidigt.

Ok! Grymt isåfall..

Den enda begränsningen är ju att den totala upplösningen ska kunna hanteras av grafikkortet som om det vore en enda stor skärm (vilket det ju också på sätt och vis är om man kör extended desktop)

Fast vill man det? Kanske med två likadana skärmar framför sig men med en laptop+extern är det väl sällan önskvärt.

Min laptop har max upplösning 1440 x 900. Jag kan inte få högre på lapens skärm.
Men den har HDMI ut (ovh vga). Jag vill kunna köra extended med hög upplösning på andra skärmen också..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-22 14:37

Om du kollar under bildskärmsinställningarna så bör du "se" den andra skärmen där och kunna ställa in upplösningen även om du inte har någon skärm inkopplad. Valen som finns där är beroende av vad grafikkortet klarar. Så funkar det i XP i alla fall. Har du Vista borde det fungera på liknande sätt.

Skall kolla det. tack!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-22 14:45

Såhär ser det ut på min XP-burk även om jag inte har någon extern skärm inkopplad.

Skulle bli förvånad om inte externa utgången på en AR41L klarar dom alla normala uplösningar inkl. 1440x900 och mer. Du kan ju googla på grafikkortet, vad är det, ett GeForce 8400M GT eller nåt?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-22 15:28

Skulle förvåna mig rätt mycket om inte grafikkortet klarar 1440x900... Tror inte det finns nåt grafikkort från senare år som inte klarar minst 1920x1080 iaf.

Kör min externa i 1650x1050 och inbyggda i 1440x900, funkar ypperligt som "en" skärm. Du kan blanda upplösningar och bitdjup hur du vill mellan skärmarna. Grymt skönt sätt när man har laptop är att ha en hylla bakom laptopen som man ställer externa skärmen på, får man allt framför sig istället för att få nackspärr när man har externa skärmen bredvid.

Precis, det är ett GeForce 8400M GT. Jag skall kolla när jag kommer hem..

1
Bevaka tråden