Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows - splitta MIDI till flera program?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-23 14:33

Tjo,

Testar lite med en synteditor här, märker att midiportarna blir "upptagna" när editorprogrammet körs, så om man startar Cubase samtidigt går det inte att lira på samma portar. Vilket är surt för man vill ju gärna kunna redigera ljud (åtminstone komma åt librarianfunktioner) i samma veva som man proddar. Går det att komma runt detta? Använda Midi Yoke eller göra något annat? Sedan är det det här förhatliga med "emulated" ports i Cubase... har glömt hur man fixade det. Tipsa gärna. Editorprogrammet är Emagic Sound Diver i en anpassad version för Roland JV-1010.

  • Medlem
  • 2008-08-23 16:04

SD har funktionen att släppa portarna när det inte är "fokus" (mao, du klickar runt i cubase).
Men det har jag aldrig fått att fungera stabilt med SD.
Kanske funkar i någon minut sen fuckar det upp.

Jack för Windows? http://www.99.se/musiknyheter/225216-jack-f-r-windows.html
Eller hanterar det bara audiosignaler?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-23 18:18

Det hela behöver inte göras mer komplext än det är egentligen förvisso. Jag vill kunna editera och sequenca en synt samtidigt, tips på hur man kan göra helt enkelt. Kanske t om finns någon fräschare editor / librarian, men SD funkar iaf stabilt och bra även på Vista så det är OK så sett.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-24 14:09

Tror att du fixar det med Midiyoke, som lägger sig som ett lager mellan programmen och hårdvaran typ, då kan flera program prata med samma hårdvara samtidigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-08-24 14:55

cool, då ska jag prova den rackarn sen!

1
Bevaka tråden