Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tänk 2 gånger innan ni köper iPhone eller Mac utomlands

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-24 10:52

det här är definitivt något många vet om tror jag, men kanske inte riktigt tänker på..

när ni köper en iPhone i USA eller Italien tex, så gäller ingen garanti, eftersom för iPhone gäller det bara i dem länderna som den är köpt i. man kan ju då lämna in den i det landet i sig, men då gäller BARA 1 år, reklamationsrätten finns bara i Sverige.

detta gäller även macarna då som har world wide warranty, det är 1 år (i vissa fall 2) om du köper en i USA så gäller inte reklamationen
så tänk på det när ni handlar saker billigt utomlands, de kan bli dyrare i längden

ett litet tips bara såhär på söndag morgonen

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-24 11:07

Vad gäller iPhone så stämmer det eftersom det är inte Apple som man ska vända sig till utan till den som sålde dig iPhonen.

Med Macar stämmer det inte. Du har världsgaranti och kan köpa Apple Care som förlänger garantin med ytterligare år. Har du problem vänder du dig till Apple i ditt eget land även om datorn är köpt i ett annat land.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-24 11:23
Ursprungligen av Robo-X:

Vad gäller iPhone så stämmer det eftersom det är inte Apple som man ska vända sig till utan till den som sålde dig iPhonen.

Med Macar stämmer det inte. Du har världsgaranti och kan köpa Apple Care som förlänger garantin med ytterligare år. Har du problem vänder du dig till Apple i ditt eget land även om datorn är köpt i ett annat land.

//Rob

ja men alltså i Sverige har du 3 år gratis,, apple care kostar ju multum enligt mig... en polare till mig gjorde denna tabben, mans MBP ifrån USA gick sönder, eller ja skärmen la bara av. aja 15 månader gammal tänkte han reklamerar den, då fick han beskedet

Ursprungligen av Esa:

ja men alltså i Sverige har du 3 år gratis,, apple care kostar ju multum enligt mig... en polare till mig gjorde denna tabben, mans MBP ifrån USA gick sönder, eller ja skärmen la bara av. aja 15 månader gammal tänkte han reklamerar den, då fick han beskedet

Vad är det du har tre år gratis i Sverige? Inte garanti i alla fall.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-24 14:03
Ursprungligen av Esa:

ja men alltså i Sverige har du 3 år gratis,, apple care kostar ju multum enligt mig... en polare till mig gjorde denna tabben, mans MBP ifrån USA gick sönder, eller ja skärmen la bara av. aja 15 månader gammal tänkte han reklamerar den, då fick han beskedet

Du har inte 3 års garanti på några varor. Du har ett års garanti. Däremot har du 3 års reklamationsrätt där du måste bevisa att det är ett fabrikationsfel eller att felet var där från början. Och det är inte lätt att bevisa. Går skärmen sönder efter 15 mån står du med rumpan bar även om du har köpt din dator i Sverige.

Därför är det rekommenderat att köpa AppleCare till alla Macbooks. Med den låga dollar kursen är Apple Care billigt. Efersom Apple ger 1år garanti på sina varor har du ett år på dig att köpa Apple Care.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du har inte 3 års garanti på några varor. Du har ett års garanti. Däremot har du 3 års reklamationsrätt där du måste bevisa att det är ett fabrikationsfel eller att felet var där från början. Och det är inte lätt att bevisa. Går skärmen sönder efter 15 mån står du med rumpan bar även om du har köpt din dator i Sverige.

Därför är det rekommenderat att köpa AppleCare till alla Macbooks. Med den låga dollar kursen är Apple Care billigt. Efersom Apple ger 1år garanti på sina varor har du ett år på dig att köpa Apple Care.

//Rob

Bara en parentes; garanti är helt frivilligt så det kan vara så att man inte har garanti över huvud taget eller att man har 3år, 5år eller vad som helst. Det är helt upp till säljaren.
Vad det gäller bevisbördan (när man vill utnyttja sin reklamationsrätt) finns en del prejudicerande fall som gör att det inte behöver vara alltför svårt att få rätt även efter att eventuell garanti gått ut. Beroende på vad som felar förstås

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-24 18:40
Ursprungligen av Robo-X:

Du har inte 3 års garanti på några varor. Du har ett års garanti. Däremot har du 3 års reklamationsrätt där du måste bevisa att det är ett fabrikationsfel eller att felet var där från början. Och det är inte lätt att bevisa. Går skärmen sönder efter 15 mån står du med rumpan bar även om du har köpt din dator i Sverige.

Därför är det rekommenderat att köpa AppleCare till alla Macbooks. Med den låga dollar kursen är Apple Care billigt. Efersom Apple ger 1år garanti på sina varor har du ett år på dig att köpa Apple Care.

//Rob

nu har du lite fel, om skärmen lägger av vilket som det gjorde för min syster, så fixade dem det, fastän de var efter 15 månader, dock var det en HP dator men ändå, man kan få ut reklamation lätt , det är inte svårt och affärerna säger inte emot

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 13:00
Ursprungligen av Esa:

nu har du lite fel, om skärmen lägger av vilket som det gjorde för min syster, så fixade dem det, fastän de var efter 15 månader, dock var det en HP dator men ändå, man kan få ut reklamation lätt , det är inte svårt och affärerna säger inte emot

Nu pratar vi Apple här. HP har kanske andra regler men hos Apple är supporten rätt dålig om du inte har Apple Care. Jag har inte hört att Apple har bytt ut något om din dator är äldre än 12 månader och du har inte Apple Care. Förutom batteriet eller ett välbekant fel och dom har ett utbytes program.

<rant>
Apples support är usel. Vi använder Dell på jobbet och när någon laptop går sönder (har hänt 3 gånger) kom det en snubbe och reparerade den inom 24h. När min jobb Macbook Pro gick sönder (svart skärm pga nvidia kortet förmodligen) fick jag åka 3mil till närmsta Apple Certified Service Center för att lämna in den och vänta 10 dagar på att få hämta den igen. Och jag har Apple Care. Det är svårt att övertala chefen att köpa fler macar när supporten är så kass hos Apple. Förut fanns det "Bring in" tjänsten hos Apple men det har dom slutat med för bärbara datarorer. Den som kom på den jävla idén ska hängas från taket med piano tråd!
</rant>

//Rob

Senast redigerat 2008-08-25 13:13
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-24 23:56
Ursprungligen av Robo-X:

Med Macar stämmer det inte. Du har världsgaranti och kan köpa Apple Care som förlänger garantin med ytterligare år. Har du problem vänder du dig till Apple i ditt eget land även om datorn är köpt i ett annat land.

//Rob

Är du HELT säker på att det inte bara gäller notebooks? Stationära har jag hört att det INTE är världsgaranti på. det gäller då bara i ursprungslandet.

ofta har man heller inte koll på MOMS t ex; i New York lägger de på 8% Sales Tax.
Ibland säger de inte ngt om detta då det är synnerligen underförstått.
Det blir lite surt när de drar ditt VISA/MC kort och beloppet inte stämmer.

Senast redigerat 2008-08-24 12:16
Ursprungligen av Goflorp:

ofta har man heller inte koll på MOMS t ex; i New York lägger de på 8% Sales Tax.
Ibland säger de inte ngt om detta då det är synnerligen underförstått.
Det blir lite surt när de drar ditt VISA/MC kort och beloppet inte stämmer.

Ja, i USA är detta förfarande synnerligen underförstått, något man som turist får leva med och ta reda på innan man besöker ett annat land.

I Sverige har vi rätt konsumentvänliga lagar. Här måste alla affärsidkare ange slutpriset för konsumenten. Det vill säga priset inkl. moms.

I USA är det lite annorlunda. Där talar affären om vad dom vill ha betalt för en vara, vilket står på prislappen. Det där med moms är en grej som staten vill ha, vilket affärsinnehavarna inte behöver ange på sina prisskyltar. Det läggs på automatiskt i kassan.

Så ja, det är värt att som turist i USA känna till att priserna som står på skyltarna inte är slutpriset, utan endast priset exkl. moms.

  • Medlem
  • 2008-08-27 16:31

Konsumentvänligt...

nja, det finns en mycket bra anledning till att de lägger på momsen i efterhand. Det handlar om att synliggöra vad som är skatt och inte.

Hur många människor är det inte i det här avlånga landet som tror att, bara för att de ligger under brytgränsen för statlig skatt, endast betalar ca 30% i skatt? Göm skatten och kalla den för div avgifter så tror medborgarna att de betalar mindre och gnäller mindre.

/hpe

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Ja, i USA är detta förfarande synnerligen underförstått, något man som turist får leva med och ta reda på innan man besöker ett annat land.

I Sverige har vi rätt konsumentvänliga lagar. Här måste alla affärsidkare ange slutpriset för konsumenten. Det vill säga priset inkl. moms.

I USA är det lite annorlunda. Där talar affären om vad dom vill ha betalt för en vara, vilket står på prislappen. Det där med moms är en grej som staten vill ha, vilket affärsinnehavarna inte behöver ange på sina prisskyltar. Det läggs på automatiskt i kassan.

Så ja, det är värt att som turist i USA känna till att priserna som står på skyltarna inte är slutpriset, utan endast priset exkl. moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-24 12:25

Det stämmer inte heller vad gäller garanti inom EU - följande EU direktiv säger att leverantörer skall ge serviceetc i kundens HEMLAND gällande varar som köpts inom EU:
Directive 1999/44/EC

I dirketivet sägs att en leverantör skall ange minst en service adress per EU-land...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-24 20:18
Ursprungligen av sways:

Det stämmer inte heller vad gäller garanti inom EU - följande EU direktiv säger att leverantörer skall ge serviceetc i kundens HEMLAND gällande varar som köpts inom EU:
Directive 1999/44/EC

I dirketivet sägs att en leverantör skall ange minst en service adress per EU-land...

Det funkar inte så för iPhonen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-08-24 20:28
Ursprungligen av zappee:

Det funkar inte så för iPhonen.

Vem bestämmer det, Apple eller EU?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 16:48
Ursprungligen av kenjon:

Vem bestämmer det, Apple eller EU?

Apple

Jag tror inte det hittepådirektivet kan göra ett skit.

Ursprungligen av sways:

Det stämmer inte heller vad gäller garanti inom EU - följande EU direktiv säger att leverantörer skall ge service etc i kundens HEMLAND gällande varar som köpts inom EU:
Directive 1999/44/EC

Ursäkta? Om jag har ett lite krukmakeri i mitt uthus där jag drejar som avkoppling och sedan säljer dessa åtråvärda tingestar till tyskar, ska jag då sedan ge service till dem i Tyskland när det visar sig att jag har kvalitetsbrist på mina varor?

Så här står det bland annat i 1999/44/EG om garanti (min fetning):

Citat:

- förklaras på vanligt begripligt språk vad garantin innehåller och vilka huvudsakliga uppgifter som är nödvändiga för att framställa anspråk enligt garantin, särskilt dennas varaktighet och territoriella omfattning samt garantigivarens namn och adress

Det tolkar jag som att jag kan bestämma att mina krukor har 6 månaders garanti och bara gälla i Sverige.

Direktivet på massor av språk för den som vill läsa det.

/c

Ursprungligen av Esa:

Tänk 2 gånger innan ni köper iPhone eller MAC utomlands)

Ett annat tips i all välmening:
Mac = Macintosh
MAC = Media Access Control. En MAC-adress är en unik identifierare för nätverkskort...

Det är absolut inte min mening att knäppa på näsan, utan en upplysning i all välmening. Detta är trots allt ett forum för Mac, där många verkligen läser Mac och MAC olika. Bara för att undvika missförstånd.

Kontexten, medborgare...kontexten gör att man inte kan missuppfatta i detta fall ("köpa MAC").

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Ett annat tips i all välmening:
Mac = Macintosh
MAC = Media Access Control. En MAC-adress är en unik identifierare för nätverkskort...

Det är absolut inte min mening att knäppa på näsan, utan en upplysning i all välmening. Detta är trots allt ett forum för Mac, där många verkligen läser Mac och MAC olika. Bara för att undvika missförstånd.

Jahaa, jag trodde det hela handlade om MAC som i den franska vapentillverkaren MAC.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-26 02:49

ok då kan jag berätta om min iPod 2G 40 GB tjock, kostade 4500... den gick sönder efter 13 månader, det hackade och den funkade inte alls, gick till apple

"ingen garanti på denna du

ja men de är reklamation på allt man köper i sverige

ja, sant men vi tillverkar inte denna längre, skall se vad jag kan göra

tack"

efter några minuter kommer han tillbaka

" vi kan göra så att vi ger dig ett presentkort hos oss på vad du betalade för den alltså 4500

ja de blir jättebra tack"

så gick de för mig 2006 , så det funkar de MÅSTE respektera det, säljer du saker i Sverige gäller våra regler, om de skiter i det kan du ta kontakt med konsumentverket och då vinner du, om felet inte är något du orsakat, och de är det inte om det inte är externa skador eller liknande,

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 14:07
Ursprungligen av Esa:

ok då kan jag berätta om min iPod 2G 40 GB tjock, kostade 4500... den gick sönder efter 13 månader, det hackade och den funkade inte alls, gick till apple

"ingen garanti på denna du

ja men de är reklamation på allt man köper i sverige

ja, sant men vi tillverkar inte denna längre, skall se vad jag kan göra

tack"

efter några minuter kommer han tillbaka

" vi kan göra så att vi ger dig ett presentkort hos oss på vad du betalade för den alltså 4500

ja de blir jättebra tack"

så gick de för mig 2006 , så det funkar de MÅSTE respektera det, säljer du saker i Sverige gäller våra regler, om de skiter i det kan du ta kontakt med konsumentverket och då vinner du, om felet inte är något du orsakat, och de är det inte om det inte är externa skador eller liknande,

Jag tror att det är ett undantag. Står man på sig kan det fungera men det är upp till säljaren om han går med på det. Vet inte om du ringde Apple men det är inte lätt att få något utbytt efter 12 månader. Det är några här på forumet som inte har fått sitt felaktiga MBP batteri utbytt efter 12 månader utan måste betala för det. Nu är iPoden lite billgare än en MBP men i grunden gäller du har 12 månader garanti. Efter det är det upp till säljaren om du får något utbytt/reparerat om du inte har Apple Care.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 12:15
Ursprungligen av Robo-X:

Jag tror att det är ett undantag. Står man på sig kan det fungera men det är upp till säljaren om han går med på det. Vet inte om du ringde Apple men det är inte lätt att få något utbytt efter 12 månader. Det är några här på forumet som inte har fått sitt felaktiga MBP batteri utbytt efter 12 månader utan måste betala för det. Nu är iPoden lite billgare än en MBP men i grunden gäller du har 12 månader garanti. Efter det är det upp till säljaren om du får något utbytt/reparerat om du inte har Apple Care.

//Rob

oj, de trodde verkligen inte jag, men som sagt om man är en jobbig "jävel" tror jag dem ger sig jag var i en apple store, sedan om du hör av dig till konsumentverket måste dem ge sig faktiskt

Senast redigerat 2008-08-27 12:50

Min uppfattning är att folk i det här landet har en alldeles för slapphänt "låt gå"-mentalitet. Särskilt när det gäller reklamationsrätten.
"Oj, gick datorn paj efter ett år, och ingen extraförsäkring tog vi, och ingen förlängd garanti heller. Då är det väl förstås för dyrt att reparera...Bara att köpa ny då!"... Det är så det känns som de flesta tänker. Det är FEL tänk.

Jag tror inte att Esas fall var någon engång-grej. Långt ifrån. Är man bara jävligt bestämd, hävdar sin rätt och inte ger sig så kan man få det mesta utbytt och/eller lagat långt efter 12 månader.

Några exempel:
Morsans gamle Ibook. Efter 18 månader la den av. Lite tjat med Apple som tog in den och lagade den utan något gnäll.

Våran DVD-spelare. Lade av efter två år. Gick tillbaka och gnällde lite, fick en splitterny direkt.

Polarens mobil. Lade av efter 14 månader. Kom till butiken. En jävligt otrevlig säljare åkte på smäll på fingrarna när vi pratade med chefen. En vecka och en rekvisition senare fanns det en ny mobil i näven på honom.

Och mitt eget lilla Acer-äventyr där de skickade notebooken till Tyskland på reparation tre gånger tills jag lackade ur och krävde pengarna. Vilket jag fick, trots att jag haft den i 15 månader. Och det är jag då jävligt glad över då det blev en Macbook efter det!

Jag har ALDRIG tecknat några extra-försäkringar, någon "förlängd garanti", något "apple care" eller liknande. Och jag har aldrig haft några större problem att få något reparerat eller utbytt efter "garanti-tiden". Folk underskattar Reklamationsrätten något så in i bänken. Det är hur som helst min åsikt!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-28 11:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Min uppfattning är att folk i det här landet har en alldeles för slapphänt "låt gå"-mentalitet. Särskilt när det gäller reklamationsrätten.
"Oj, gick datorn paj efter ett år, och ingen extraförsäkring tog vi, och ingen förlängd garanti heller. Då är det väl förstås för dyrt att reparera...Bara att köpa ny då!"... Det är så det känns som de flesta tänker. Det är FEL tänk.

Jag tror inte att Esas fall var någon engång-grej. Långt ifrån. Är man bara jävligt bestämd, hävdar sin rätt och inte ger sig så kan man få det mesta utbytt och/eller lagat långt efter 12 månader.

Några exempel:
Morsans gamle Ibook. Efter 18 månader la den av. Lite tjat med Apple som tog in den och lagade den utan något gnäll.

Våran DVD-spelare. Lade av efter två år. Gick tillbaka och gnällde lite, fick en splitterny direkt.

Polarens mobil. Lade av efter 14 månader. Kom till butiken. En jävligt otrevlig säljare åkte på smäll på fingrarna när vi pratade med chefen. En vecka och en rekvisition senare fanns det en ny mobil i näven på honom.

Och mitt eget lilla Acer-äventyr där de skickade notebooken till Tyskland på reparation tre gånger tills jag lackade ur och krävde pengarna. Vilket jag fick, trots att jag haft den i 15 månader. Och det är jag då jävligt glad över då det blev en Macbook efter det!

Jag har ALDRIG tecknat några extra-försäkringar, någon "förlängd garanti", något "apple care" eller liknande. Och jag har aldrig haft några större problem att få något reparerat eller utbytt efter "garanti-tiden". Folk underskattar Reklamationsrätten något så in i bänken. Det är hur som helst min åsikt!

Jag skrev tidigare att det är ett undantag hos Apple. iBooken hade flera kända fel som gjorda att Apple reparerade dom långt efter att garantin har gått ut (min styvfars iBook blev reparerad 3.5 år efter köpet). Man kan stå på sig så kan det fungera men ska inte ta det som regel.

//Rob

1
Bevaka tråden