Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP! Något fel på min Fantom X6

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis införskaffat en X6:a begagnat av en olustigt anonym herre (bara mailkontakt...) men den kom iallafall, såg bra ut och verkade funka fint.
Men när jag såg den där "stjärnan" som ploppar fram framför preformance-namnet, som indikerar att man gjort någon osparad ändring, utan att ha gjort annat än att spela så blev jag orolig. Ljudet ändrades gradvis hit å dit, och försvann å kom tillbax...

Mycket riktigt så ser jag i mixerläge, att kanal 2 och 3 (som var med i layers i min preformance) åker upp och ner hur som helst utan förklarlig anledning. Dom är alltså länkade till "resonance" och "attack" pottarna, så jag antar att det är där felet är. Någon som har varit med om liknande, eller kan bistå med hjälp ändå?

Kommer att uppdatera OS:et och factory reseta ett par tre gånger till, men jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få!

Ska tilläggas att jag aldrig öppnat en Fantom, och ser mig själv som en riktig rookie när det gäller DIY.

// Peppe

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-24 23:14

Låter som om du har skitiga pottar/encoders.

Alternativt glapp i någon kabel från det kretskortet till moderkortet.

WT

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-24 23:47

http://namm.harmony-central.com/WNAMM04/Content/Roland/PR/Fantom-X6t-large.jpg Sådan?

Är det pottar eller encoders?

WT´s rekommendation är nog korrekt. Det kan vara så att kontakten hoppat ur lite smått under transport.

En annan sak: Det är inte nån sorts sequencat ljud? Reset är alltid bra att göra, så du vet hur det ska låta. Verkar ju vara en avancerad pryl detta.

Ok, ska man ge sig in på att öppna den å kolla då? Jag är ju en sån som inte ens vet vad jag letar efter... Om det är glappt alltså, eller nån kabel som hoppat ur socketen...

Näe det är i alla multipartslägen, och när filtren är aktiva som det händer grejjer...
Har factory resetat 3 ggr nu, och det hjälper föga. Har en X8 också, så jag har full koll på hur den borde bete sig/låta. Som sagt, fullkomlig novis när det gäller att öppna syntar.
Någon som kan hjälpligt förklara hur det borde se ut, eller vad jag kollar efter. Alt. har någon skiss på inandömet och dess komponenter...

Går tokbra med PM. Tack för svar!

Nu har jag uppdaterat OS:et, men problemet kvarstår. När jag trycket på "attack" ratten (läs; rätt ner) så slutar allt jidder, men så fort jag släpper den så börjar skiten igen... Ungefär som att lägga tryckförband på ett blödande sår, snygg liknelse va?

Hur går jag tillväga nu? Steg-för-steg förklaring tack

Eller finns det någon "How to fix fantom X for dummies"?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-08-25 08:40

Ok.. låter ju mer och mer som glappis nånstans, antingen en kabel eller lödning som släppt.

Var i Sverige befinner du dig? Det borde ju rimligtvis vara någon lödkolvssvingare i närheten.

1
Bevaka tråden