Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spontan recension efter några månader med iPhone

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjosan.

En kamrat med starkt utvecklad äppelnarkomani "hotade" mig så pass mycket att jag till slut stod där med en SE800 i byrålådan och en iPhone i näven....

Det blev en iPhone 1.1.4 hemkommen med en "brevduva" och sen följde det vanliga jailbreakandet m.m.

Jag hade redan en hel del förutfattade meningar om iPhone kontra t ex min vanliga SE800i, och visst fick jag de flesta av dessa bekräftade, liksom att jag som de flesta andra faschinerades makalöst av alla unika egenskaper och funktioner på iPhone.

Vartefter tiden gick så tynade fler och fler negativa saker bort, när man hunnit blivit lite mer varm i kläderna med iPhone. Men när det gått några månader så har jag fortfarande en hel del "gnäll" som jag verkligen hoppas att Apple kan fixa till på nästa generation av iPhone. Jag kör en liten lista på vad jag anser vara minus på grunkan.

1. För klent ork i högtalaren jämfört med t ex SE K800i, vilket gör att t ex. högtalarfunktionen vid samtal är helt värdelös och nästan omöjlig att använda annat än i knäpptysta rum. Likaså blir ringsignalen lätt för klen i lite mer bullriga miljöer. Även musikspelande blir lätt för klent och/eller distat om man försöker dra på så mycket det går för att kunna höra.

2. Alarmen/väckarklockan funkar inte om man slagit av iPhonen vilket är bårde korkat och värdelöst.

3. Det finns ingen riktig stigande ringsignal som det finns på alla andra normala mobiltelefoner.

4. Blåtanden funkar mycket begränsat vilket borde rendera i spöstraff för Jobs, för det är så jäkla korkat. Som det är nu så finns det nästan inga stereo BT handsfree som kan användas med iPhone, och inte fan har Apple ens ett eget sådant att erbjuda. Jag har ett fint SE BT stereo handsfree (HB970 tror jag det heter) men inte fan funkar det med iPhone heller. Det går att koppla samman dem som enheter men det kommer inte ett pip ur dem.

5. MMS finns inte direkt med i iPhone vilket är en stor miss för många. För även om det finns email så är det ju inte alla andra som kan ta emot just email, men de kan ta emot MMS, och därför är det ju bra med båda alternativen. Nu fanns ju Swirly MMS tidigare, men det har väl inte kommit till 2.0 ännu va?

6. Kameran är ett par ljusår efter konkurrenterna vilket är kasst. För att kännas som ett bättre val i allt så bör även iPhone ha en mångmegapixlare med dräglig optik och möjligheten till påverkan av exponeringen samt en blixt.

7. Bättre batteritid vore ju inte fel.

8 Inbyggd radio fattas vilket känns som en miss.

9. Jag saknar möjligheten att skicka attachments i emailen av olika slag, samt att kunna ändra font på texten, fetstila kursivera markera kopiera flytta och klistra in text om man så vill.

10. Beroendeframkallande......

Vissa av ovanstående punkter kanske redan har löst med olika apps, eller kanske kommer att lösas. Andra är HW-brister som endast kan fixas med en ny version av iPhone.

För övrigt så är det en mycket trevlig manick som man har svårt att låt bli att fingra på.

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2008-08-25 15:55
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-08-25 14:17
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

4. Blåtanden funkar mycket begränsat vilket borde rendera i spöstraff för Jobs, för det är så jäkla korkat. Som det är nu så finns det nästan inga stereo BT handsfree som kan användas med iPhone, och inte fan har Apple ens ett eget sådant att erbjuda. Jag har ett fint SE BT stereo handsfree (HB970 tror jag det heter) men inte fan funkar det med iPhone heller. Det går att koppla samman dem som enheter men det kommer inte ett pip ur dem.

Dr Tinnitus

Detta tykcer jag är HELT SJUKT, en mobil som faktiskt är en av dem bästa mobilerna någonsin tillverkade inte har den grundläggande funktionen ?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 16:50

Inte för att vara sådan, men ganska orelevant då det gäller den gamla modellen och borde i så fall också ligga under upplåsningsforumet.

Nejdå, blåtanden i 3G och 2G är identiska - stödjer bara en enda sak; mono handsfree (alltså den där pluppen man stoppar i ena örat). Ingenting annat.

Ursprungligen av zappee:

Inte för att vara sådan, men ganska orelevant då det gäller den gamla modellen och borde i så fall också ligga under upplåsningsforumet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 17:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Nejdå, blåtanden i 3G och 2G är identiska - stödjer bara en enda sak; mono handsfree (alltså den där pluppen man stoppar i ena örat). Ingenting annat.

Okej, så du har plockat isär den och sett att det är exakt samma chip o.s.v?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 03:16
Ursprungligen av zappee:

Okej, så du har plockat isär den och sett att det är exakt samma chip o.s.v?

Dum kommentar

Varenda BT chip som används sedan ett par år tillbaka stödjer Bluetooth 2.0 och i 99.9% av fallen EDR. Så länge det finns ett sådant chip i mobilen så finns det stöd för alla bluetooth's funktioner. Det är upp till mjukvaran att bestämma vad det är för funktioner som används och hur de fungerar.

Vad gäller A2DP och iPhone så tror jag det mycket beror på att för att ge vettig ljudkvalitet så krävs rätt mycket processorkraft. iPhonen har definitivt tillräckligt snabb CPU för att klara det, men med tanke på hur mycket gränssnittet bygger på grafik och animationer kommer mobilen nog bli väldigt seg att använda medan musik strömmas (alla HTC mobiler jag har ägt genom tiderna har haft det problemet) vilket kommer påverka användarens upplevelse av mobilen väldigt negativt.

Alternativt att de tycker att A2DP's ljudkvalitet är för kass även på maxkvalitet, vilket jag kan hålla med om.

Apple kan komma runt problemet på samma sätt som SonyEricsson har gjort: genom att använda en kassare komprimering som ger sämre ljudkvalitet men minskar belastningen på CPUn ganska ordentligt, men varför vill man göra den uppoffringen på en mobil som är designad för att ersätta en iPod?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 16:57
Ursprungligen av shandar:

Dum kommentar

Varenda BT chip som används sedan ett par år tillbaka stödjer Bluetooth 2.0 och i 99.9% av fallen EDR. Så länge det finns ett sådant chip i mobilen så finns det stöd för alla bluetooth's funktioner. Det är upp till mjukvaran att bestämma vad det är för funktioner som används och hur de fungerar.

Vad gäller A2DP och iPhone så tror jag det mycket beror på att för att ge vettig ljudkvalitet så krävs rätt mycket processorkraft. iPhonen har definitivt tillräckligt snabb CPU för att klara det, men med tanke på hur mycket gränssnittet bygger på grafik och animationer kommer mobilen nog bli väldigt seg att använda medan musik strömmas (alla HTC mobiler jag har ägt genom tiderna har haft det problemet) vilket kommer påverka användarens upplevelse av mobilen väldigt negativt.

Alternativt att de tycker att A2DP's ljudkvalitet är för kass även på maxkvalitet, vilket jag kan hålla med om.

Apple kan komma runt problemet på samma sätt som SonyEricsson har gjort: genom att använda en kassare komprimering som ger sämre ljudkvalitet men minskar belastningen på CPUn ganska ordentligt, men varför vill man göra den uppoffringen på en mobil som är designad för att ersätta en iPod?

Du vet ju fortfarande inte att det är exakt samma chip. Apple kan ju ha satt i ett nytt men valt att inte aktivera vissa funktioner.

Nej, jag vet inget om hårdvaran - jag menade bara att man kan göra lika lite med blåtand på en 3G som en 2G. Strypningen är säkert i mjukvara. Varför Apple snikar så här förstår jag inte, men det kan vara som med mycket annat: dom har inte hunnit - dom betar av en lista. Labben kokar av överhettning.
Att en iPhone - som också är en iPod - givetvis ska ha blåtand stereo är ju en självklarhet...och jag fattar inte att Jobs - musikgalningen - inte drivit på detta. Synkning via blåtand tror jag dock inte kommer alls - det är nog USB/iTunes som gäller. För alltid. Tyvärr (jag tyckte det var hightech att synka min Nokia som låg i jackfickan i hallen Nu är ju blåtandens prestanda ett skämt, men synkning av bokmärken, kalender och adressbok via blåtand skulle vara guld.

Ursprungligen av zappee:

Okej, så du har plockat isär den och sett att det är exakt samma chip o.s.v?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-27 08:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Synkning via blåtand tror jag dock inte kommer alls - det är nog USB/iTunes som gäller. För alltid.

Håller med. Apple brukar ju inte vilja ha massor av olika sätt att göra samma sak. Deras filosofi är att ha ETT sätt som är "bättre". Enkelhet!

Deras "bättre" sätt heter just nu MobileMe. Det är detta du skall skaffa och då skall du inte förvirras av andra tänkbara trådlösa synkningar. (Anser Apple, tror jag.)

Igår hade jag en konversation med en kompis. Jag tror denna dialog kommer återupprepas ofta i framtiden:

K: Jag har kontaktinfo i min mobil. Kan jag få pusha över den med Bluetooth till din iPhone?
Jag: Nej, det klarar inte min mobil.
K: Vaa???
Jag: Nej, men maila över den helt enkelt!
K: Det kan jag inte...
Jag: Vaa???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 06:59

Jag kan ju bara säga att HBH-DS970 (ovan nämnda SonyEricsson BT headset) fungerar bra med en iPhone 3G - förutom A2DP då förstås.

Dessutom är det riktigt bra tryck i högtalarna, jag körde musik i dem när jag stod och jobbade i källaren häromsistens och hade inte ens iPhonen i samma rum...

Annars kan jag hålla med om andra saker: MMS, kamera, batteritid. Det finns lite att göra till iPhone 4G

Ursprungligen av steli:

Jag kan ju bara säga att HBH-DS970 (ovan nämnda SonyEricsson BT headset) fungerar bra med en iPhone 3G - förutom A2DP då förstås.

Dessutom är det riktigt bra tryck i högtalarna, jag körde musik i dem när jag stod och jobbade i källaren häromsistens och hade inte ens iPhonen i samma rum...

Annars kan jag hålla med om andra saker: MMS, kamera, batteritid. Det finns lite att göra till iPhone 4G

Fast då funderar jag ju verkligen varför mitt HBH-DS970 inte går att få fart på tillsammans med min iPhone 2G FW2.0.1?

Jag har lusläst manualen och lyckas endast få enheterna kopplade mot varandra, men det kommer inte et pip ur lurarna och inget händer i iPhonen när man trycker på knapparna på 970.

Exakt hur har du gjort, vilka funktioner funkar som de ska för dig? Får du full stereo och kan höja sänka ljudet, hoppa fram och tillbaka mellan låtar och svara på samtal m.m.?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-26 10:51

Recension är kanske inte rätt rubrik, mer en lista med vad som är dåligt och nån ljuspunkt känns det som.

Antar att det är 1g versionen du "testat"...

Alla dessa saker har väl redan tagit upp innan.

Ursprungligen av Pascoe:

Recension är kanske inte rätt rubrik, mer en lista med vad som är dåligt och nån ljuspunkt känns det som.

Antar att det är 1g versionen du "testat"...

Alla dessa saker har väl redan tagit upp innan.

1g versionen...???

2G med FW 1.1.4 numera med 2.0.1

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-27 08:51
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

1g versionen...???

2G med FW 1.1.4 numera med 2.0.1

Dr Tinnitus

2G kom väl aldrig med FW 1.1.4??

1G = First Generation, dvs den utan 3G
2G= Second Generation, dvs den med 3G

Inte att förväxla med generationerna på näten.....

Ursprungligen av Pascoe:

2G kom väl aldrig med FW 1.1.4??

1G = First Generation, dvs den utan 3G
2G= Second Generation, dvs den med 3G

Inte att förväxla med generationerna på näten.....

Började under en stund på Gustavsbergaren igår kväll, inse att det nog var telefongenerationerna du avsåg, och inte 2G/3G-näten.....

Men, hur som så påverkar det väl inte bristerna i Blåtand m.m. på iPhone?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-08-27 09:27

Exakt
Brister och brister står ju specificerat vad BT´n klarar av och det klarar den ju av....

den begränsade BT funktionaliteten har säkert med säkerhet och batteritid att göra.

1
Bevaka tråden