Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hanterar MobileMe sommartid/normaltid?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-25 19:47

När jag lägger upp en aktivitet på MobileMe, iCal, iPhone eller på min jobbdator (Outlook) så fuckar allt ihop sig efter den 26 oktomber. Då byter vi från sommartid till normaltid och tiderna blir helt fel. Lägger jag till en aktivitet klockan 15 i telefonen blir den klockan 14 i iCal och lägger jag till en aktivitet klockan 15 i iCal blir den klockan 16 i telefonen. Eftersom jag lägger till aktiviteter på flera ställen så blir det ett himla kaos, finns det någon lösning på detta? Annars faller hela MoblieMe för min del.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 20:05

Jag har ingen erfarenhet av mobileme efter den 26 oktober O:-)
Men har tidigare haft detta problemet vid sync mellan vanlig SonyEricsson-nalle och iCal. Och för mig hade det att göra med vilken tidszon man har i nallen (resp. i Macen) och om man justerar sommartiden automatiskt eller genom att manuellt ställa om klockan.

Jag (mitt nöt) hade inte brytt mig om att ställa in rätt tidszon i nallen, utan jag bara ställde klockan rätt - vilket ledde till problemen.

Alltså; kör alla enheter på SAMMA tidszon (typ GMT +1), ha alla till att justera sommartid automatiskt - så borde det funka.
Det gjorde det för mig iaf. i våras

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-25 20:10

Alla enheter är förstås i samma tidszon och alla enheter är inställda på automatisk hantering. Vid närmare granskning verkar det som om det är iPhonen som inte fattar galoppen. ICal, MobileMe och Outlook får samma tider men iPhonen förskjuter det en timme.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 20:28

Ahh... förstod precis hur du menar!! Du är inte bekymrad över hur den ska bete sig EFTER den 26 oktober. Utan du drabbas av detta när du (idag) lägger inaktiviteter som startar efter den 26:e oktober, va?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-25 20:46

Provade det senare just nu och det fungerar precis som det ska med mina prylar. Klockslagen blir rätt på aktiviteter efter den 26:e i både iCal och iPhone.

...fast jag har ju inte Outlook med i min ekvation

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-26 08:24

Precis! Sorry om jag var otydlig. Det fungerar alltså som det ska för dig, och det fungerar som det ska för mig om jag tar bort iPhone ur min ekvation. Bara för sakens skull ska jag ta bort Outlook och testa. Men det verkar alltså mer vara en inställning någonstans som jag inte hittat.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-26 22:59

Nu har det löst sig. Man kan ställa in tidzon på två ställen i iPhone. Jag hade bara varit kontrollerat den under Allmänt/Datum och tid/ men det fanns en under E-post, kontakter, kalendrar också (den var av någon anledning inställd på GMT+2). Ibland är lösningen pinsamt enkel. Tack för hjälpen i alla fall Macsimal!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-08-27 00:26
Ursprungligen av Priest:

Nu har det löst sig. Man kan ställa in tidzon på två ställen i iPhone. Jag hade bara varit kontrollerat den under Allmänt/Datum och tid/ men det fanns en under E-post, kontakter, kalendrar också (den var av någon anledning inställd på GMT+2). Ibland är lösningen pinsamt enkel. Tack för hjälpen i alla fall Macsimal!

Du är välkommen!

Här fanns ju nåt för mig att lära oxå

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-27 00:40
Ursprungligen av Priest:

Nu har det löst sig. Man kan ställa in tidzon på två ställen i iPhone. Jag hade bara varit kontrollerat den under Allmänt/Datum och tid/ men det fanns en under E-post, kontakter, kalendrar också (den var av någon anledning inställd på GMT+2). Ibland är lösningen pinsamt enkel. Tack för hjälpen i alla fall Macsimal!

GMT+2 är sommartid vilket är vad den bör stå på.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-08-27 10:47
Ursprungligen av drutten:

GMT+2 är sommartid vilket är vad den bör stå på.

Då blev det fel, GMT+1 så funkar allt, och det var ju det jag ville. (I vilket fall som helst ska de två olika inställningarna nog stå på samma)

1
Bevaka tråden