Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs WordClock till Firewire interface?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-08-25 22:03

Hejsan!

Digital inspelning kan jag fruktansvärt lite om, sysslar mest med live ljud.

Nu var det så att jag tänkte komplettera behringermixerbordet med externa preamps. Jag råkade hitta ART TubeFire 8 på thomann och tyckte att den iaf såg skaplig ut. Och nu till det väsentliga -

Den är dessutom ett firewireinterface, och cubase LE ingår i priset. Kanske vore det inte fel att spela in lite live också? Sitter på en bärbar dator, firewire går att få tag på via pccard, men hur är det med wordclock? Behövs en sådan ingång på datorn? Hörde att det behövs om man har minst två digitala enheter och så är ju fallet. Men tänkte ändå att detta kanske inte berör mig.

så vad säger folket på 99.se?
tacksam för svar/ Adam

Om jag förstår dig rätt, och du bara vill koppla ihop ARTen med datorn via firewire, så behöver du ingen wordclock.

Det behövs ingen wordclock i.o.m att den bara ska fungera som preamp och inspelning av de mickar som går igenom (om jag förstått det rätt). Datorn kommer ju rulla helt oberoende av mixern osv.

Däremot har du ju då en limitering på 8 kanaler som kan spelas in, men du kanske inte behöver mer? Du kan inte routa mixerns outs till ARTen eftersom du då skulle få tidsskillnad mellan de kanaler som går via mixer och de som går rätt in i ARTen.

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2008-08-26 16:13

tackar!

Precis vad jag hoppats på!

8 kanaler räcker för mig. Tyckte mig inte behöva word clock, men att det behövs med minst två digitala enheter i sitt system, som jag läst lite varstans, tycker jag är lite missvisande. Kanske är det för självklart att datorn är digital?

återigen, tack för svaret! /adam

Den kommer fixa synken genom firewire-kabeln istället.

1
Bevaka tråden