Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara bilder när man är på semester?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-01 21:38

jag undrar om det finns nått smidigt sätt att spara sina bilder när man är på semester?
För jag vill inte ha med mig laptopen på resan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-01 21:49
Ursprungligen av fudge:

jag undrar om det finns nått smidigt sätt att spara sina bilder när man är på semester?
För jag vill inte ha med mig laptopen på resan.

Sanho HyperDrive HD80 80GB Portable Storage Device and Memory Card Reader är ett exempel där du kan spara från minneskortet till en portabel hårddisk, utan dator och drivs av batterier.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 22:53
Ursprungligen av Reisan:

Sanho HyperDrive HD80 80GB Portable Storage Device and Memory Card Reader är ett exempel där du kan spara från minneskortet till en portabel hårddisk, utan dator och drivs av batterier.

Jag har en sådan och tycker att med batterier så funkade den inte så bra, men med strömsladden i gör den vad den ska. Hur som helst en smidig pryl att ha med sig på resor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-01 23:04
Ursprungligen av magnur:

Jag har en sådan och tycker att med batterier så funkade den inte så bra, men med strömsladden i gör den vad den ska. Hur som helst en smidig pryl att ha med sig på resor.

Ok, jag har själv aldrig testat en sådan. Men bra att den funkar som den ska med strömadaptern i alla fall. 80GB kan man spara rätt många bilder även i RAW-formatet och bör räcka över en semester.

Ursprungligen av fudge:

jag undrar om det finns nått smidigt sätt att spara sina bilder när man är på semester?
För jag vill inte ha med mig laptopen på resan.

Om du inte vill ha notebooken med för att redigera bilderna medans du är borta, så kanske på....

.... minneskortet?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2008-09-02 00:03

Du kan också gå in i en butik/fotoaffär/datorbutik/videobutik och be dem bränna en CD/DVD från minneskortet. Jag har själv gjort det några gånger och det har varit väldigt smidigt och billigt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-09-02 00:17

Köp större minneskort.. eller fler.

Är du på en sexmånaders jorden runt-resa kan tipset med dvd-bränning funka bra. Gör då två ex - ett som postas hem och ett som du bär med dig. Använder du 4GB-kort blir det ju en dvd/kort, vilket gör processen i fotobutiken enkel och smärtfri i länder där inte alla talar svenska... Se för guds skull till att inte man använder skumma komprimeringsformat eller disc-spanning.

En minneskortläsande hårddisk / iPod är nog också bra men är ju ytterligare en stöldbegärlig pryl som skall bäras med under hela resan. Med adaptrar och kablage blir det en hel del.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-09 22:00

blev laptop som följde med men tror inte minneskort hade räckt tror tog runt 1000 bilder.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-09 22:09
Ursprungligen av fudge:

blev laptop som följde med men tror inte minneskort hade räckt tror tog runt 1000 bilder.

Ok, så du tog med laptopen istället. Det finns ju minneskort med t ex 8GB och även om du sparar i RAW, så går där typ in 300 bilder på ett 8GB-kort. Så fyra sådana hade ju räckt lätt.

  • Medlem
  • 2008-09-09 22:42

Beror på vad det är för sorts format; i min 350D så får jag in ungefär 250 bilder på 4GB, skjutet i RAW+JPEG.

Var och tågluffade med några kompisar tidigare i somras. Vi var bl a och såg på EM, och både jag och min kompis hade våra systemkameror med oss.

Jag tog med mig datorn (kunde omöjligt klara mig utan den i 2 veckor!) och gjorde ett smart album i iPhoto, som jag sedan syncade med iPoden. Så jag hade backup om något skulle hända datorn
Kanske inte var så smidigt alla gånger att ha en 17" MBP, men med 4450 bilder på sammanlagt 14GB fanns det inte så många andra alternativ.

Kom dock på efter att jag kom hem att jag hade en sån där liten manick man ansluter dels till kameran och dels till iPoden, så kör den backup när man trycker på en knapp. Vet dock inte om den funkar med 400D =/

Eftersom det är Mac-användare här, så antar jag att det finns tillgång till en iPod?!
Apple har ett originaltillbehör till iPod som är en USB-omvandlare till vilken man stoppar in USB-kabeln från kameran. iPod känner nu igen att det är en kamera inkopplad och kommer att tanka hem bilderna på minneskortet. Är det JPEG-bilder så kan de visas på iPoden, men är det bilder i RAW-format så får de vänta tills man kommer hem till datorn.

Nackdelen nu är att det kan ta lite tid att överföra från kameran, och bra batterier behövs i både kameran och iPoden.

Det finns även tillbehör från tredjepartstillverkare - som kortläsare som man stoppar direkt in i iPoden, då behöver man inte koppla in kameran utan man kör minneskortet till iPoden direkt. Har för mig att Belkin har det.

Ursprungligen av Raphael:

Det finns även tillbehör från tredjepartstillverkare - som kortläsare som man stoppar direkt in i iPoden, då behöver man inte koppla in kameran utan man kör minneskortet till iPoden direkt. Har för mig att Belkin har det.

från applestore;
Apple Store (Sverige) - Apple iPod-kamerakontakt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-14 18:24
Ursprungligen av Goflorp:

helt super ju den ska man köpa

Ursprungligen av fudge:

helt super ju den ska man köpa

(ang iPhone kamerakontakt från Apple)

Jovisst, men kolla kompabiliteten, den funkar inte med alla iPods och numera finns det bara EN kvar med hårddisk.....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-16 09:59
Ursprungligen av Goflorp:

(ang iPhone kamerakontakt från Apple)

Jovisst, men kolla kompabiliteten, den funkar inte med alla iPods och numera finns det bara EN kvar med hårddisk.....

som tur har jag iPod 5th generation (video)

Ursprungligen av Goflorp:

Den verkar inte funka med de senaste iPodmodellerna, vilket är synd. En sådan och en iPod Classic hade ju räddat hela resan.

Ursprungligen av henkebarn:

Den verkar inte funka med de senaste iPodmodellerna

Vilket redan har konstaterats, tre inlägg högre upp i tråden. (#27)

Om vi nu pratar semester och inget annat.
Ha flera stora minneskort och så fort chans ges kopiera dem till CD i fotobutik, utan att för den delen radera dem från minneskorten. Mindre stöldrisk på brända CD-skivor än portabel hårddisk.
Sen om möjlighet ges ladda upp de kort som verkligen blev bra på internet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-14 20:26
Ursprungligen av Chaosstar:

Om vi nu pratar semester och inget annat.
Ha flera stora minneskort och så fort chans ges kopiera dem till CD i fotobutik, utan att för den delen radera dem från minneskorten. Mindre stöldrisk på brända CD-skivor än portabel hårddisk.
Sen om möjlighet ges ladda upp de kort som verkligen blev bra på internet.

Verkar smidigast att köra med flera minneskort, typ 4GB och så har man ett gäng. Sedan gör man backup i någon fotoaffär på DVD-skivor. Har man en lagringsplats via internet så är det ju ett annat alternativ. Eller extra/ytterligare backup.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-16 10:00
Ursprungligen av Chaosstar:

Om vi nu pratar semester och inget annat.
Ha flera stora minneskort och så fort chans ges kopiera dem till CD i fotobutik, utan att för den delen radera dem från minneskorten. Mindre stöldrisk på brända CD-skivor än portabel hårddisk.
Sen om möjlighet ges ladda upp de kort som verkligen blev bra på internet.

stöld risken var 0% efter som det fanns ett kassaskåp på hotell rummet men laptopen fick inte plats.

Var hittar man kortläsare att koppla till iPod?

Ursprungligen av zkirtap:

Var hittar man kortläsare att koppla till iPod?

Det beror på vilken iPod du pratar om.

Så vitt jag vet finns det inga kortläsare för nuvarande iPod-modeller.

För vissa äldre iPod-modeller finns t.ex den här: iWay

Funderar på att köpa en classic för detta ändamål.

Kollade iWayen och den verkar ju vara rätt intressant men klarar inte SDHC-kort vad jag kan se. Finns det någon kontakt som har USB i ena änden och iPod-kontakt i andra? På så sätt skulle man kunna koppla lite vad som helst till iPoden - t ex en kortläsare.

Ursprungligen av zkirtap:

Kollade iWayen och den verkar ju vara rätt intressant...

Läste du mitt inlägg? Läste du på sidan som jag länkade till?

iWay fungerar bara med äldre iPod-modeller, närmare bestämt iPod Video (från 2005/2006).

Åtminstone enligt hemsidan som jag länkade till. Det kan kanske hända att den fungerar med fler iPod-generationer, men jag tvivlar på det.

Ursprungligen av zkirtap:

Finns det någon kontakt som har USB i ena änden och iPod-kontakt i andra? På så sätt skulle man kunna koppla lite vad som helst till iPoden - t ex en kortläsare.

Klart att det finns - kabeln som levereras med alla iPodar.

Men det går inte att koppla in vilken USB-pryl som helst i den kabeln. Den är till för att iPoden ska kunna kopplas ihop med antingen en dator eller en laddare - inget annat.

iPoden och tillbehöret måste vara programmerade/konstruerade för att kunna "prata" med varandra.

  • Medlem
  • 2008-10-28 14:13

Apple har ju en egen sådan, som Goflorp länkade till.

Ursprungligen av CKOTG:

Apple har ju en egen sådan, som Goflorp länkade till.

Men den fungerar inte heller med alla iPod-generationer.

Den fungerar bara med iPod Photo och iPod Video, från ca 2004-2006.

Som jag skrev tidigare, så tror jag inte det finns något sådant tillbehör som fungerar med nuvarande iPod-modeller.

Ursprungligen av CKOTG:

Apple har ju en egen sådan, som Goflorp länkade till.

Såg faktiskt en in real life! liggande på hyllan hos MacForum i Götet.

Den som känner sig sugen och bor runt stan kan ju prova den mot sin iPod innan köp.

Bevaka tråden