Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ensoniq eps 16 (PC floppy)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-09-15 19:13

Någon som har koll på hur man lurar en vanlig PC floppy till att funka i denna maskin...

Hårdbygla den till DS0??

Kabel 2 till kabel 32 eller hur det blir??

Vill minnas att det inte går. Finns vissa Sony-floppys som går att bygla om. Det hela ska ha något med motorhastigheten att göra. PC går på 360 någonting per någonting medan Ensoniq använde den äldre standarden 300 dito. De flesta floppys går inte att ställa in på 300.

Hittade just Ensoniq EPS/ASR KB - 10 men den artikeln går inte in på djupet - de vill ju sälja diskettstationer. Men det har retts ut förr och det fanns någon mycket kort lista på Sony-floppys som funkar.

EDIT: Ensoniq EPS/ASR KB -22 Här var en. Finns fler.

Just ja, jag har planer på att köpa en SCSI-till-IDE från span.co.uk. Sambeställning? Var bor du?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-09-18 12:07

Det är inte jag som har EPS så...

Men då vet vi.. måste vara en som funkar.. typ en original!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-18 13:20

Om Saddox får fart på EPS 16 som står här just nu, så kanske man skulle kolla på någon smart lagringslösning sedan. SCSI till någotnyttsominteroterar skulle vara fränast...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-18 19:03

Jupp.. det finns ju lite vilda modeller på lösningar till scsi-samplers..
Allt från kortläsare till zipdrives.. usb.. osv..

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-09-18 22:35

Någon som har servicemanualen till den? Har haft isär min men insåg sedan när jag skulle skruva ihop den att den använde 6-7 olika sorters skruvar. Ilandsproblem!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-16 16:27

Undrar om det kan gå att mecka dit en Amiga-drive? diskettstationen på min EPS fungerar bara 4 gånger av 5. Eller ett alternativ till diskettstation - har dock inte scsi-expansion (om den inte är intern?)

Har även funderat på output expandern... hur ser den ut, nån som har en sån?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-10-16 17:20

Det kan säkert funka med amiga och ataridrives... man kanske måste kasta om 2 och 32 på flatkabeln dock..fast jag tror amiga och atari är disk 0 redan?? Det dära måste ju testas av någon??

1
Bevaka tråden