Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ser färgerna inte lika ut i PS, BR och AI?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-09-24 21:58

Jag tror jag har begripit mig på det här med färghantering nu. Men en sak jag inte lyckats ställa in eller begripa mig på är varför färgerna på samma bild ser olika ut i Photoshop, Bridge och Illustrator.

Jag fotar i RAW och använder bridge för att hantera mina bilder och Camera Raw för att ställa dem. I Brige ser färgerna mustiga ut men är helt urlakade i Photoshop, jag har provat alla sorters korrektur-profiler och utan också, men kan inte få färgerna att se lika dana ut i Photoshop som i Bridge. Jag använder AdobeRGB. Sparar jag min bild som en pdf från Photoshop och öppnar i Acrobat ser färgerna ut precis som i Bridge. Drar jag över min bildfil till ett RGB-dokument i Illustrator ser bilden nästan ut som i Bridge, men en aning svagare röd.

När jag justerat mina färger i i Camera Raw och granskar resutlatet i Bridge så är allt förstört när jag öppnar de i Photoshop. Det är sjukt irriterande! Vad ska jag göra?

Bifogar en bild från väsnter till höger: PS, BR, AI

Förhandsvisningen i Safari ser gräslig ut, hur sparar jag minbildfil för att den skall se vettig ut? I Firefox ser det ut som på min dator.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-24 22:19

Kalibrering, hela kjedjan måste vara kalibrerad för att det skall se lika ut.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-09-24 22:37
Ursprungligen av MatsOlov:

Kalibrering, hela kjedjan måste vara kalibrerad för att det skall se lika ut.

Eh va? Om en bild inte ser lika dan ut i Photoshop som i Bridge? Ska jag kalibrera programmen?

Ur hjälpen för CS3:
When you specify Creative Suite color settings using Adobe Bridge, color settings are automatically synchronized, ensuring that colors look the same in all color-managed Adobe Creative Suite 3 components.

Det är ju vad jag gjort, men det ser inte lika ut.

Och du har kryssat i inne i Photoshop att det ska lyda under Bridge?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-09-25 21:46
Ursprungligen av sjovall:

Och du har kryssat i inne i Photoshop att det ska lyda under Bridge?

Har inte hittat någonstans att kryssa. Men det gör inget. Nu har problemen löst sig. Igår pillade jag fram och tillbaka, när jag hade pillat färdigt och återigen synkroniserade färginställningarna till de jag hade innan jag började pilla, ja då såg det ut som det skulle. Förutom i Acrobat. Idag pillade jag lite till, återställde. Och nu ser det precis lika dant ut i acrobat också! Jag är glad och förvirrad. Är detta någon form av bugg? Kan det ställt till problem när jag kalibrerat skärmen? Har det någon betydelse att jag ibland bara använder skärmen i den bärbara, ibland extern, ibland båda?

1
Bevaka tråden