Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höstfärger

Tråden skapades och har fått 291 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 11:05
Ursprungligen av Reisan:

Mm, fixa till högdagrarna vet jag inte hur man gör. Jo, RAW-filen finns, ska se vad jag kan göra med den i Lightroom. Kanske bättre att fixa till den i Photoshop CS3? Eller Nikons Capture NX?

Då har du mycket spännande att lära! Råfilen innehåller ca 1-2 exponeringssteg av dynamiskt omfång mer än vad jpg-filen har. Du kan i princip använda vilken råkonverterare som helst som passar in i ditt arbetsflöde. Jag använder Aperture, men motsvarande reglage finns även i Ligthroom, Nikon Capture NX eller Photoshop Camera Raw.

Till en början med kan du använda exponeringsreglaget för att minska exponeringen. Kolla på histogrammet för att se hur mycket du ska minska. När du minskar exponeringen kommer hela histogrammet att förskjutas till vänster. Stapeln längst till höger i histogrammet visar hur många pixlar som är helt vita och du vill inte ha allt för många av dessa.

Blir bilden för mörk under denna process kan du öka "brightness". Dock förlorar du kontrast i denna process.

I Aperture finns det dessutom ett reglage som heter "Highlights" som gör att jag kan öka kontrasten bland högdagrarna och rädda detaljer där.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 11:13
Ursprungligen av dala:

Då har du mycket spännande att lära! Råfilen innehåller ca 1-2 exponeringssteg av dynamiskt omfång mer än vad jpg-filen har. Du kan i princip använda vilken råkonverterare som helst som passar in i ditt arbetsflöde. Jag använder Aperture, men motsvarande reglage finns även i Ligthroom, Nikon Capture NX eller Photoshop Camera Raw.

Till en början med kan du använda exponeringsreglaget för att minska exponeringen. Kolla på histogrammet för att se hur mycket du ska minska. När du minskar exponeringen kommer hela histogrammet att förskjutas till vänster. Stapeln längst till höger i histogrammet visar hur många pixlar som är helt vita och du vill inte ha allt för många av dessa.

Blir bilden för mörk under denna process kan du öka "brightness". Dock förlorar du kontrast i denna process.

I Aperture finns det dessutom ett reglage som heter "Highlights" som gör att jag kan öka kontrasten bland högdagrarna och rädda detaljer där.

Ok, dessa reglage finns i LR, ska prova lite... Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 11:24

Mm, det gick att rädda lite ur de utfrätta områden, men bättre än såhär tror jag inte det går. Men den blev ju bättre än den förra versionen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 11:32
Ursprungligen av Reisan:

Mm, det gick att rädda lite ur de utfrätta områden, men bättre än såhär tror jag inte det går. Men den blev ju bättre än den förra versionen.

Ok, det gick inte att rädda allt. Men det var ändå en fin bild. Du kanske får öka saturation och/eller vibrancy för att få samma "punch" som i jpg-versionen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 11:52
Ursprungligen av dala:

Ok, det gick inte att rädda allt. Men det var ändå en fin bild. Du kanske får öka saturation och/eller vibrancy för att få samma "punch" som i jpg-versionen.

Ja, jag ska piffa upp färgerna. Glömde göra det, var så koncentrerad på de utfrätta områdena.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 11:59

När det regnar ute och man vill fånga lite höstfärger, kan man hitta dem hemma bland dekorationsgrejorna från IKEA.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 12:21
Ursprungligen av Reisan:

När det regnar ute och man vill fånga lite höstfärger, kan man hitta dem hemma bland dekorationsgrejorna från IKEA.

Mmm, höstiga färger!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 13:37
Ursprungligen av dala:

Mmm, höstiga färger!

Ja, tänk om det fanns såna färger i skogen... Hehe!

Ursprungligen av Reisan:

När det regnar ute och man vill fånga lite höstfärger, kan man hitta dem hemma bland dekorationsgrejorna från IKEA.

Snyggt jobbat! Den känns abstrakt och väldigt höstig, som om den hade varit fotad i en (kanske en aningen för) färgrik skog.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 13:34
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Snyggt jobbat! Den känns abstrakt och väldigt höstig, som om den hade varit fotad i en (kanske en aningen för) färgrik skog.

Hehe, tack Thomas. Jag hällde ut lite dekorationsgrejor på mitt köksbord. Och såg till att lite fönsterljus hamna på grejorna. Gick snabbt att fixa. Dock tog det längre tid att sortera ut färgerna igen och hälla tillbaka i respektive förvaringspåse.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-10-04 17:27
Ursprungligen av dala:

Det låter lite märkligt. En anledning till att bilden ser blaskig ut kan vara att din webbläsare inte tar hänsyn till den inbakade färgprofilen i bilden. Safari renderar enligt färgprofilen, men i Firefox 3 måste man gå in i inställningarna och knäppa på detta.

Rob Galbraith förklarar hur man gör.

Om inte det fungerar, så kanske det beror på någon inställning i Aperture. Hur går du till väga för att exportera bilden?

Använder mig av Safari och exporterar bilden som jpg som ska passa 640x640. Den ser likadan ut i finder/förhandsvisning som den gör i Aperture.

Ursprungligen av ferroz:

Använder mig av Safari och exporterar bilden som jpg som ska passa 640x640. Den ser likadan ut i finder/förhandsvisning som den gör i Aperture.

Det vikiga är vad du väljer för färgrymd. Exporterar du för webben så välj sRGB.

Höstglöd.
Nokia N95.

Nedfallna i en ormbunke. Fast det är ganska grönt fortfarande här i Skåne.

Idag fick jag äntligen chansen att knalla ut med nya kameran. Perfekta färger för denna tråd!

Kort skärpedjup + ultravidvinkel = skitskoj!

Drog ut till Tyrestaskogen på eftermiddagen. La mesta tiden vid Nyfors, först med mycket ljus och korta slutartider och lite senare med klart längre tider...

Senast redigerat 2008-10-04 22:44
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 10:42
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Idag fick jag äntligen chansen att knalla ut med nya kameran. Perfekta färger för denna tråd!

Kort skärpedjup + ultravidvinkel = skitskoj!

Drog ut till Tyrestaskogen på eftermiddagen. La mesta tiden vid Nyfors, först med mycket ljus och korta slutartider och lite senare med klart längre tider...

Fina naturbilder! Vidvinkel gör ju verkligen att man kan betona förgrunden. För riktigt spännande kompositioner ska man gå jättenära. Lövhögsbilden är ju spännande med det gröna lövet mitt på. Kanske den hade kunnat fått en mer central roll i bilden?

Använde du stativ och stövlar för åbilderna?

Ursprungligen av dala:

Fina naturbilder! Vidvinkel gör ju verkligen att man kan betona förgrunden. För riktigt spännande kompositioner ska man gå jättenära. Lövhögsbilden är ju spännande med det gröna lövet mitt på. Kanske den hade kunnat fått en mer central roll i bilden?

Använde du stativ och stövlar för åbilderna?

Mmm, jag var ca 20 cm från lövhögen på det fotot... Såg faktiskt inte det gröna lövet förrän jag kom hem, var bara ute och experimenterade lite för att få lite känsla för kameran.

Jag använde tyvärr inte stövlar, däremot stativ. Nästa gång jag åker dit ska jag försöka ta mig till mitten av forsen, men då behövs de där gummistövlarna...

Mycket fina bilder i den här tråden! Hösten är verkligen en inspirerande tid för foto.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 11:28
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Mmm, jag var ca 20 cm från lövhögen på det fotot...

Ja, och ändå så ser högen ut att vara en bit bort! Man måste verkligen krypa riktigt nära för att fylla upp bilden.

D700 och 14-24/2.8 ger verkligen fina bilder. Hoppas vi får se mer av dem.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Idag fick jag äntligen chansen att knalla ut med nya kameran. Perfekta färger för denna tråd!

Grym "analog" kvalitet i färgkonstraster eller vad det heter i de två sista bilderna.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Idag fick jag äntligen chansen att knalla ut med nya kameran. Perfekta färger för denna tråd!

Kort skärpedjup + ultravidvinkel = skitskoj!

Drog ut till Tyrestaskogen på eftermiddagen. La mesta tiden vid Nyfors, först med mycket ljus och korta slutartider och lite senare med klart längre tider...

Den sista bilden där skulle jag inte ha något emot att ha som skrivbordsbakgrund - riktigt snygg och på något vis avkopplande. Verkligen cool tråd också, började själv fundera på något i denna stil häromdagen. Mitt första bidrag kommer här... Inte taget i år dock. De senaste höstdagarna har bjudit på ett rent bedrövligt väder som man inte gärna är ute i...

Sen kan man ju fotografera med scannern också...

Ännu mer röd höstglöd.
Och fortfarande Nokia N95.

Tomas Weigle=
Det var ett riktigt rejält snyggt foto du har tagit:) ! Har jag sparat ned.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 10:36
Ursprungligen av benganj:

Nedfallna i en ormbunke. Fast det är ganska grönt fortfarande här i Skåne.

Spännande komposition med skälkar som strålar radiellt ut från centrum. Anar jag lite blåstick i bilden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-05 10:31
Ursprungligen av KaRo:

Höstglöd.
Nokia N95.

Det är helt galet vad bra bildkvalitet det är hos mobiltelefonkamerorna nu för tiden (i bra ljus vill säga). Synd att autofokus låste något för långt bak bara (på väggen).

Ursprungligen av dala:

Det är helt galet vad bra bildkvalitet det är hos mobiltelefonkamerorna nu för tiden (i bra ljus vill säga). Synd att autofokus låste något för långt bak bara (på väggen).

Ser det också. Gillar enkelheten i den bilden. Kunde jag ha gjort något för att få löven tydligare ? Är inte hemma på inställningar på kameror.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-07 21:32
Ursprungligen av KaRo:

Ser det också. Gillar enkelheten i den bilden. Kunde jag ha gjort något för att få löven tydligare ? Är inte hemma på inställningar på kameror.

Om du velat ha löven tydligare, så får du helt enkelt försöka arbeta med och lära känna autofokus på din kamera. Autofokusdatorn i en sådan kamera mäter kontrasten i bilden för olika fokuslägen och försöker maximera den. Se sedan till att hålla kameran väldigt stilla när du fotar (skakningsoskärpa är ett misstag som många gör -- inklusive jag själv då och då).

Annars det som man ofta försöker göra för att förenkla bilder är att begränsa skärpedjupet så att endast löven (i det här fallet) är i fokus. På det viset slipper man distraktioner från bakgrunden/förgrunden och kan vägleda tittaren var man hittar det väsentliga i bilden.

Kort skärpedjup får man om man har en stor sensor och dyra objektiv. Enkelt sagt, så ska man försöka ha så stor bländare som möjligt, men kamerorna i mobiltelefoner och kompaktkameror brukar inte prestera så bra på det området.

Det man istället kan göra är att försöka maximera avståndet mellan objektet som man fotograferar och bakgrunden. Försök t.ex. att fota ett löv väldigt nära och se till att bakgrunden är väldigt långt borta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-04 22:31

Thomas W: Sista bilden är grym. Gillar hur det röda lövet fångade min blick direkt. Röda löv är som den röda tråden i denna tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-04 22:59

Thomas W. Väldigt komiskt...först Torö och nu Nyfors. Precis de platser jag var på under min första naturfotokurs med Studiefrämjandet förra hösten! Fast i omvänd ordning Det verkar vara mycket mer vatten i år.

Ursprungligen av magnur:

Thomas W. Väldigt komiskt...först Torö och nu Nyfors. Precis de platser jag var på under min första naturfotokurs med Studiefrämjandet förra hösten! Fast i omvänd ordning Det verkar vara mycket mer vatten i år.

Jag gick den kursen, det stämmer. Fast just idag så var jag bara i Tyresta för skojs skull. (Frugan plockade svamp och jag försökte lära mig hur man ska förhålla sig till ett objektiv som tar in precis ALLT när allt mestadels är bråte och barrskog...).

Bevaka tråden