Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spotify - nästa generations musiktjänst?

Tråden skapades och har fått 752 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-28 16:12
Ursprungligen av jgb:

http://www.spotify.com/blog/archives/2009/01/28/some-important-changes-to-the-spotify-music-catalogue/ berättar mer om vad som händer med musikutbudet. Det kommer tydligen rensas en hel del.

Ja, nu får de äta upp sitt oseriösa agerande när de startade upp tjänsten. Jävla idioter, rent ut sagt. De ska vara glada över att/om ingen stämmer dom så hårt att de får lägga ner hela skiten.

Bra ändå och jag antar att Spotify nu blir rent och lagligt på riktigt. En bra förutsättning för att kunna växa och bli så heltäckande som de har ambition till.

"Unfortunately we are going to be removing a number of songs from our catalogue and adding country restrictions to some tracks, which may make them unplayable for you."

Tur man har sina skivor...

Ursprungligen av LCR:

"Unfortunately we are going to be removing a number of songs from our catalogue and adding country restrictions to some tracks, which may make them unplayable for you."

Tur man har sina skivor...

Just det! Och dom kan ni lyssna på via Simplify Media!
Jag har 26 invites kvar, och som sagt, säkert hälften av mina 800 CD skivor finns inte i Spotify!
Först till kvarn.

Nä men...
Spotify låter inte lovande efter detta.
Det vore väl bättre med Simplify med obegränsat antal invites och en schysst sökfunktion.

En del av det som var fulkopior där (gissar jag) var gammal techno/trance/rave typ, som man vill höra ibland och har svårt att hitta på andra ställen.

Jaja.

Det går skitsegt just nu. Vill sig inte alls. Och många många plattor jag vill lyssna på har försvunnit.

Och där kom spiken i kistan för lagliga alternativ. Återigen var det skivbolagens girighet som förstörde det roliga. Återigen skjuter dom sig i foten.. Jag hoppas varenda jävla bolag som tog bort låtar från Spotify går i konkurs.

Ursprungligen av geminister:

Och där kom spiken i kistan för lagliga alternativ. Återigen var det skivbolagens girighet som förstörde det roliga.

Jaså?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-29 07:47

Nej, Spotify byggde upp sin bas med en massa musik de inte hade rättigheterna till. Det är väl den som de plockar bort nu med svansen mellan bena.

Det är bara bra för den skulle inte vara där från början. Mycket av det som plockas bort kommer säkert tillbaks den rätta vägen, efter att de faktiskt har förhandlat till sig rätten att använda den. I de fall bolagen inte är med på tåget så är jag rätt säker på att förr eller senare fattar de att det inte är så smart.

Spotify är ett enormt projekt och det är fortfarande i betastadiet. Man måste ge det lite tid.

Joop, nu är vi inte med på Spotify längre. Tänkte väl att det var fultankade versioner av de där samlingsskivorna...

Men å andra sidan verkar det som att bolaget är på gång med att ladda upp katalogen till Spotify, så det kommer förhoppningsvis mer snart...

Oj typ allt jag kollade som jag trodde kunde försvinna har också försvunnit. Är det nån som vet hur många låtar som tagits bort? Det är ju fortfarande en bra tjänst, men förlorar en del av sin appeal om det blir mindre välsorterat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-29 16:57
Ursprungligen av Olle Truck:

Oj typ allt jag kollade som jag trodde kunde försvinna har också försvunnit. Är det nån som vet hur många låtar som tagits bort? Det är ju fortfarande en bra tjänst, men förlorar en del av sin appeal om det blir mindre välsorterat.

I förlängningen blir det såklart mer och mer välsorterat.

Vissa artister har minskat med 50% (grovt räknat).

Känns riktigt seriöst...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-29 16:56
Ursprungligen av LCR:

Vissa artister har minskat med 50% (grovt räknat).

Känns riktigt seriöst...

Halvfulla eller halvtomma glas?

Uttrycket "när en del går före går andra bakom och klagar" känns hyfsat relevant i det här sammanhanget. Vill man se dåliga saker gör man det, annars ser man möjligheterna.

Ursprungligen av Skilling:

Halvfulla eller halvtomma glas?

Uttrycket "när en del går före går andra bakom och klagar" känns hyfsat relevant i det här sammanhanget. Vill man se dåliga saker gör man det, annars ser man möjligheterna.

Eller så kan man vändå på det och säga...

Äh, orkar inte.

LCR

Fast, YAY, för andra artister (t.ex. Front 242!!) har det tillkommit massvis sedan jag kollade sist!!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-29 17:31

Nej men allvarligt. Det känns som man letar efter skivor som inte finns och som att man ser samlingsalbumen och klagar på dom, även om de riktiga albumen finns också.

Spotify öppnade för allmänheten i höstas. Det känns så jävla kymigt att folk dissar dom för att inte allt redan finns där. Vem som helst borde begripa att det kanske inte ens är rimligt att tro att det skulle vara möjligt för Spotify att vara färdigutvecklade redan i januari 2009.

Ursprungligen av Skilling:

Spotify öppnade för allmänheten i höstas. Det känns så jävla kymigt att folk dissar dom för att inte allt redan finns där. Vem som helst...

I din allvetande egenskap, kan du förklara för mej vad skillnaden är
mellan att "dissa" något och uttrycka sin uppfattning om något, som
råkar vara negativt, så ska jag se om jag inte kan tillfredställa ditt
begär vad gäller ett forum som är fullt med Shiny happy people...

LCR

http://www.sr.se/sida/Artikel.aspx?ProgramId=1646&artikel=2600899
http://www.spotify.com/blog/archives/2009/01/28/some-important-changes-to-the-spotify-music-catalogue/

Slut på det roliga nudå? Tebaks till fultankning altså...

Typiskt IDIOTskivbolag, corporate assholes, som som vanligt inte fattar ett piss.

Ursprungligen av charliecrash:

Tebaks till fultankning altså...

Typiskt IDIOTskivbolag, corporate assholes, som som vanligt inte fattar ett piss.

Ja, eller till att handla musik.

Det övriga håller jag med om!

Är det någon som har en aning om hur omfattande städning det handlar om? Kan ju mycket väl vara en storm i ett vattenglas, såväl som en smärre katastrof....

Liggger kvar med mitt reklam-konto tillsvidare i alla fall.

Ursprungligen av charliecrash:

Typiskt IDIOTskivbolag, corporate assholes, som som vanligt inte fattar ett piss.

Helknäppt alltså!! Att de vill ha koll på sina grejer, OCH betalt!

Men det är inte bara skivbolagen. Jag var inne i Konsum och de blev skitarga
när jag började flytta ut godisdisken utanför affären och ville ge bort det.

Jag menar, ska man betala bara för att jag vill ha något ?! Doh!!

Ursprungligen av LCR:

Helknäppt alltså!! Att de vill ha koll på sina grejer, OCH betalt!

Men det är inte bara skivbolagen. Jag var inne i Konsum och de blev skitarga
när jag började flytta ut godisdisken utanför affären och ville ge bort det.

Jag menar, ska man betala bara för att jag vill ha något ?! Doh!!

Men hur ska du bli sugen på att köpa något du inte vet finns? Där kommer spotify och liknande in.

Självklart köper jag det jag verkligen vill ha, resten är brus som åker på och av min hdd.

Börja inte med det där gamla trötta snacket i den här tråden också.

Ehem...jo, jag uttryckte mig lite klumpigt i #407. Blev irriterad på ännu en korkad musiknyhet.

Ursprungligen av charliecrash:

Men hur ska du bli sugen på att köpa något du inte vet finns? Där kommer spotify och liknande in.

Men de kan ju inte lägga ut musik som de inte har fått lov till!!!

Ursprungligen av charliecrash:

Men hur ska du bli sugen på att köpa något du inte vet finns? Där kommer spotify och liknande in.

Självklart köper jag det jag verkligen vill ha, resten är brus som åker på och av min hdd.

Börja inte med det där gamla trötta snacket i den här tråden också.

Ehem...jo, jag uttryckte mig lite klumpigt i #407. Blev irriterad på ännu en korkad musiknyhet.

Om man inte vill att någon ska börja med det trötta snacket så är det väldigt dumt att fortsätta tråden med det mest trötta snacket.

Jag är upprörd.

Men samtidigt sugen på att köpa tex. denna http://cdon.se/musik/blandade_artister/festival_de_cannes_-_60th_anni-758696 som tidigare fanns - och fanns mycket bättre än att ha skivorna, fanns på jobbet, fanns hemma... lätt att ta fram, lätt att lägga i playlists. Fultanka eller köpa och rippa.

Storm i vattenglas kanske när man sovit på saken.

Speciellt de här landsreglerna är jätteknas, det är år 2009. Alla människor bor på samma planet.

Ursprungligen av Robban303:

Speciellt de här landsreglerna är jätteknas, det är år 2009. Alla människor bor på samma planet.

Läste just en intervju med Beatports VD Jonas Tempel där han får frågor om territoriebegränsningarna på Beatport - problemet finns ju även på digitalmarknaden:

-Territory restrictions are a music licensing issue.
---
-But you have to understand, these are industries that have been working this way for longer than I’ve been alive. It’s a very slow system to change.

http://www.beatportal.com/feed/item/on-the-hot-seat-beatport-ceo-jonas-tempel/

Kort sagt så försöker skivbolagen skaffa sig bästa möjliga deal för sitt material och förhandlar ofta separat med olika samarbetspartners för olika regioner.
I teorin skulle problemet vara löst om alla skivbolag fanns på Spotify - och om alla släppte låtarna samtidigt.
I verkligheten lär vi dock dras med detta under lång tid framöver.

Jag är på PeterH:s linje här. Tar de bort alla mina favoriter blir jag lack, men jag tror inte det handlar om någon storrensning.

Angående albumdiskussionen så finns det en intressant artikel i Sonic, nr 35 (sommaren 07) som handlar just om konceptalbumets comeback. Hittar inte artikeln på nätet, men skannar in den för den som är intresserad. Klart läsvärt!.
artikeln

Bevaka tråden