Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logitech V470 - ska den uppföra sig så här?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-11 21:05

Var och köpte en Logitech V470 Bluetooth lasermus på webhallen häromdagen. Första dygnet fungerade den hur bra som helst men de senaste dagarna har den börjat uppföra sig konstigt.

Min Macbook står på ett svart skrivbordsunderlägg från ikea och jag körde första dygnet med musen på det underlaget. Allting frid och fröjd. Dag 2 fungerade inte musen längre på det underlaget och jag testade då direkt på skrivbordsytan, vilket fungerade kanon. Dag 3 fungerade det varken på skrivbordsunderlägget eller på skrivbordet. La framsidan av Macworld nr 7 på bordet och testade med den som "musmatta". Fungerade sådär så jag bestämde mig för att testa baksidan, vilket fungerade bra.
Men nu har musrörelsen börjat bli hackig och muspekaren hänger inte med längre. Testade än en gång på skrivbordsunderlägget samt skrivbordet men där är det stendött. Testade även en gammal musmatta men det enda underlag den lirar på just nu är baksidan av Macworld nr 7 - och då hackar det!

Trodde en lasermus skulle fungera på i princip vilket underlag som helst? Batterierna är helt nya (ingick med musen) och jag har startat om datorn, parat om musen, fingrat på musinställningarna i OS X men ingenting gör att den fungerar bättre.

Några tips? Eller är det dags att reklamera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 10:34

Ingen som känner igen problemet och har tips på någon lösning?

Provat med annan dator?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-10-13 13:25

Min v470 har jag inte haft några som helst problem med på något underlag. Jag är otroligt nöjd med den. (Och den tidigare silvriga BT-musen från Logitech)

Reklamera den. Så skall den inte uppträda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 13:56
Ursprungligen av planB:

Min v470 har jag inte haft några som helst problem med på något underlag. Jag är otroligt nöjd med den. (Och den tidigare silvriga BT-musen från Logitech)

Reklamera den. Så skall den inte uppträda.

Det har ju gått sakta utför om man säger så. Den har avverkat ett underlag per dag och hur jag än gör så vill den inte ens fungera på skrivbordsytan som är av bok. Ska försöka ringa Logitech idag eller imorgon och reklamera den, så här kräsen ska den ju inte vara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-13 21:09

Nu har gått igenom supportforumet på amerikanska logitech.com. Ingen av de rekommenderade lösningarna löser problemen så nu har jag mailat till Webhallen och hoppas att de byter ut den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 13:24

Var ett tag sedan jag började gnälla om musen här men nu har det blivit lite uppföljning värt att nämna.

Valde att invänta mina nya MBP innan jag gick till Webhallen. Som jag misstänkte var det samma problem även med MBP - muspekaren rör sig inte men scrollhjul och knappar fungerar.
Åkte till Webhallen, kom fram till kassan direkt (har det någonsin hänt där?) och förklarade problemet. Killen byte ut den på fläcken, ville inte ens testa musen. Dock fick han ju en felbeskrivning, kopia på kvitto samt mitt namn och tfn nummer. Skulle den mot förmodan fungera hos dem lär de höra av sig och kräva mig på pengar.¨

Anyway, har inte hunnit testa ersättningsmusen än men den är ju helt ny så jag hoppas på att den jag fick först var ett måndagsexemplar. Den är ju så smidig...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-14 13:43

javisst är den; det är ett mysterium att folk (jag tänker på PC-folk) fortfarande sitter och kör trådlöst med dongle - oavsett hur liten den här tar det ju upp en usb-port i onödan.

Ursprungligen av planB:

javisst är den; det är ett mysterium att folk (jag tänker på PC-folk) fortfarande sitter och kör trådlöst med dongle - oavsett hur liten den här tar det ju upp en usb-port i onödan.

Generellt sett så har väl pc-datorerna fler än ynka två usb-portar, så de har lite att ta av

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 21:16
Ursprungligen av gusax840:

Generellt sett så har väl pc-datorerna fler än ynka två usb-portar, så de har lite att ta av

Sant, jag har tre på min Lenovo T60 på jobbet. Fast å andra sidan hade jag alla dagar i veckan bytt bort en USB-port på den mot designen av en MB eller MBP.

Ursprungligen av planB:

javisst är den; det är ett mysterium att folk (jag tänker på PC-folk) fortfarande sitter och kör trådlöst med dongle - oavsett hur liten den här tar det ju upp en usb-port i onödan.

Nja, får ju säga att en sak med BT-mus är ordentligt irriterande, och det är att jag måste med styrplattan (på MacBook) och en extra trådkopplad mus alltid till hands (på MacPro) varje gång jag startar datorn, gå till BT-menyn och välja "Anslut".

Kanske är detta för att jag har musen till 2 olika datorer, men jag vet inte, jag tycker nog att de borde känna igen varann direkt vid uppstart eftersom de är parkopplade. Well, well.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-15 15:21
Ursprungligen av sjovall:

Nja, får ju säga att en sak med BT-mus är ordentligt irriterande, och det är att jag måste med styrplattan (på MacBook) och en extra trådkopplad mus alltid till hands (på MacPro) varje gång jag startar datorn, gå till BT-menyn och välja "Anslut".

Kanske är detta för att jag har musen till 2 olika datorer, men jag vet inte, jag tycker nog att de borde känna igen varann direkt vid uppstart eftersom de är parkopplade. Well, well.

Fast så skall den ju inte bete sig. Man kopplar en mus till en dator (varje mus har ju ett unikt ID) och sedan använder man den som vilken mus som helst.

Däremot är det så att man får problem om man vill använda en mus till två datorer och de är på samtidigt; då kan det säkert bli som för dig.

Ursprungligen av planB:

Däremot är det så att man får problem om man vill använda en mus till två datorer och de är på samtidigt; då kan det säkert bli som för dig.

Mja, de är inte på samtidigt. En är hemma och en är på jobbet. Musen har jag i fickan med mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-16 12:15
Ursprungligen av sjovall:

Mja, de är inte på samtidigt. En är hemma och en är på jobbet. Musen har jag i fickan med mig.

Ja, där ser du! Hemmadatorn känner av att musen är ute och är otrogen med annan dator!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 13:01

Kör man bara med viloläge på den bärbara så uppstår ju inte problemet med parning. Kör så själv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-16 13:06

Det finns inget problem med parning som inte går att lösa.

Jag har installerat min blåtandsmus en gång för alla och behöver aldrig göra något annat än att sätta på den och stänga av den, oavsett viloläge eller kallstart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 22:20

Intressant, har du gjort något speciellt då eller endast normal parning? Inga extrainställningar etc?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 18:11

Nu har jag iaf testat ersättningsmusen och den fungerar utan problem. Den lyser i blått på undersidan vilket tyder på att laserbiten fungerar som den ska. Skönt att det har löst sig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-17 18:23

Man pappa hade en V470 som lade av efter några veckor. Han fick den utbytt och allt funkar som det ska.

1
Bevaka tråden