Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Det första ni skall fråga er är; vad vill vi få ut av det här?

Vill vi ha ett företag tillsammans? Vill vi kunna Jobba ihop? Vill alla vara chef eller vill vi turas om? Finns det en naturlig uppdelning av uppgifter?

En enkel lösning är att jobba från var sin enskild firma. Alla har sitt på det torra och det blir lite "interfakturering" mellan era firmor. Fördelarna är bla. att den som sålt in jobbet är den som håller i trådarna mot kunden och sköter fakturering mot kund. De andra blir underleverantörer liksom. Då blir fördelningen mellan vem som bestämmer mer naturlig.

Vill ni gå skilda vägar är processen i princip obefintlig eftersom det bara blir de jobb som skall slutföras som är hindret.
Alla är dessutom fria att ta mindre jobb på eget bevåg.

The stregth of many, the power of one!

Jag håller med i allt som Pepe säger och jag och min kollega har varsin enskild firma som vi marknadsför under ett gemensamt namn. Det är otroligt smidigt och även om det blir dubbel administration (två böcker) så har man friheten att råda över sina egna investeringar.

Undvik handelsbolag. Det är krångligt och riskfyllt. Kör enskilda firmor ett tag tills ni känner er varma i kläderna och överväg sedan aktiebolag om allt funkar med kollegorna och ni anser att ni kan ta merkostnaden som ett aktiebolag innebär.