Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att klona en Buchla.

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 14:41

Vi har 2 projekt på gång, som det kanske är värt för resten av DIY-delen att ta del av..? Det finns lite info och snack om det här i Modularbygge-tråden, men det känns som om det fallerbort i mängden. Så bättre att vi försöker hålla de olika projekten isär?

Hur som helst..

Det första vi startade med var att försöka klona symmetry / timbre i Buchlas oscillator 259.
Varför?
För att det låter sjukt coolt och inte riktigt som någonting annat.

Schema finns här.
Youtubevideo finns här.
Större bild på oscillatorn finns här.

Eftersom schemat upplevs ganska så komplicerat när man väl tittar på det de 15 första gångerna, så var våran approach att försöka bygga Bergfotrons motsvarighet (länk1, länk2) och sedan kombinera det med timbre-schemat som finns hos Mark Verbos (länk). Eftersom jag har valt att använda CGS-oscillatorer och inte skulle ha någon triangel ut, så proppsade jag på att vi skulle skippa själva triangel-till-2f-sågtandskretsen i Bergfotron schemat. Istället skulle vi bygga en sågtandsfrekvensdubblerare enligt det här schemat från Magnus D (länk).

Idéen var sedan att mixa det vi fick, det vi skulle kalla even, med en fyrkantsvåg, det vi tänkte oss var odd. Och sedan crossfade:a mellan det och timbre.

Så vi började med even projektet enligt recept ovan. Sågtandsdubbleraren fick vi ihop, samt mixade den med sinus i förhållandet 1:1.27 (ungefär). Det lät ganska spexigt. Och vågformen vi fick fram var sjukt cool - speciellt eftersom vi kunde få den att gå från typ sågtand/sinus till fyrkantsvåg - det lät som ett ganska schysst filtersvep. Sedan provade vi att passivt mixa det med en sågtand. Det lät sådär. Men det berodde mer på dålig pot och lite andra faktorer.

Vi kände att vi var en bra bit på vägen.

Eftersom vi är ett gäng lyckligt lottade nördar. Så har vi tillgång till en orginal 259:a. Så innan vi gick vidare med projektet så beslöt vi oss för att testa den och se om det vi hade var något i närheten av det som kom ut ur originalet...

Det hade vi inte.

Det som kommer ut ur original 259:an vid symmetry är ballt och konstigt. Samt att alla kontrollers påverkar varandra på diverse sätt. Så det enda rätta är att klona hela den delen av modulen.

Bästa sättet att göra det på vore att dela upp kretsen i 3 delar. Först själva waveshaping delen (symmetry) sen själva kontrolldelen, samt timbre.

Det blir mycket funderande och pillande, men det borde gå till slut.

Sedan har vi nästa, ännu opåbörjade projekt. Att klona Buchlas 296:a.
Varför?
För att den är helt tokig. Det är väldigt mycket i en modul. Nästan lite för komplex.

Schema finns inte på internet.
Bild finns här.
Ljud finns inte på internet...

Den blir pillig att klona. Men det borde också gå. Vi får tjafsa lite om vilken rev. av den vi vill bygga. Men bara vi kommer igång så..

Så nu är det väl bara att börja bygga?

(ska lägga till lite bilder sen).

Senast redigerat 2008-10-24 20:55
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-24 14:46

Ah....tack, nu klarnade Buchla-snacket från andra tråden avsevärt för min del...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 14:50

Det var faktiskt lite skönt att skriva av sig.

Men ska återkomma med bilder sen. Och rätta stavfel

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-24 16:13

Mmmm ... intressant ... Tänkte ni klona kretskorten rakt av eller tänte ni CAD'a nya utifrån schemat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 16:19

Vi tänkte CAD'a nya kretskort, iaf på 259:an. Jag är ju ingen ninja direkt när det gäller att CAD'a det. Men vi får väl jobba på det i omgångar och försöka få det så litet som möjligt. Det blir i värsta fall 2 kort i 100mmx160mm
Jag tror planen är att göra allt ytmonterat också. (eller iaf så långt det går).

Sen pratade vi även om att försöka hitta modernare vaktroler - men det får vi se.

Jag tror planen för 296:an är något liknande - men ev. så försöker vi få in fler band per kort. Just nu så har de 2 band per kort. Om vi kunde komma upp i 4 per kort istället så vore det ju praktiskt.. Men det har vi ingen aning om än..

Bra initiativ Zthee!
Jag fick just ett SMS från en hemlighetsfull synthbyggare som jag av en händelse mötte i den lokala vårdcentralens väntrum i början av veckan. Jag eldade tydligen upp honom så till den milda grad angåedne 259:an så han snart har ett färdigCAD:at eagle-kort för den!
Han skulle skicka så jag kunde kolla det, ska bli intressant att se hur komplext han gjort det och om han klonat hela eller bara waveshapingen. Det är nog inte SMD men man kan ju byta kretsar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 18:24
Ursprungligen av dar303:

Bra initiativ Zthee!
Jag fick just ett SMS från en hemlighetsfull synthbyggare som jag av en händelse mötte i den lokala vårdcentralens väntrum i början av veckan. Jag eldade tydligen upp honom så till den milda grad angåedne 259:an så han snart har ett färdigCAD:at eagle-kort för den!
Han skulle skicka så jag kunde kolla det, ska bli intressant att se hur komplext han gjort det och om han klonat hela eller bara waveshapingen. Det är nog inte SMD men man kan ju byta kretsar!

Hur coolt som helst. Hetsa upp honom när det gäller 296an med...

HAr han klonat 259an så lovar jag att rulla mig i Zthees urin efter att rullat sig klart...

Ska vi ha komponenter fixar jag det sen. Gamla som nya OM det är svåra dvs...:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 16:37

Fan vad grymt!

Om han har klonat hela då kommer jag kissa på mig och sen lägga mig på golvet och skälla som en hund. Så vi får hoppas att det bara är wave-shapingen..

För mig spelar det ju ingen roll om det är SMD eller inte - visst, det blir lite jobbigare att borra hålen. Men det går ju att göra det också

VCA:

Här är orginalet SSM2020 DUAL LINEAR ANTILOG VOLTAGE CONTROLLED AMPLIFIER:
SSM2020 pdf

Sen finns det en "omöjlig" krets till och det är AM97C11N som borde vara samma som AM97C11 Gain-Programmable Amplifier:
http://www.xs4all.nl/~ganswijk/chipdir/pinusr/am97c11.txt
Enligt en "insider" jag har kontakt med så ska den tydligen finnas i några rullbandare där fiffiga typer ersatt den med J175 FET:s.
Mer forskning återstår!

Senast redigerat 2008-10-27 19:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 16:48

Dego får försöka hitta dem. Han är ju duktig på det där.

Jag tycker inte man ska leta upp gammalt mög för nya apparater om det inte är absolut nödvändigt, det är bättre att försöka hitta en modern ersättare...research is king!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-25 01:38

>Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara problem i att klona en speciell
> del av en oscillator - men man vet aldrig. 261:an som han säljer nu för tiden
>har ju samma funktioner. Så det skulle kanske kunna komma ett nej. Man vet
> aldrig som sagt..
>Men eftersom schemat ligger ute, så tutar och kör vi iaf

Bara för att schemat ligger ute betyder inte att Don har givit grönt ljus. Speciellt
inte om det blir försäljning av PCB'n, du så att säga börjar ju konkurrera med
Don på helt andra villkor och han kanske inte tycker det är kul? Så det kan vara
en god ide att fråga honom snällt först om 296'an,som de gjorde med 281, 292.

Det tillhör kutymen att INTE planka andras intellektuella arbete rakt av bara
för att det är ballt. Tycker det vore synd om det hela eskalerade till att likna
Elektronotes debacklet som hände kring 96! Eller värre för den delen!

Senast redigerat 2008-10-25 02:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 20:39

Bildkavalkad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 20:50

Kärlek

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 20:55

Balla vågformer is teh shit!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-24 21:06

Ser jäklars snyggt ut.:D

Varför inte posta på e-m.com? jag tror en hel del skulle vara intresserade av ett pcb.:cool:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 21:12

Pehr, Endra problemet är väl att vi skulle behöva ringa Don Buchla och fråga om vi fick sälja ett PCB med kretsen på.. Så jag vet inte. Det känns som om man postar det på e-m.com så får man massa förväntningar på sig att det ska bli något också - samt en massa galna idéer om hur man kan "förbättra" kretsen osv.

Men visst - när vi väl klonat den och gjort kretskort, varför inte ringa gubben och fråga om det är OK att sprida. Då kan jag tänka mig att posta PCBs och sånt. Men inte innan..

Jag delar gärna med mig här i tråden! Men innan man blir global så känns det som om fågeln bör kunna flyga

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-10-24 21:18

Jao, det har du rätt i. Det är nog rätt att ta det här först och se om det är möjligt.

Det kan ju bli lite mycket att ta tag i också om det handlar om hundratals kort som ska överallt i världen.:$

Men men, både 281an och 292an har blivit officiellt tillåtna av Buchla själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-24 21:26
Ursprungligen av Pehr:

Både 281an och 292an har blivit officiellt tillåtna av Buchla själv

Ja, det är sjukt coolt faktiskt!

Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara problem i att klona en speciell del av en oscillator - men man vet aldrig. 261:an som han säljer nu för tiden har ju samma funktioner. Så det skulle kanske kunna komma ett nej. Man vet aldrig som sagt..

Men eftersom schemat ligger ute, så tutar och kör vi iaf!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-10-24 21:27

kungstei!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 10:00

Tror nog att pcbet görs för närmast sörjande....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-25 10:13
Ursprungligen av Dego:

Tror nog att pcbet görs för närmast sörjande....

Om man anses som närmast sörjande så är jag klar intresserad! Annars får man väl göra en egen layout ...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-10-25 22:12
Ursprungligen av Dego:

Tror nog att pcbet görs för närmast sörjande....

När en maffia medlem dör brukar släkten komma på begravningen brukar det heta,
och den släkten brukar vara överväldigande stor!:)

Inga PCB-layouter på Buchla moduler kommer att läggas ut på forumet, varken detta eller något annat så oroa er inte!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 12:33

Vad är skillnaden mellan "Attenuator Outputs" och "Programed Outputs" på 296:an?
Behöver man båda?

http://www.buchla.com/historical/b200/images/296-large.jpeg

Attenuator är utgången direkt från banden, mer som en EQ deluxe och Programmed är den CV-styrda "centrala" funktionen (VCA:erna), själva grejen med 296:an!
Attenuator har man liksom gratis fast man kan så klart bygga den utan sliders, de påverkar inte VCA-funktionen så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-25 17:11

Aha! Så programmed outputs är det man styr via program control?

Jag tror vi får ta en rejäl genomgång av modulen nästa onsdag - så att jag förstår funktionerna

Jag upptäckte att den dessutom har trasig styrning till Program control!
Egentligen ska det vara så att frequency-ratten styr vilket bands VCA som ska vara öppen och att width-ratten styr hur många band på varje sida som ska öppnas, lite som bandbredden i ett bandpassfilter.
På det exet jag har på bänken är frequency konstant i lägsta läget så att width-kontrollen öppanr enbart uppåt så att det är mer som ett högpassfilter. Det låter också coolt men det är inte rätt!
Jag måste grotta in mig i själva styrningen, har fått ett par tips av en Guru!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-26 00:13
Ursprungligen av dar303:

Jag upptäckte att den dessutom har trasig styrning till Program control!
Egentligen ska det vara så att frequency-ratten styr vilket bands VCA som ska vara öppen och att width-ratten styr hur många band på varje sida som ska öppnas, lite som bandbredden i ett bandpassfilter.
På det exet jag har på bänken är frequency konstant i lägsta läget så att width-kontrollen öppanr enbart uppåt så att det är mer som ett högpassfilter. Det låter också coolt men det är inte rätt!
Jag måste grotta in mig i själva styrningen, har fått ett par tips av en Guru!

Låter sjukt bra! (Förutom det att den är trasig ) Känner att jag har ett ton med fråger ang. hur den fungerar och vad man kan göra med den. Men jag tror jag börjar förstå vad man kan göra med den

Edit: Är jacken ovanför varje band in eller utgångar?

Senast redigerat 2008-10-26 00:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-26 03:14
Ursprungligen av zthee:

Edit: Är jacken ovanför varje band in eller utgångar?

3,5mm-jacken är bandens audioutgångar och bananjacken är bandens enveloppföljarutgångar. Antar jag.

kul med frequency- och width-kontrollerna som dar303 nyss förklarade, de känns som en sån där grej som man trodde skulle vara intressantare än den är. Man ser ibland lite såna gamla ur-filter som inte är som de vanliga VCF-varianterna som med tiden blev standard.

Bevaka tråden