Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar alla controllers såhär?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar över hur t ex Behringer BCF2000 eller M-Audio Project I/O fungerar i Ableton Live och Logic.
Har sett Behringers BCF2000 testas i Final Cut Pro och det var en grej som jag funderade över.

T ex. Låt säga att det ligger två klipp på tidslinjen och det är 1 sekund tyst mellan klippen (alltså helt tomt mellan klippen), då är ju regeln uppe när ljudklippen körs och där det är tomt åker regeln ner i botten. Inget konstigt med det.
Men om man ville livemixa (själv dra i reglarna) dessa två klipp och köra igenom hela tidslinjen i ett svep så blev det så att där det är tomt eller tyst i en sekund så är regeln nere och när det andra klippet kom så ville regeln upp till den förinställda volymen även om man själv ville fada in ljudet och höll nere regeln. När man lyssnade igenom det man precis mixat så blev det så att ljudet på det klippet gick till det förinställda volymen i några frames och sedan fortsatte nivån där jag hade regeln vid livemixningen. Det tycker inte jag var nåt kul!
Om man nu har 150 ljudklipp att köra igenom så är det lite jobbigt om man i efterhand måste justera början i alla klipp.
Går det att få när man mixar live att regeln inte jobbar efter det förinställda värdet utan istället fungerar som en vanlig regel på en analog mixer men spelar in de värden den får när jag drar i regeln?

Är det så här de olika controllers funkar i Ableton och Logic också?
Eller jobbar ni på ett annat sätt?

Det kanske blev lite luddigt det här men jag hoppas ni förstår...

Nu har jag inte någon sådan controller själv, men visst måste det väl finnas ett sätt att stänga av motorfaderfunktionen så att reglarna inte flärper omkring om man inte vill? Annars kan du säkert stänga av cc send i Final Cut så att den bara tar emot data och inte skickar ut något. Kolla MIDI settings, brukar finnas i Preferences eller Options.

Ursprungligen av ReasonMan:

Är det så här de olika controllers funkar i Ableton och Logic också?
Eller jobbar ni på ett annat sätt?

Det beror på två saker: hur programmet hanterar automatisering och hur kontrollern hanterar att man drar i reglar osv när den får data. Som jag förstått det har Mackie Control och liknande sensorer som gör att den känner när man rör i regeln, men eftersom Behringer använder billigare reglar får man slåss.

Men i tex Ableton går det att spela över existerande volymkurvor. Det man kan göra är att köra "flip", så att volymen hamnar på rattarna och sendarna på reglarna, sen kan man vrida precis som man vill, även i farten. Och har du ingen existerande automatisering är det bara att dra i regeln som man vill.

Men det du beskriver i FCP låter som en bugg, alternativt någon inställning.

1
Bevaka tråden