Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

akai s900, modifiering utav strömförsörjning?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-27 17:05

hej!

jag köpte för några veckor sedan en akai s900.
tyvärr så var säljaren lite dum så han skickade inte med strömkabel, och nu råkar det vara så att jag inte kan hitta den där slags strömkabeln någonstans på hela internet.

skulle det gå att byta ut själva apparatkontakten mot en annan? som tex den sort som finns bak på en skärm eller nätdelen på datorn?

tack på förhand!

Det låter klart görligt, verkar rätt custom redan efterssom vad jag förstått så brukar inte s900 ens ha nån kontakt utan sladden går direkt in i burken. samplerback.JPG (image)

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-27 18:10

huh :S
vad skumt!
min har en tvåpolig kontakt, ser ut som en gammal version utav de som är i datorer eller nåt, utan jord liksom.
jag undrar om det är svårt, och farligt att göra det där?
skulle gärna vilja hitta någon slags bildguide på nätet, men det går inte så jättelätt, mitt språk tillåter mig inte att mata in smarta ordkombinationer i google idag

Det är inte en sån där sur tvåpolig jävel som sitter på allehanda Roland-gerät? Och ReVox-bandspelare? Musikbutiker tar hutlöst betalt för dem, själv har jag hittat dem lite nu och då i sladdhärvor på loppisar och ÅV-centraler för en femma eller så.

Annars är jag en stor vän av att byta ut obskyra kontakter till standardiserade IEC-brunnar.
Jag har _nästan_ funderat på att göra det på min Minimoog, men där går väl gränsen...

/RtMI

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-27 20:06

saddox: ska kolla det!
rotwang: jag vet tyvärr inte hur de som sitter på allehanda roland-gerät ser ut men det är säkert mkt möjligt, du borde köpa de där billiga och ta bilder! och sälja!

tack för svaren, hoppas det kommer fler alternativ med!

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-27 20:09

den där på elfa var hyfsat lik där iom att det bara var två hål! men annars såg den inte ut att passa, måste vara mindre mellanrum mellan hålen, och sen ska inte sidorna ovanpå vara avkapade sådär, jacket är helt fyrkantigt (rundat i kanterna)

Sån här:

...fast utan jänke-vägg-plugg då.

Typisk "Roland 2-prong cable".

/RtMI

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-27 20:49

exakt en sån ska det vara!
kontakten man ansluter till el såg väldigt osvensk ut dock?

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-27 21:05

en såndär skulle jag verkligen behöva alltså, hur ska man få tag i en tro?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-28 07:46

Attans.. elfa säljer dem inte längre, vad jag kan se.

Jam - Sthlm 08-410 510 80 Akust 08-410 510 90 LL&T 08-410 510 83 GBG 031-422 866 Malmö 040-12 12 75 Nånstans mitt på sidan.. 295 kr.. huga..

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-28 14:20
Ursprungligen av saddox:

Attans.. elfa säljer dem inte längre, vad jag kan se.

Jam - Sthlm 08-410 510 80 Akust 08-410 510 90 LL&T 08-410 510 83 GBG 031-422 866 Malmö 040-12 12 75 Nånstans mitt på sidan.. 295 kr.. huga..

se på fan!
men som sagt, priset var lite taskigt :/

vore ju utmärkt om någon hade en över som de kunde skicka för en lite mindre slant än jams

men hur blir det med iden att sätta in ett nytt från någon annan apparat? är det en enkel procedur eller är det rent ut sagt farligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 14:24

Byt jack. Gör ett större hål och sätt in en 3 polare som de som brukar passar datorer...

Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

Eller byt till:

Kjell & Company - tillbehör helt enkelt!

om du inte vill göra ett lika stort hål...

fast... det ÄR ju faktiskt farligt om man gör fel, det kan man inte sticka under stolen med. Vet man inte vad man gör (vilket frågeställaren antyder) är det väl rent olagligt? Men hitta nån som kan göra det ordentligt så är det ju en tårtbit och klart värt besväret.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-28 16:18

alltså jag har öppnat och kollat, och det ser ju inte så svårt ut liksom, jag är inte helt utom kunskap, men vore ju sjyst om någon kunde lägga upp som en enkel liten anvisning liksom, vilka kablar som ska var aliksom, hur jag sätter jorden på den nya osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 16:34

Du får lyssna på kottenkotten. Du vill ju inte vara kriminell och handla knark på kjell och Co... Blir jobbigt om du ska sluta som ngns bitch på kåken liksom...

Ska kika och se hur det ser ut ikväll på min akai

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-28 16:45

haha precis

gör det!! skitsjyst

Jorden skall sitta på pinnen i mitten.
De andra två spelar ingen roll. De byter ändå polaritet 50 gånger i sekunden...

Men om det suttit ett tvåpoligt intag där innan, finns det öht någon jordkabel inuti burken?
Finns det en jordkabel därinne så antyder det ju att det tvåpoliga uttaget är en ful-mod. Alltså är det rätt och riktigt att byta ut det.

För övrigt insåg jag just att den fula Roland-kontakten är IEC-standard den med.

IEC connector - Wikipedia, the free encyclopedia

C9 heter den.

/R.t:M.I.

JAM har såna. Art nr: A31687 Nätkabel, 2-polig (passar Roland, Yamaha syntar mfl) 295,00 kr
Retligt att dom inte har bild på den, men en bandspelarsladd kostar inte 295, ring annars å hör hur den ser ut.

Ändra inte på din strömanslutning.

Om du har den här symbolen

får du inte ansluta jord till något i apparaten, inte heller höljet.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-28 22:27

okej ja den symbolen har jag ju.
blir väl till att köpa den där nätkabeln då.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-10-28 22:52
Ursprungligen av avkall:

okej ja den symbolen har jag ju.
blir väl till att köpa den där nätkabeln då.

Den nätkabeln finns billigt på thomann.de - 6 euro. Så om du ändå beställer grejer därifrån ibland kan du ju passa på.

SCHULZ NRK 2 - Svensk International Cyberstore

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-28 23:31
Ursprungligen av kyaal:

Den nätkabeln finns billigt på thomann.de - 6 euro. Så om du ändå beställer grejer därifrån ibland kan du ju passa på.

SCHULZ NRK 2 - Svensk International Cyberstore

haha fan vad typiskt, beställde just grejer därifrån bara för någon dag sen.
men blir väl till att beställa igen då

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-10-28 23:56

och då tillkommer ju frakten på 15 euro.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-29 00:07

det är ju sant det, helvete vad allt krånglar för mig idag
var ju dum i huvudet och har beställt ljudkort därifrån, såklart firewire, för det är ju standard, men har även beställt en macbook, men så ser jag nu att den fan inte har firewire, och att tusentals människor är jätteupprörd.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-10-29 08:53

Va?
Den måste väl ha FW?

EDIT: ne, det hade den fanken inte..

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-29 08:57
Ursprungligen av odlarn:

Va?
Den måste väl ha FW?

EDIT: ne, det hade den fanken inte..

nupp det är helt ofattbart.
grymt besviken blev jag, men blir väl helt enkelt till att köpa den fula plastiga då.

Gammal tråd jag vet, men ta en vanlig komponentsladd, skär i den tills den passar (så bra det går) och sen tryck in den med brutalt våld och tejpa ordentligt. Funkade fint på min Juno2:a.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-11-24 02:32
Ursprungligen av 1stScience:

Gammal tråd jag vet, men ta en vanlig komponentsladd, skär i den tills den passar (så bra det går) och sen tryck in den med brutalt våld och tejpa ordentligt. Funkade fint på min Juno2:a.

haha! har glömt bort att berätta om att jag faktist löste det på det där viset.
funkar utmärkt

1
Bevaka tråden