Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S eller K?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-16 20:45

Det råder lita av kris i elektronikindustrin enligt en del källor jag har blabbat med nu senast!
LM3046 t.ex säljer nu de flesta distributörer endast i SO låda! LM13700 kommer att läggas
ner av NS i början av nästa år. 1M log pottar samt 100k lin pottar kommer att sluta tillverkas,
för liten volym säger dom, hålmonterade motstånd speciellt MF E24, E96 serien kommer
också att successivt att försvinna under mitten av nästa år. RHOS direktivet kommer att
skruvas åt betydligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 20:58

Då får man väl börja hamstra då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 15:35

Då får man väl börja hamstra då!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 21:11

Om du hamstrar tillräckligt mycket kanske de tror att det är lönsamt igen...

Det enda vettiga är väl att sakta gå över till ytmonterat för allt nytt man bygger. Det är delvis en vanesak, fast det är mycket pillrigare att mäta och ha sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 21:13

Ja det känns som RHOS förändrar en del.

Zthee: inte bra att ha icke RHOS-godkända ics i kinderna...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 21:14

sitter dom Räkorna i samplers blir jag orolig
-- annans skiter jag i det
--- VILL ATT MINA SKA LEVA ETT TAG ...men går vellan in på ålderns höst sna me som allt annant som slutar funka rätt dom det e!! : [

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 21:17

ROHS ... pajjade inte det hela ljudet vi vill åt

men vist trist att skita ner planeten om man SLÄNGer grejjerna .,.. \\ grovSop

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-16 21:18
Ursprungligen av ~~~:

ROHS ... pajjade inte det hela ljudet vi vill åt

Jo lite så är det nog....

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-18 23:22

Hmmm, inte ens när man drar horribla skrönor så ifrågasätts man, är folk så godtrogna?
Inte visste jag att jag hade en sådan auktoritet här redan?

S står för sanning K står för konka.;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 09:12

Du är vår gud!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-19 09:39

Alla datorer kommer pajja år 2000 också, det har min lärare sagt...

Ända sedan den där gången fabriken där de slöjdade fram LM13700 (någonstans i Frankrike om jag inte minns fel) brann upp så har jag haft halvledartillgångsångest och en malande oro av att leva på lånad tid. Sålunda hamstrar jag reservdelar till mina gamla gerät när möjlighet så gives.

Och vad myndigheter får för sig att driva igenom med miljöargument finns det heller ingen hejd på. Sålunda förvånar mig ingenting längre. Absolut ingenting.
Jag har suttit alldeles för lång tid här på jobbet och tvingats el- och miljödeklarera vartenda jävla pinal i mitt produktansvar. Vikt på produkten, vikt på ev. batterier... Vad väger ett CR2032? Måste jag skruva upp alla mojänger för att kolla vad det är för backupbatteri i dem? Aaaargh!

Nej... löd och bygg idag - imorgon kan det vara förbjudet!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-19 15:30
Ursprungligen av Rotwang:

Ända sedan den där gången fabriken där de slöjdade fram LM13700 (någonstans i Frankrike om jag inte minns fel) brann upp så har jag haft halvledartillgångsångest och en malande oro av att leva på lånad tid.

Halvledartillgångsångest!

Detta måste in i nästa upplaga av akademiens ordlista!:)

OBS! Nu kommer några rader med värdelöst vetande!
Det var Philips fabrik i Caen för bipolära produkter som brann ner dvs NE5517
On Semiconductor tog över maskerna och tillverkningen så man kan köpa den
därifrån om man vill.

>Vad väger ett CR2032? Måste jag skruva upp alla mojänger för att kolla vad det är för
>backupbatteri i dem? Aaaargh!

Men det skall väll ändå tillverkaren garantera i inköpsavtalet med distributören?
Inte sitter ni väll ock köper in en massa prylar utan att få det på pränt? Att produkten håller
sig inom RHOS, CE och andra standarder, det är ju liksom en del av konstruktörens jobb
att se till att det håller sig inom ramarna så att säga!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 15:35
Ursprungligen av Heualia:

Men det skall väll ändå tillverkaren garantera i inköpsavtalet med distributören?
Inte sitter ni väll ock köper in en massa prylar utan att få det på pränt? Att produkten håller
sig inom RHOS, CE och andra standarder, det är ju liksom en del av konstruktörens jobb
att se till att det håller sig inom ramarna så att säga!

Inte om företaget strävar efter ngn iso miljöstandard men annars håller jag med dig tillverkaren borde göra lite av jobbet åt dig Rotwang (du är för rar mot dem).

Ursprungligen av Heualia:

Men det skall väll ändå tillverkaren garantera i inköpsavtalet med distributören?
Inte sitter ni väll ock köper in en massa prylar utan att få det på pränt? Att produkten håller
sig inom RHOS, CE och andra standarder, det är ju liksom en del av konstruktörens jobb
att se till att det håller sig inom ramarna så att säga!

Nog lovar de (ena handen på bibeln och den andra med korsade fingrar bakom ryggen ) att de är CE och Rhosthostade osv, annars har vi ju öht inte kunnat sälja dem. Men nu skall, under hot om vite, ngn svensk myndighet ha en sjuhelsikes massa data på grejorna som inte direkt har med CE och Rhosthost att göra.
Grejor som drivs med elektricitet skall miljödeklareras på en massa vis. Antagligen för kommande beskattningsorgier, miljöavgifter etc. De skall veta vad produkten väger, om de innehåller batterier, vad batteriet väger osv. Jag har inte satt mig in i detaljerna om reglerna ifråga, jag har bara fått ett massivt och kryptiskt excel-ark att fylla i, NU helst IGÅR. Och dokumentationen jag har på produkterna tar inte upp sådana saker. I bästa fall får jag veta vad de väger. I imperial pound.

Jag antar att jag skulle kunna hojta till leverantörerna att utkräva dessa data, men min erfarenhet av vissa leverantörer är att då får jag vänta till domedagen. Då går det fortare att ta fram skruvmejsel och knarkvåg!

Suck, denna byråkrati. Kan jag inte bara få sitta under min korkek och skruva till goa ljudsystem?!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-19 15:33

Jag lider av svår HLTGÅ!

Ur Apotekets ordlista över sjukdomar:
HLTGÅ, i lekmanna mun kallas även för HaltGå syndromet .
Definieras i Svenskt medecine lexicon som Halvledartillgångsångest.
En psykosomatisk åkomma, en svår kombination av ADB och ADHD.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-19 15:41

ekar det här?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-19 15:44

>Inte om företaget strävar efter ngn iso miljöstandard

Men det är ju det jag menar, det finns ju standarder som tex ISO som du nämner men sen har du lagdirektiv vilket är bindande CE, FCE, FCC, RHOS, RFI etc vilket menas att tillverkaren binder sig att följa, gör man inte det då åker man på bot, som tex Bheringer har gjort i USA mot FCC regulations när dom vräkte in ej klassade
pedaler, finns domslut på det. Man kan klassa dessa FCC krav som miljökrav.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 15:49

Exakt. Galet med det där. Svårt med standarder. Därför det finns företag som säljer dem Det går bra för Intertek-semko...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-19 15:53

Jo, det är en jäkla röra av regleringar och direktiv, jag tror jag får en släng av HLTGÅ nu!

Edit: Aha! Det är där du sitter och jobbar!;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 15:56

Du får hamstra så du kan bygga din oscillator igen

Vad har du mer byggt? Bilder på modularen nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 16:26

Rotwang gör Goa trance under korkeken

Rohs ja, huga. Jag vill inte ha tenn-morrhår i min modulär så jag kör nog blyat lödtenn ett tag till.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-24 01:49

ModularSynthesis - M-2 whiskers

Du sa whiskers? Här har du whiskers, groteskt med whiskers!

1
Bevaka tråden