Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lödning och lösning mellan box och flera TV apparater

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 08:59

Hejje,

Innan ni kanske väljer att hoppa på inlägget, så vill jag bara säga att jag lade det här för jag antar att det finns massa lödningskunniga medlemmar här. Jag postade på 99/mac innan, men kom på att dom som kan löda borde hänga här nånstans i alla fall.

Så till Frågan:

Finns här några lödningsvana och video kunniga medlemmar som kan guida mig lite.

Jag har digital TV från Telia, bara det är lite knöligt, men nu kommer utmaningen:

Jag har en box och tre tvapparater som behöver kopplas ihop.

Igår testade jag någon radiolänk grunka som säde på 2,4 Ghz och den funkade inte så bra, och jag antar att alla dessa radiolänkar håller rätt sviktande kvalité.

Jag har två förslag till lösning:

1. Komponent (R/G/B) samt RCA lödes och kablar göms i redan dragna VP rör i väggar
lödningen är på min nivå.

2. HDMI kabel dras i bef VP rör och lödes vid "destination", jag har kollat på dessa 19 lödpunkter och känner att det är lite tight för mina köttbullefingrar

Givetvis kräver bägge lösningar en spilt och en förstärkare, längsta avstånd är 15 meter.

Vad tror ni??

Har någon en sportmössa om vad jag kan göra enkelt och inte svindyrt.

/Tangen

UPPDATERING***

Uppdatering ser nu att en av mina TV apparater inte har komponent ingång, utan "bara":

HDMI
VGA
Komposit
S-Video

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-18 09:54

Tror inte lösningen är lödning utan att köpa nån färdig splitbox-lösning eller dylikt. Särskilt HDMI går inte att parallell-koppla bara genom att löda på kablar som du beskriver... sorry.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 10:00

Hej Kroffe, tack för svaret

Jag vet att jag måste köpa en split och sedan även en förstärkare till där det är som längst, problemet är att dom jag vill dra dom i befintliga VPrör, i dessa får inte kontakten plats, och behöver lödas efter dragning.

Men komponent borde funka?

/Tangen

Verkar trixigt, nu har jag aldrig sett en HDMI kabel på riktigt, men sökte en bild precis.
Jag vet inte om det finns lösa kontakter+stift för vanliga dödliga att köpa, och man behöver säkerligen något verktyg att crimpa ihop skiten med.
Är/finns det lödanslutning så är ju det guld värt. Då går det ju att lösa (stadig hand, lödstation etc)

En ful-lösning kan ju vara att klippa kabeln några decimeter från kontakten, dra sladden genom röret och sen bara para/matcha ihop ledarna i en kopplingsplint eller liknande.
Fast det känns lite sådär att använda plintar och sånt när det gäller denna applikationen. Men det kommer förmodligen att funka ändå! Du kan ju även köpa lite krympslang och löda ihop en ledare i sänder, för att avsluta med lite grövre krympslang över hela kabeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 10:26
Ursprungligen av Electroboy:

Verkar trixigt, nu har jag aldrig sett en HDMI kabel på riktigt, men sökte en bild precis.
Jag vet inte om det finns lösa kontakter+stift för vanliga dödliga att köpa, och man behöver säkerligen något verktyg att crimpa ihop skiten med.
Är/finns det lödanslutning så är ju det guld värt. Då går det ju att lösa (stadig hand, lödstation etc)

En ful-lösning kan ju vara att klippa kabeln några decimeter från kontakten, dra sladden genom röret och sen bara para/matcha ihop ledarna i en kopplingsplint eller liknande.
Fast det känns lite sådär att använda plintar och sånt när det gäller denna applikationen. Men det kommer förmodligen att funka ändå! Du kan ju även köpa lite krympslang och löda ihop en ledare i sänder, för att avsluta med lite grövre krympslang över hela kabeln.

Smart, det var denna lösning jag behövde, tänkte inte ens på det.
Lödbara HDMI kontakter finns på Kjell eller Elfa så det är egentligen inget problem.

Men lösningen med att löda ihop kabeln är ju enklare, såklart

det är 19 kontakter som sitter 9 resp 10 på varsin sida av en bricka som är 3 x 10 mm så lite pilligt är det att löda själva kontakten. Kablarna är såklart mycket enklare, och det gör inget om det ser ut som en anakonda som ätit en gris, den delen kan enkelt gömmas.

TACK!

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 08:21

Skalade isär en kabel igår och ser att det inte kommer att vara några större problem, doch är trådarna väldigt tunna, men fullt lödbara.

Jag kommer nog göra så att jag har en hona monterad i väggen och gömmer kabelhärvan bakom.

Återkommer med lite bilder och hur det har gått för framtida referenser..

Tack så länge

/Tangen

Senast redigerat 2008-12-13 19:52
1
Bevaka tråden