Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gamla sköna saker jag saknar i OS X

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av panther:

Saknar verkligen inte inte skit, OSX är ju så mycket bättre.
Sen är jag inte nostalgi typen heller, det är bara att släppa det förflutna och ge sig in i framtiden och nya äventyr med full entusiasm.

Frågan var väl inte vad som var bäst, frågan var vad som man saknar för att OS9 var bättre på det. Man behöver ju inte ta på sig skygglappar bara för att man jobbar med det nya. Ibland ger de bortglömda fördelarna viktiga öppningar, idéer för framtida förbättringar, affärsidéer.

Tänk på tidigt 2000-tal. Då var allt var Mac heter nåt folk släppte och glömde. Jag har mött folk som sålde sina Macar för att deras barn inte skulle "lära sig fel" när den var PC som "gällde". Var det skit för det? Var Windows Me så mycket bättre? Men vi som envist hängde kvar på det vi gillade (av tusen olika skäl) var basen för att Apple skulle kunna vända skutan.

Jag är inte heller mycket för nostalgi, faktiskt. Det blir bara en grävande i saker som ligger bäst kvar i minneslådan. Det måste finnas en anledning, en nytta, en fördel, nu. När jag väl har det bättre verktyget så lägger jag undan det gamla, men jag lägger inte bort ett bra verktyg för ett dåligt nytt. OSX har fortfarande ingen bra ordbehandlare, till exempel (utom LaTeX och det är inte i min smak).

OSX har än idag en hel del designmissar och rena buggar som man uppenbarligen ser bäst när man jämför med de fall där OS9 inte har dem. Det är nyttigt, eller skulle vara det om man trodde att en buggrapport till Apple skulle hjälpa. Potentiellt nyttigt i alla fall. Om ett hundratal personer kunde komma överens om att en bugg är intressant så skulle man kunna "folkstorma" det mot Apple, då kanske det skulle fixas.

Apropå designmissar, både OSX och OS9, såväl som Windows, har allihop riktigt risiga fildialoger. Ingen har lyckats knäcka nöten hur man navigerar riktigt bra. Jag vet inte vilken som är värst, i allihop är det väldigt trist att bläddra runt i fildialogen. I OS9 och OSX finns i alla fall Default Folder som tillägg, då blir det väldigt mycket bättre.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det måste finnas en anledning, en nytta, en fördel, nu.

Man måste akta sej så att inte för mycket av livet blir riktat åt det hållet, då kan det bli ganska tråkigt. Jag riktar medvetet mitt liv åt andra hållet!! Så slipper jag ångra ett liv av korrekthet och nytta, jag levde, älskade och njöt!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Apropå designmissar, både OSX och OS9, såväl som Windows, har allihop riktigt risiga fildialoger. Ingen har lyckats knäcka nöten hur man navigerar riktigt bra. Jag vet inte vilken som är värst, i allihop är det väldigt trist att bläddra runt i fildialogen. I OS9 och OSX finns i alla fall Default Folder som tillägg, då blir det väldigt mycket bättre.

Visst, men där finns det stora risker att man gör som Micro$oft har gjort med senaste Office på PCn, ser ju förjävligt ut!!!

Ursprungligen av panther:

Oj oj, det var väldans vad det tog motsånd. Var definitivt inte ute efter att strida, bara tyckte att min åsikt hade relevans. Men nostalikerna tog tydligen väldigt illa vid sig. Ska givetvis inte störa er i era åsikter då, Har definitivt bättre saker att göra än att argumentera för döva öron.

Givetvis får man ha avvikande åsikt, givetvis tillför avvikande åsikter någonting. Men hur intressant är upplysningen att du inte minns? Man undrar vad du vill tillföra med det. Vad är poängen?

Ursprungligen av planB:

Det är inte alls filändelsen "som gäller". Det är det associerade programmet som gäller vilket man kan ändra efter behag i info. Vem skulle vilja ha det på något annat sätt? Att det ALLTID är programmet som skapade filen? Hur praktiskt är det?

OK, då får jag vara lite mer specifik: Associeringen är mycket ofta fel, totalt komplett helfel. Att pilla med varenda fil så den öppnas av rätt, när man bara vill att de skall peka på programmet som skapade det, det är ju fånigt. Och på grund av det vande jag mig att dra-och-släppa i stället. Är det inte ett väldigt bra default att öppna med det skapande programmet om inget annat sagts? (panther: Apropå vad som är en bra kommentar, så tycker jag att planB's kommentar var alldeles utmärkt. Tillför någonting viktigt.)

Ursprungligen av SkrotNisse:

Man måste akta sej så att inte för mycket av livet blir riktat åt det hållet, då kan det bli ganska tråkigt. Jag riktar medvetet mitt liv åt andra hållet!! Så slipper jag ångra ett liv av korrekthet och nytta, jag levde, älskade och njöt!

Haha, ja det är klart att man ska ha roligt och må bra. Lite nostalgi för skojs skull kan man glatt unna sig. Man ska bara tänka efter så man inte blandar ihop det. Min SE har jag kvar bara för minnenas skull. Min 8600 var länge nyttodator, men står i förrådet med bödelsyxan över sig, den är inte riktigt kul nog att nödvändigtvis behålla den. Men mina nyare Macar är nyttoprylar, inget annat.

Men är det nostalgi tråden handlar om?

Att dra igång en gammal Mac med hårddisk och System 6, och se den starta snabbare än OSX, och till och med kännas snabbare när man manipulerar filer, det är inte nostalgi, det är något helt annat. När en 4000 gånger snabbare dator (eller vad det nu blir, beror på hur man räknar) känns långsammare än en gammal häck från 80-talet, det är inte nostalgi utan en väckarklocka om dålig ingenjörskonst och tveksamma prioriteringar.

Men att dra igång en Mac 512 på disketter så det låter som om den spelar melodier med diskettstationen, det är nostalgi och bara på kul.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Givetvis får man ha avvikande åsikt, givetvis tillför avvikande åsikter någonting. Men hur intressant är upplysningen att du inte minns? Man undrar vad du vill tillföra med det. Vad är poängen?

Vadå inte minns, förstår inte vad du jidrar om, det är ord som du har hittat på, ingenting som jag har sagt, Jag minns mycket väl systemen innan OSX, om du hade läst tidigare inlägg så skrev jag att jag varit mac-användare 15+ år. Jag tycker det finns en poäng att jag inte saknar ett skit av OS innan OSX. Apple utvecklas, till det bättre! OCH att utvecklingen går framåt. Ingenting var bättre förr.

Ursprungligen av panther:

Vadå inte minns, förstår inte vad du jidrar om, det är ord som du har hittat på, ingenting som jag har sagt, Jag minns mycket väl systemen innan OSX, om du hade läst tidigare inlägg så skrev jag att jag varit mac-användare 15+ år. Jag tycker det finns en poäng att jag inte saknar ett skit av OS innan OSX. Apple utvecklas, till det bättre! OCH att utvecklingen går framåt. Ingenting var bättre förr.

Good for you!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-24 20:45
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Är det inte ett väldigt bra default att öppna med det skapande programmet om inget annat sagts?

Nej, jag tycker faktiskt inte det. Så länge jag arbetar med en fil vill jag kanske ha ett program och ett annat program när jag i framtiden öppnar och tittar på filen. Så länge jag arbetar med en viss fil låter jag den vara associerad med ett program, sedan associerar jag om den till det andra programmet. Inget besvärligt.

  • Medlem
  • 2008-11-24 22:15
Ursprungligen av planB:

Nej, jag tycker faktiskt inte det. Så länge jag arbetar med en fil vill jag kanske ha ett program och ett annat program när jag i framtiden öppnar och tittar på filen. Så länge jag arbetar med en viss fil låter jag den vara associerad med ett program, sedan associerar jag om den till det andra programmet. Inget besvärligt.

Håller absolut med även om bevekelsegrunden är en annan. Jag vill inte öppna bilder i Graphic Converter bara för att någon annan har jobbat med bilden i det.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Frågan var väl inte vad som var bäst, frågan var vad som man saknar för att OS9 var bättre på det.

Eftersom jag skrev att jag verkligen inte saknar ett skit, så uttryckte jag mig tydligt nog.

Ursprungligen av panther:

Eftersom jag skrev att jag verkligen inte saknar ett skit, så uttryckte jag mig tydligt nog.

Frågan är väl lite ens eget förhållningssätt till Mac OS och vilken historik man har till det.

Har själv hållt på med Apple grejer ända tillbaka till Apple ][ och för mej betyder System 7 väldigt mycket. Om man istället vill leva helt och hållet för framtiden och bara anamma det nya, slänga det gamla så kan man göra det.

Det skulle vara en väldigt tråkig värld om alla bara följde de trender och nya grejer som finns.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Det skulle vara en väldigt tråkig värld om alla bara följde de trender och nya grejer som finns.

Det handlar inte om riktigt det. Visst kan jag uppskatta allt det gamla som det nya bygger på, i vissa fall ofantligt mycket. För utan tradition så skulle det inte vara möjligt att föda och skapa något nytt med verklig tyngd. Den substantiella traditionen som Apple vilar på är oerhört värdefull, också jag har varit Mac-användare 15+ år. Men ifrån det till att bli nostalgisk är steget väldigt stort för mig.

  • Medlem
  • 2008-11-24 15:08
Ursprungligen av panther:

Eftersom jag skrev att jag verkligen inte saknar ett skit, så uttryckte jag mig tydligt nog.

"Inte ett skit" är väl ingen "gammal skön grej du saknar"?

Ursprungligen av Baron:

"Inte ett skit" är väl ingen "gammal skön grej du saknar"?

Någon måste väl uttrycka oppositionen, annars blir det väl ingen intressant diskussion. Att man inte saknar det gamla ett skit, tillhör helheten också.

Ursprungligen av panther:

Någon måste väl uttrycka oppositionen, annars blir det väl ingen intressant diskussion. Att man inte saknar det gamla ett skit, tillhör helheten också.

Faktiskt inte, eftersom tråden handlar om sånt som folk saknar.

Då kan man lika gärna göra inlägg i andra trådar och säga att
man inte använder den mjukvara som diskuteras...

So what ?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Faktiskt inte, eftersom tråden handlar om sånt som folk saknar.

Då kan man lika gärna göra inlägg i andra trådar och säga att
man inte använder den mjukvara som diskuteras...

So what ?

Nej, jag tycker inte alls att det går att jämföra. Tycker min åsikt är relevant i det här fallet, oavsett vad du anser faktiskt. Ifrågasätter du min rätt att skriva relevanta inlägg så skulle du nog ifrågasätta dina egna ibland 'löjliga' kommentarer först.

  • Medlem
  • 2008-11-24 16:28
Ursprungligen av panther:

Nej, jag tycker inte alls att det går att jämföra. Tycker min åsikt är relevant i det här fallet, oavsett vad du anser faktiskt. Ifrågasätter du min rätt att skriva relevanta inlägg så skulle du nog ifrågasätta dina egna ibland 'löjliga' kommentarer först.

Du är snubblande nära trolling när du går in i en nostaligisk/restrospektiv tråd om OS9 och säger att du inte saknar ett skit. Välj dina strider med större omsorg.

Admin

Ursprungligen av Baron:

Du är snubblande nära trolling när du går in i en nostaligisk/restrospektiv tråd om OS9 och säger att du inte saknar ett skit. Välj dina strider med större omsorg.

Admin

Oj oj, det var väldans vad det tog motsånd. Var definitivt inte ute efter att strida, bara tyckte att min åsikt hade relevans. Men nostalikerna tog tydligen väldigt illa vid sig. Ska givetvis inte störa er i era åsikter då, Har definitivt bättre saker att göra än att argumentera för döva öron.

Ursprungligen av panther:

...bara tyckte att min åsikt hade relevans. Men nostalikerna tog tydligen väldigt illa vid sig.

Fattas det någonting eller ???

Dina inlägg är ungifär som att jag skulle kritisera folk i veteranbilklubbar och säga att senaste KIA eller Seat är mycket bättre för att...

Ursprungligen av panther:

Nej, jag tycker inte alls att det går att jämföra. Tycker min åsikt är relevant i det här fallet, oavsett vad du anser faktiskt. Ifrågasätter du min rätt att skriva relevanta inlägg så skulle du nog ifrågasätta dina egna ibland 'löjliga' kommentarer först.

I det här fallet tycker jag dina inlägg är högst irrelevanta!

Vad gäller "löjliga kommentarer" så har jag tagit den via PM.

Ursprungligen av SkrotNisse:

I det här fallet tycker jag dina inlägg är högst irrelevanta!

Vad gäller "löjliga kommentarer" så har jag tagit den via PM.

Åsikt står mot åsikt, därför avbryter jag dialogen med dig, den skulle aldrig leda någon vart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-21 13:46

Jag har inte använt gamla mac os så värst mycket men jag saknar "special"-menyn

Ursprungligen av vajone:

Jag har inte använt gamla mac os så värst mycket men jag saknar "special"-menyn

Ja, det var helt klart en krydda i vardagen!

Specialmenyn var ju helt underbar, hur kunde jag glömma den?!
Och att man kunde "kopiera" ikoner och få ett program att se ut som en mapp och sådär, det var rätt festligt faktiskt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-22 00:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Och att man kunde "kopiera" ikoner och få ett program att se ut som en mapp och sådär, det var rätt festligt faktiskt

Just ändra ikoner kan du ju fortfarande, och på exakt samma sätt som förr! (se exempel Word med Safaris ikon nedan).

Men för att återgå till ämnet:

Minnestilldelning av program! Det var lite mellan Voodoo och Vetenskap för att få ut det mesta av det dyra ram-minnet där man bäst behövde det.

Och programmet RamDoubler. Det kändes verkligen som trolleri. (men det var väl helt enkelt en försmak till hur minneshanteringen i OSX fungerar)

Och som sagt - felsökning och optimering i tilläggskontroll.... [nostalgi-suck!]

  • Medlem
  • 2008-11-22 00:29

Hah, jag minns fortfarande när jag tyckte att var onödigt med MultiFinder.
"Varför ska man ha det? Man använder ju inte mer än ett program i taget ändå...?!"

För att bevisa att "det var bättre förr"... APPLE MENU

En helt underbar meny man verkligen kunde anpassa till hur man själv ville ha det. Tigen tillät en bra grej när man kunde lägga ett alias i Docken så man kom åt alla programmen i Program mappen med ett klick, och så tar man BORT den funktionen i Leopard... DOH!!!

RAM Doubler & ResEdit rules!!!

  • Medlem
  • 2008-11-22 09:35

Den funktionen är tilbaka. Det är en inställningsfråga.

Ursprungligen av Baron:

Den funktionen är tilbaka. Det är en inställningsfråga.

Nu kör jag Tiger på denna PB 12", men finns det i Leopard ?

Antar att du menar Apple Menu...

Hur ?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Nu kör jag Tiger på denna PB 12", men finns det i Leopard ?

Antar att du menar Apple Menu...

Hur ?

Jag tror Baron menar mappen i docken-funktionen.

  • Medlem
  • 2008-11-22 11:41

Just det, mappen i dockan är en inställningsfråga.

Men det går faktiskt att få tillbaka den gamla Applemenyn om man vill:
Om man slår på "Visa manusmenyn i menyraden" i programmet AppleScript-verktyg så får man en meny som visa innehållet i olika kataloger ämnade för applescript. Där man man ordna lite som man vill.
Har man koll på sina script vet man ungefär hur man ska göra, och om man inte använder skript spelar det inte så stor roll vad man gör med dem.

Tips! Dokumentera hur det ser ut innan man börjar möblera om, ifall man vill återställa vid senare tillfälle.

  • Medlem
  • 2008-11-22 12:02
Ursprungligen av Baron:

Men det går faktiskt att få tillbaka den gamla Applemenyn om man vill:

I Systeminställningarna/Tangentbord och mus/Kortkommandon kan man sedan ge de olika aliasen eller skripten kortkommandon.

Bevaka tråden