Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Budget laptop till Ableton live?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-11-25 22:15

Hej en fråga som kanske låter som rena galenskapen i vissas öron men iaf hehe...

Min dator har börjat fetkrångla nu. Det är en gammal P4 3Ghz 1mb cache med 1Gb ram... tror det är moderkortet som är paj på den (igen). Orkar inte med allt satans strul med den här skitburken längre. Allt har rasat minst en gång i den. Dock så har jag inte pengar för att köpa en vettig dator nu. Vill ha en bärbar...

Jag tänker så här. Min gamla skitburk duger mer eller mindre just nu, cpumätaren sticker iväg rätt lätt men jag gör inget jätteavancerat än så länge. Borde inte någon av dagens superdatorer i budgetklass fortfarande vara bättre än min gamla skrothög?

Jag kräver bara firewire så jag kan skaffa ett vettigt ljudkort, kanske ett med inbyggd dsp, typ Saffire??

Vad har ni för synpunkter, XP eller Vista? Intel eller AMD? Kommer det fungera bättre eller sämre än på min gamla P4? Och sist men inte minst, tycker ni det är värt det?

Lägger cirkus 5000kr tänkte jag

Mvh Simon

  • Medlem
  • 2008-11-25 22:23

5k får man väl en rätt vettig begagnad lap för?

I dagsläget XP, speciellt om du köper en lite klenare laptop.

datorkraft

hmm jag kör också på en stationär p4 3ghz .. jag tycker den funkar bra har dock 3 gb minne.
Beror ju lite på hur du resonerar .. för 5000 - 6000 kan du säkert hitta en lap med duo processor har en 1,6 ghz duo centrino bärbar också men jag sitter ändå hällre på den stationära när jag väl är hemma känns som den orkar mer . Hittade den här inWarehouse.se - Toshiba L350 17"WXGA+, 4500M, T3200, 2 GB, 160GB, DVD±RW, WLAN, VHP
Kanske kan vara ngt? Dock kommer den med vista men går säkert att fnula ut om den funkar med xp ..

Du får garanterat mindre huvudvärk om du kör xp.

Jag testade dsp-effekterna i ett saffire för ett tag sen, blev ju inte direkt golvad av dom... alltså låt inte dom avgöra risken finns att dom blir liggande ändå. Nån annan kanske inte håller med?

  • Medlem
  • 2008-11-26 14:27

Jag har ett ESI juli@ i gammelburken, är nöjd med det så jag klarar mig nog utan dsp också antagligen. Finns väl vad jag vet ingen laptop som levereras med ett vettigt ljudkort?

Begagnad macbook 2Ghz kan man nog få för 5000kr, kanske bäst att haffa någon begagnad.

tack för svaren

/S

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-28 18:05

nlite'at xp på intel varje dag. sen om man kör ableton live (eller xt eller reaper) så gärna under wine på linux med rt-kernel , wineasio och jack (om ens ljudkort fungerar tillfredställande under detta os såklart)

  • Medlem
  • 2008-12-03 22:07

Oj lät avancerat det där. Nlite XP??

Jag går faktiskt i planerana på att behålla burken med ljudkortet i och trycka in moderkort + cpu och minne. Laptop kräver ju ett ljudkort som kostar multum också, har redan smällt pengar på en ny Pioneer mixer :/

Köra 32bits XP på en core 2 duo av något billigare slag, något budget moderkort med inbyggd grafik. 2*1GB 800Mhz minnen. Det borde ju få sjuk fart på burken. Något som jag bör tänka på? Är det värt att skaffa ett separat grafikkort för att inte lasta ner datorn eller hur fn fungerar det egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-03 23:08

kolla in nlite : nLite - Deployment Tool for the bootable Unattended Windows installation för att strippa ner xp så att resurser frigörs!

1
Bevaka tråden