Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rullskivetelefon som mikrofon

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag var liten skruvade jag i allt och lyckades bland annat koppla stereon till telefonjacket för "högtalar"telefon. Hittade häromdagen den gamla rullskivetelefonen och funderar nu på om jag inte kan bygga om den till en mikrofon? Jag skruvade upp telefonen och har prövat att tjuvkoppla de sju kabelkopplingar som finns men allt jag får är brum. Prövade så att koppla telefonen till telefonnätet, tänkte någon tanke om att det kanske behövs någon form av strömmatning därifrån, men ingen skillnad. Jag tror att när jag var mindre så var det just i jacket jag tjuvkopplade..

Någon som vet något och har tips?

Följande kablar finns att tjuvkoppla:
Röd, gul, vit och svart som går ut till jacket
Röd, gul och svart till luren.
Gul och svart går till örat, micken går inte att se vad det är för kabel, då det är en kontakt där istället men gissningvsis röd och svart?
Vit finns upp till nummerskivan och misstänker att den har med detta att göra.

Senast redigerat 2008-12-11 19:05

Enkla modellen utan eftertanke:
Klipp en telekabel och tvinna fast röd och svart från luren på respektive två ledare i telekabeln. In med skiten i mixern och gaina.
Sen är det bara att skrika för full hals, så kommer det nog att höras något väl? (dålig/ingen/utan förstärkning)

Ursprungligen av Electroboy:

Enkla modellen utan eftertanke:
Klipp en telekabel och tvinna fast röd och svart från luren på respektive två ledare i telekabeln. In med skiten i mixern och gaina.
Sen är det bara att skrika för full hals, så kommer det nog att höras något väl? (dålig/ingen/utan förstärkning)

Mm.. det var så jag tänkte att det skulle funka.. kanske har en kortslutning någonstans? Får testa igen

Överkurs:
Leta reda på en riktigt gammal med kolmikrofon(ska jag göra ) och får RIKTIGT balla ljud:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewProfile&friendID=157272952

KOOOOOOOOOOOOL!!!!:cool:

Ursprungligen av eskimo:

Överkurs:
Leta reda på en riktigt gammal med kolmikrofon(ska jag göra ) och får RIKTIGT balla ljud:
MySpace.com - Bing Carbon Microphone - Detroit Metro, Michigan - Experimentell - www.myspace.com/carbonmicrophone

Funkar inte det så testa röd och gul och skrik i "hörluren" istället, eller svart och gul.
Trial and error, så slipper man tänka* efter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 15:23

Borde funka att koppla telefonmicken direkt till micpreamp.
De flesta telefonmickar är 800 ohm.
Det finns faktiskt de som behöver 12v fantom matning.

Får du igång micken, så tejpa en remsa bred kontorstejp rätt över.
Remsan skall vara så spänd som det går.
Vips, så har du världens billigaste vocoder/talkbox.

Gammalt 70-tals trick...

Har tagit lös luren helt från telefonen. Med Röd/svart kabel får jag fram en väldigt dov diströst ut ur brummet om jag tar i, men får nästan bara respons på naturliga intervaller till grundbrummet. Lite som att spela intervaller långt ner på en mycket hårt distad gitarr.. ja, ni vet vad jag syftar på. Hade jag haft en lödkolv hade jag lött på en vettig kontakt, nu körde jag för med att hålla samman röd mot innerdel av avklippt telekabel, svart mot ytterdel. Tänkte att brummet var mina fingrars fel och tejpa nogrannt samman det.. det är ju en bit till bra ljudkvalitet..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-11 16:27

Borde det inte sitta nån skysst elektronik i själva telefonen, nånslags preamp eller nått som förstärker, dom drivs väll av nån ström från jacket... vore koolt om man kunde bygga lofipreamps och mickar med telefoner,,,

Ursprungligen av enapa:

Borde det inte sitta nån skysst elektronik i själva telefonen, nånslags preamp eller nått som förstärker, dom drivs väll av nån ström från jacket... vore koolt om man kunde bygga lofipreamps och mickar med telefoner,,,

mm. jag letade efter sådant men allt jag kan hitta är en permanentmagnet.. som jag misstänker har med rullskivan att göra..

Fick en idé, om den är bra eller inte får ni bedömma.

Om man vet vilka stift på telejacket som är matning borde det väl gå att koppla på spänning där. Därefter tycker jag det borde gå att medelst trial and error kortsluta övriga stift på stickproppen så att utgående signal återkopplas till inkommande, isåfall kan man ju plocka ut signalen från sladdarna som går till högtalaren. Fast den signalen kanske är alldeles för hög?

Men på så sätt borde man vara garanterad "ren" signal (hur rent det nu blir i en telefon). Det hela förutsätter däremot att signalen ut ligger på samma nivå som telefonen får från telenätet, och det vet jag inget om.

Ursprungligen av nilssonbts:

Fick en idé, om den är bra eller inte får ni bedömma.

Om man vet vilka stift på telejacket som är matning borde det väl gå att koppla på spänning där. Därefter tycker jag det borde gå att medelst trial and error kortsluta övriga stift på stickproppen så att utgående signal återkopplas till inkommande, isåfall kan man ju plocka ut signalen från sladdarna som går till högtalaren. Fast den signalen kanske är alldeles för hög?

Men på så sätt borde man vara garanterad "ren" signal (hur rent det nu blir i en telefon). Det hela förutsätter däremot att signalen ut ligger på samma nivå som telefonen får från telenätet, och det vet jag inget om.

Mm.. det var lite den varianten jag tänkte göra först, men hittade ingenstans vilken spänning jag skulle mata med.. och jag har inte utrustning i lägenheten för att själv mäta

Jag tror jag måste pröva så fort jag bara kommer hem!.. det e ju bara å slakta en XLR kabel tjonga på fantommatningen dra ner inputgain på minimum å se vad som händer.... spännande!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-22 08:52

Telefonen använder 48v DC som den får från televäxeln.
Så då kan du använda 48 v fantom att driva telefonen med.

är det så?.. Jag trodde det var ringströmmen som var det.. fast den kanske är ännu högre..

minnet är mej luddigt

QUOTE=timbre;1682619]Telefonen använder 48v DC som den får från televäxeln.
Så då kan du använda 48 v fantom att driva telefonen med.[/QUOTE]

1
Bevaka tråden