Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Elschema Casiotone 460

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,har fått en gammal keyboard enligt rubriken.Problemet är bara att den är helt död.Har el fram till on/off knappen men sen blir det svårt för en amatör att följa elens väg...så min fråga är: går det att hitta ett schema på detta?Kan väl inte tro att det lönar sig att lämna till verkstad?Då jag fått med midi-kablar så var ju tanken att koppla ihop med datorn,men då måste den ju funka först

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-13 17:28

Google says no(sett för mycket på "Little Britain" på sistone.. ). Iaf vid första sökningen på schema, men det är lite lurigt till de här modellerna.

Har du multimeter? Mät på några IC-kretsar.. helst logik.. där vet man ju att det ska vara +5V vid matningen till kretsen.. t.ex...

Jodå,multimeter finns,men det finns ju lite att välja på om man ska börja mäta...och nån expert är man ju INTE : ) men ska pröva att mäta lite mera,och googlat DET har jag iaf. provat //EC

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-14 11:10

Aha.. men då är det enklare.

Leta upp nån krets som heter 74-nånting.. det är en logik-krets..(såvida det inte står TL074, för det är en anna typ av krets). De ska ha +5Vdc som matningsspänning.
Annars är ju ett annat tips att mäta från den externa spänningsmatningen och följa den inåt.

1
Bevaka tråden