Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

bygga digitalreverb

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-13 20:47

jag har sneglat lite på FraVerb på Tonepad:
http://tonepad.com/getFile.asp?id=122 8)

Verkar najs, FV-1 finns att köpa på Smallbear.

Enligt databladet kan man även fixa egna effektprogram med en extern eeprom 24LC32A:
http://www.spinsemi.com/Products/datasheets/spn1001/FV-1.pdf

Dock hittar jag endast 24LC64A att köpa där jag brukar handla komponenter. Kan man ersätta en 32a med en 64a?

hur går det till att programmera eeprommen sen? kan man göra det 'in circuit'?

det finns färdiga program att ladda hem för FV-1:
Spin Semiconductor - Free DSP Programs
Spin Semiconductor - Mixer Application
är det sånna *.spn filer man lägger in på en eeprom? :oops:

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-13 21:38

Du måste nog ha en programmerare som passar till den där eepromen.
24LC32A finns på farnell.se om det nu hjälper.

Huruvida den går att ersätta med en 24LC64A vet jag inte.. adresseringsproblem kan bli aktuellt att lösa då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-13 21:43

0k, får klura lite på det. Går ju alltid att trycka dit i efterhand.
Jag får lära mig lite om eeprommer helt enkelt

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-13 23:44

Pröva med *phony prog* den klarar nog det promet!
Kör hårt Pher, en kul krets att meka med!:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-14 00:16

Jag ska nog kunna hitta nån eeprom-brännare nånstans i gömmorna om du behöver hjälp med det.

Eller så lär du dig AVR och emulerar en eeprom

spn-filerna ser ut att vara assemblerfiler (öppna i wordpad så ser man), så du måste kompliera dem först. Tillverkaren kanske har nån man klan ladda ner?

Verkar vara en rolig liten krets.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-14 15:42

Ponyprog? PonyProg - Serial device programmer

oh boy, är det assembler man behöver lära sig om man vill programmera egna knasiga effekter då? ser komplicerat ut, men kanske inte värt att prova kanske.

Då borde jag nog skaffa mig egen brännare, för jag tror nog att jg kommer bränna om ofta och testa. Men tack för erbjudandet

Ja, FV-1an verkar kul krets. Jag ska nog inte benda den för mycket. Men lite kul effekter och 4066 för att välja effect och CV in går ju att fixa

Ursprungligen av Pehr:

oh boy, är det assembler man behöver lära sig om man vill programmera egna knasiga effekter då? ser komplicerat ut, men kanske inte värt att prova kanske.

Förmodligen.

Eller åtminstone tillräckligt nära för att skillnaden ska vara akademisk, det handlar om DSP-kodande i någon form om du ska skriva egna effekter på kretsnivå. Men om du vill jobba på lite högre nivå finns det ju diverse mjukvaror för det, men det är kanske inte vad du vill göra?

Jag har ett liknande hack på gång, ett kort med ADSP-2181 DSP på. Stereo in och ut.

Då det inte verkar vara nån standard-DSP i den så misstänker jag att det inte finns några färdiga mjukvaruverktyg som genererar kod. Logaritm och exponent tror jag t.ex. inte det normalt finns i DSP:er?

1
Bevaka tråden