Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reason, midi, uppspelning ...

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ...
Ny på forumet här. Tänkte man kanske kunde få lite hjälp med diverse frågor rörande Reason/Cubase, dvs hemstudio grejjer ...
Har precis köpt en hemstudio med Reason/Cubase/Racktone/Konnekt6-ljudkort/KeyRig ...

Testat att göra en beat i Reason
När jag spelar upp i Reason hör jag bara midi-representaionen i monitorerna.
Man vill ju gärna höra effekten av det man spelat in från klaviaturen också.
Någon som kan tipsa vad man skall göra?

/Heffamannen:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-14 00:36

Tjo!

Välkommen till forumet! Helt rätt att du får hjälp och så vidare här, å kan presentera låtar å få kommentarer osv.

Vad gäller din Reason-fråga känns den i mina öron lite väl basal & tycker du ska bläddra i din Getting Started-bok.

Mvh!

tack för snabbt svar (verkar gå undan här på 99.se)
vad gäller dokumentationen ... ska kolla den igen! det jag fick med till keyrig säger inte mycket ...
reason dokumenten är dom som ligger med i programmet som pdf och dom säger inte så mycket
får kolla in cubase boken(stor som bibeln)
/Heffamannen

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-14 14:09

Righty... du gör "en beat i Reason", kolla manualen till Cubase?! Huh? Du kör ReWire då alltså? Det är lite svårtolkat, för Reason har ju också en sequencerdel. Är det Reason Adapted som ingått i någon bundle med Cubase eller?

Själv gör jag i princip allt inom Reasons fyra väggar. Eller så "slavar" jag det till Cubase LE eller Logic Pro där jag även testar lite andra lösningar.

Ditt problem skulle kunna bero på flera olika "möjligheter" som programmet har, berätta därför vilken / vilka enheter du har använt / vill använda och vad som inte blir som du tänkt.

Beskriv närmare.


Hej igen ...
Jag kör Reason och där har jag kört redrum, sen spelat in lite från min synth(keyrig) genom nn-xt modulen i Reason.
Jag har också re-wire till Cubase (har inte riktigt hajjat fördelen med det ... ännu).

Sen spelar jag upp mitt lilla klipp i Reason. Då här jag trummorna från redrum bra, men det jag spelat in från keyrig synthen spelas upp som ett vanligt piano ljud (antar att detta är MIDI represenationen). Inställningarna jag har genom synthen hörs alltså inte, låter bra när jag spelar på tangenterna men effekt ljudet jag ställt in kommer inte med i uppspelningen.

Säkert något urfånigt och finns säkert en förklaring

Därför testar jag köra det i Cubase men samma sak där (spelar upp med re-wire alltså), man hör precis samma som i Reason.

Ska lära mig dom här grejjerna ordentligt men kan vara bra med lite hjälp i början

Försökt få tag i affären som sålt grejjerna för att få lite svar på mina frågor. När jag köpte allt fick jag informationen att dom har full support "det är bara att ringa eller skicka mail" ... men verkligheten va tydligen en annan hahaha ... lurad kille!

/Heffamannen

Kan tillägga att jag har ett firewire ljudkort kopplat till datorn, mitt klaviatur är kopplat med USB ...
/H

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-15 02:54

Bättre att du använder Propellerheads support... reasondokumenten är även i form av en tryckt bok... som är i samma färg som plastkortet du också... fick med? Annars var det nog en lurig affär...

Ja, plastkortet fick jag med!
Men ingen bok
Ska kolla upp med Propeller
Hälsn.
Heffamannen

Verkar som att du vill spela in ljudet du spelar upp med din synth. Är jag helt fel ute? Om det är så måste du spela in det i Cubase eller annat inspelningsprogram. Om du bara har midi-ut från synthen spelar du endast upp noter (eventuellt om du rattar lite så sustain, decay och liknande).

Dock kan du ändra ljud på synthar och samplers i Reason (vilket är mer än tillräckligt imo) och koppla diverse parametrar till din hårdvarusynth/midikontroller.

Hoppas inte jag rörde till det ännu mer nu.

  • Medlem
  • 2008-12-15 16:36

Kan även tipsa om Reason Special av tidningen Studio. Mkt matnyttigt!

Precis så, vill ju kunna spela in ljudet
Ok, jag har alltså varit helt ute o cyklat. Man kör inspelningen via Cubase som i sin tur är rewired med Reason (slave-mode)
Så man har främst Reason som en modul för synthar/samplers/instrument/mm ............ och kör all "egen" inspelning med Cubase?
OK, då blir det till att hem och lösa hur jag ska få ihop detta ............. dokumentationen till Cubase är inte så rolig
Får testa tippset av uc.t!!!
Tack för hjälpen!
/H

Om jag inte får ihop grejjerna ... kanske någon känner någon som känner ... som bor i Sthlm och kan komma och hjälpa mig och fixa så allt funkar ihop
Självklart mot kompensation .. men d får bli den sista utvägen
/H

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 18:40
Ursprungligen av heffamannen:

Om jag inte får ihop grejjerna ... kanske någon känner någon som känner ... som bor i Sthlm och kan komma och hjälpa mig och fixa så allt funkar ihop
Självklart mot kompensation .. men d får bli den sista utvägen
/H

Tja jag kan tänka mig att visa dig hur Cubase och Reason funkar, ett tips tycker jag vore om du siktar in dig på att lära dig ett program i taget. För dessa båda program är nog så komplicerade var och en för sig.

Sen när du tycker du kan båda var för sig så kan du börja på rewire tänket, då det är "sista lektionen i kursen"

Jag bor oxå i Stockholm, så skicka ett PM här om du behövde hjälp på plats mot kompensation

BTW jag har det där studio reason special nummret, så om du behövde hjälp så kan den ingå oxå.

Meckar med dom här grejjerna nu ...
Ingenting vill ju funka, kan inte ens spela upp exempelfilerna som ligger med på Cubase DVDn zzzz

Jag kan hjälpa dig någon dag, men då får det bli efter jul tyvärr då jag hälsar på släkten vid jul och reser dit redan på lördag.

Ett litet tips:
Midi sänder signaler om vilka tangenter/knobs/sliders som rör sig.

Om du ska spela in får du göra det med vanlig audio. Synthar brukar väl ha 6,5 tele ut (möjligtvis rca).

Lycka till.

Hej!
Nu börjar det sakta men säkert att fungera haha
Men visst, jag kör gärna ett litet pass vid tillfälle
Vore najs!
/H

1
Bevaka tråden