Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig knapp på MPC 1000

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha ja, satt och pillade på min MPC idag som vanligt, och helt plötsligt slutar höger-pilsknappen att fungera. Frustration!

Jag tar av skalet på burken för att kolla om något har lossnat, men det ser precis ut som alla de andra pilknapparna. Man ser att knappen rör vid "sensorn" eller vad man ska kalla det. Hmmm.. jag som hoppades på att man bara behövde limma fast något.

Piltangenten började småglappa för ett par veckor sen, men tryckte man till lite hårdare så fungerade den. Den har på senaste tiden fungerat precis som vanligt utan glapp.

Är det något som pajjat i kretsarna? Vem kan fixa det här? Jag hatar att löda, och kommer nog bränna sönder hela skiten om man jag testar mig på något sånt, vill inte riskera något sådant. Vore najs om man inte behövde skicka apparaten långt åt helvete och vänta i ett halvår på reparation. Bor i Sundsvall, så om någon har ett tips på något närliggande ställe så vore det trevligt!

Aja, spanade runt lite och kom på problemet.
Det är den där fula "tact switchen" som pajjat på kretskortet. Ska försöka få tag på en sådan och be en kompis med hyfsade lödkunskaper att löda fast den.

Brukar Kjell och Company ha sånt här på sina butiker? Försökte först beställa, men då måste jag köpa tact switches för 150 kr minimum, det är rätt onödigt många!

Nu känner jag mig lite mer lugn inombords, behöver inte beställa reservdelar från USA eller något sådant

  • Medlem
  • 2008-12-18 10:09

ELFA har säkert, brukar bara vara lite svårt att hitta rätt variant tycker jag när man söker där. Hjälpte en kille här på forumet att byta en switch på en MPC2000, det var inte särskilt svårt kan jag lugnt säga. Jobbigaste var att skruva upp maskinen för att komma åt allt.

Tror det är samma typ av variant på MPC 1000 som det är på MPC2000, en väldigt liten switch. Hittade den på både ELFA och på Kjell o Company. Lille Kjell finns ju här i närheten, så jag funderar att åka ut där när jag har tid och köpa en rackare.

Väldigt billig om man slipper betala frakt.

1
Bevaka tråden