Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det var länge sedan jag såg något om externa hårddiskar så jag frågar:

Någon som har tips på en pålitlig, billig och tyst HD (vanlig USB2 räcker) på >500GB? Jag ska ha den till backup och samplingsbibliotek så den behöver inte vara turbosnabb. Viktigare att den är tyst och inte pajar.

Seagate: Tyst och helt ok garanti.

Seagate. Vilken modell?

Ursprungligen av MagnusB:

Seagate: Tyst och helt ok garanti.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-17 22:26

Det finns en Iomegaburk som är designad för EBM ->

Iomega eGo Portable Hard Drive Camo: ego Portable Hard Drives Camo

Dock 250GB, köp två

Åh fytusan vad ful! Fast om den är hiphop så är det okej.

Ursprungligen av platon:

Det finns en Iomegaburk som är designad för EBM ->

Iomega eGo Portable Hard Drive Camo: ego Portable Hard Drives Camo

Dock 250GB, köp två

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-17 22:30

Men fn vad du kommer svära när du står där på scen i Tüskland och varken laptop eller HD vill vara med, vad du kommer längta efter en EIV då!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-18 00:38

Ska du ut och röra dig mycket med den är det nog lika bra att köpa en extra också som backup

Nä, den ska stå stilla hemmavid. Bästa camo-stilen i det scenariot skulle vara något åt Mark Rothko-hållet, den svartvita perioden. Men det estetiska är egalt faktiskt. Så länge den är tyst och inte pajar är jag glad.

Ursprungligen av Arete:

Ska du ut och röra dig mycket med den är det nog lika bra att köpa en extra också som backup

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-18 00:45

Ska den stå hemma tycker jag "vanliga" 3,5" satadiskar i ett externt chassi är något att kolla på. Sen vet jag inte vilka diskar som är tystast, men vad jag vet har de flesta diskar nu någon tyst-switch (i mjukvara har jag för mig) som gör att den går lite saktare men håller käften.

Det är något sådant jag letar efter. Men det är så svårt att lita på tester så pålitlig 99erfarenhet efterlyses.

Ursprungligen av Arete:

Ska den stå hemma tycker jag "vanliga" 3,5" satadiskar i ett externt chassi är något att kolla på. Sen vet jag inte vilka diskar som är tystast, men vad jag vet har de flesta diskar nu någon tyst-switch (i mjukvara har jag för mig) som gör att den går lite saktare men håller käften.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-18 00:46

AAM ska tydligen funktionen för att köra diskar i "tyst" läge heta. Inte helt säker om chassit också måste ha stöd för det dock.

Vad du än gör köp ingen lacie.

skål förfan

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-18 23:25
Ursprungligen av Kröjtz:

Vad du än gör köp ingen lacie.

skål förfan

Medhåll.

WD har funkat för mig (de flesta iaf, fast inte de som heter något med HOME i namnet)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-18 22:43

Lacie ska man enligt "typ alla" hålla sig borta från. Jag gillar Seagate, kolla helt enkelt efter kabinett innehållande Seagatediskar, eller köp ett fint kabinett och stoppa i en egen disk.

Jag har 3 LaCie (2 st. d2 och en Porsche) och måste hålla med. De är opålitliga och låter som tröskverk.

Odlarn: är de tysta, de där WD?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-18 23:44

Tyvärr måste jag svara att det är individuellt för varje disk jag har på jobbet Vissa låter mycket, andra inget alls.

Urk. Nu MÅSTE jag köpa en disk... Ingen som har några tips? Tyst, stor och stabil ska den vara. Det verkar ju vara rena ryska rouletten och med min "tur" i spel kommer jag att få ett helvetesmonster om jag chansar.

tja, själv så är jag sugen på att köpa en western digital passport, där har du en extern hårddisk som du bara kopplar in en kabel i datorn så kör den, alltså ingen strömkabel..
Eller seagate freeagent go, som jag själv tycker är snyggare!
Vet dock inte om dom är tysta men de är nog tystare än en hårddisk 3,5" i ett chassi?!

Ta en titt på deras hemsidor:
http://freeagent.seagate.com/en-us/hard-drive/Free-Agent.html?showIntro=false
http://freeagent.seagate.com/en-us/hard-drive/Free-Agent.html?showIntro=false

Har Ni problem med Lacie...skumt jag har 3st som är bauta-tysta, hör inte om de är igång och funkar klockrent, den första köptes 2004.

Har även packard Bell - kass. Går inte ha inkopplad hela tiden för då pajjar nätagget.

2st WD - ok, men Llacie är bättre...dock kanske Ni har de nyare utan switch baktill, den är sämre, den gamla med switch bak är bra.

Dock så håller jag med om att Seagate/WD är bästa diskarna, Maxtor/IBM/Samsung skall man hålla sig borta ifrån.
Hade en pajjad Seagate som skickades ned till dem, fick en ny tillbaka. Min Maxtor som la av fick kastas, ingen garanti mer än 1år...Seagate kör med 2år.

Det är helt mysko med LaCie. Jag köpte mina d2:or runt 2004-5 efter rekommendationer från flera studiorävar. Jag känner också folk som kör enorma videogrejer live i realtid med LaCie-diskar (bland annat vår egen ljuskille) och de har diskarna i flightcase som får skitmycket stryk varje kväll. Men bägge mina började krångla nästan omgående. Den ena bröt samman helt och jag fick en ny på garantin. De låter som pansarslaget i Kursk och jag håller tummarna varje gång jag startar dem.

Så det känns verkligen som rysk roulette. Vad ska man köpa? Det får kanske bli såna dära kabinett med Seagatediskar. Någon som vet bra, tysta kabinett?

Ursprungligen av synthetic:

Har Ni problem med Lacie...skumt jag har 3st som är bauta-tysta, hör inte om de är igång och funkar klockrent, den första köptes 2004.

Har även packard Bell - kass. Går inte ha inkopplad hela tiden för då pajjar nätagget.

2st WD - ok, men Llacie är bättre...dock kanske Ni har de nyare utan switch baktill, den är sämre, den gamla med switch bak är bra.

Dock så håller jag med om att Seagate/WD är bästa diskarna, Maxtor/IBM/Samsung skall man hålla sig borta ifrån.
Hade en pajjad Seagate som skickades ned till dem, fick en ny tillbaka. Min Maxtor som la av fick kastas, ingen garanti mer än 1år...Seagate kör med 2år.

  • Medlem
  • 2009-01-12 13:49

Beror ju på vilka diskar som sitter i burkarna.
Har nu 4x 1TB Samsung diskar i en NAS-box, har funkat bra sedan i somras, j-kligt tysta.

Däremot så har Maxtor haft en j-kla massa problem med sina diskar, Seagate har köpt Maxtor så frågan är vad man får från dessa två leverantörer.
IBM's diskdel ägs av Hitachi.

Det enda man kan vara säker på det är att diskar inte är säkra.
Med andra ord så får man se till att man skyddar allt data man inte kan förlora.
Tyvärr finns det ingen genväg.

Ursprungligen av Haplo:

Beror ju på vilka diskar som sitter i burkarna.
Har nu 4x 1TB Samsung diskar i en NAS-box, har funkat bra sedan i somras, j-kligt tysta.

Däremot så har Maxtor haft en j-kla massa problem med sina diskar, Seagate har köpt Maxtor så frågan är vad man får från dessa två leverantörer.
IBM's diskdel ägs av Hitachi.

Det enda man kan vara säker på det är att diskar inte är säkra.
Med andra ord så får man se till att man skyddar allt data man inte kan förlora.
Tyvärr finns det ingen genväg.

Vad har du för NAS-box?

  • Medlem
  • 2009-01-14 13:39
Ursprungligen av Haplo:

Beror ju på vilka diskar som sitter i burkarna.
Har nu 4x 1TB Samsung diskar i en NAS-box, har funkat bra sedan i somras, j-kligt tysta.

Däremot så har Maxtor haft en j-kla massa problem med sina diskar, Seagate har köpt Maxtor så frågan är vad man får från dessa två leverantörer.
IBM's diskdel ägs av Hitachi.

Det enda man kan vara säker på det är att diskar inte är säkra.
Med andra ord så får man se till att man skyddar allt data man inte kan förlora.
Tyvärr finns det ingen genväg.

Ah. Kör du med GB-nätverk då? Eller USB? Vilken låda ska man ha?

  • Medlem
  • 2009-01-15 21:45

Jepp trådat GbE i hela lägenheten

Jadu, angående box beror nog lite på vilka krav man ställer och hur mycket lagring man ska ha.
Man får nog gå efter omdömen och recensioner.
Kan väl börja här och sålla bort de som inte verkar intresanta iaf: http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93/

Titta in i studion så får du höra mina diskar, eller rättare sagt höra avsaknaden av oljud Kommer inte ihåg vilka det är, men det kan vi snabbt se.

Ursprungligen av segerfalk:

Titta in i studion så får du höra mina diskar, eller rättare sagt höra avsaknaden av oljud Kommer inte ihåg vilka det är, men det kan vi snabbt se.

Låter bra! Jag hör av mig nån dag snart. Jag vill ju såklart fingra på Synthin också.

Men en sak fattar jag inte. Varför är NAS så långsamt? Gigabit Ethernet ska väl kunna knuffa runt just en GB/sek såvida inget annat ligger där och knycker bandbredd? Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Ursprungligen av sawtooth:

Men en sak fattar jag inte. Varför är NAS så långsamt? Gigabit Ethernet ska väl kunna knuffa runt just en GB/sek såvida inget annat ligger där och knycker bandbredd? Eller är jag ute och cyklar som vanligt?

Just därför jag skrotade hela idén med detta för 2år sedan, när USB2 var 10x snabbare. Då klarade dem bara runt 1-1.5Mbyte/sek. Oacceptabelt.

1Gbit kan ju ge som max ca 100Mbyte/sek.

Ursprungligen av synthetic:

Just därför jag skrotade hela idén med detta för 2år sedan, när USB2 var 10x snabbare. Då klarade dem bara runt 1-1.5Mbyte/sek. Oacceptabelt.

1Gbit kan ju ge som max ca 100Mbyte/sek.

Varför blir det bara 100 mbps? Jag känner mig helkorkad men jag förstår inte varför...

Bevaka tråden