Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rörmikrofon (TSM MT-47) som sprakar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om någon kan komma med en kvalificerad gissning om vad som orsakar spraket i min rörmikrofon (TSM MT-47) som hörs på följande inspelning:

http://www.box.net/shared/e45vlhoh23

Det sprakar nästan jämt när jag ska använda den. Mikrofonen är en kinabyggd rör/kondensatormikrofon som drivs med ett nätagg.

Jag kanske bör tillägga att det sprakar oavsett om tvättmaskinen som hörs på inspelningen är igång eller inte...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-27 17:10

Garanti kvar på den?

Om inte:
Plocka isär nätdelen och ta kort. Det kan ju vara allt från glappis till kall-lödning..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-27 17:21

Skulle nog börja med att se om röret är lite lös eller om det kanske är trasigt, gitarrsterkare som har kassa rör brukas smälla och brumma och knastra å sånnt, det lär ju inte va de bästa rören som hamnar i kina mickar så de har säkert inte så lång livstid...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-27 21:07

Just ja.. rör.. står ju klart och tydligt men hjärnan är på parkeringsljus..

Jodå.. det kan också vara glappis i sockeln som röret sitter i.. det har jag stött på i äldre prylar.

Tack för tipsen... Jag ska undersöka saken. Tyvärr hade jag sönder tre av fyra skruvar när jag skulle skruva loss kortet som sitter i nätdelen. (Garantin är ute.) Det känns som skruvarna är gjorda av tuggummi eller något.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-05 21:21

det kan också vara att kapseln är smutsig. jag hade en mik som lät nästan precis som på din inspelning. jag bytte rör och höll på men det blev inte bra förrän jag rengjorde kapseln. men det är ruskigt pilligt och tidskrävande!

1
Bevaka tråden