Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kompaktdigitalkamera ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 08:10

Har idag en Nikon Coolpix 3200 som köptes för några år sedan. Den funkar ju bra som kamera när man reser och så. Tar liten plats och går att ha i bröstfickan m.m.

Den har ju såklart sina begränsningar. Vi har några i familjen som gillar hästsport och när man fotar hästar i rörelse inne i ridhuset så blir bilderna mörka. Det blir inte så bra bilder även om dom står still. Att använda blixten hjälper ju inte eftersom avstånden oftast överstiger 5 meter.

Därför undrar jag om ni vet om det finns någon kompaktkamera som skulle kunna göra bättre bilder?
Tips och länkar vore tacksamt.

Åker till Bankok under våren, lönar det sig att handla där?

Yes!!

Snabb reaktion och dåligt ljus låter ju som att du behöver en systemkamera. En instegskamera från Nikon, Canon, Pentax, Olympus, Sony är i princip egalt - köp en som känns rätt för dig vad gäller pris, vikt och ergonomi (hur den ligger i handen). Själv skulle jag rekommendera en kamera som har inbygg antiskak (hjälper inte för rörelseoskärpa hos springande hästar förstås!).

Själv kör jag Pentax och skulle till att börja med titta på K-M som har antiskak, dammborttagning mm som "riktiga" kameror men samtidigt är liten, lätt och är tänkt för de som vill ta steget från kompakt till spegelreflex. Finns i olika paketlösningar, exvis http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-M18200. Även "mellanbrodern" K200D är ett bra alternativ som fortfarande inte blir för stor och tung.

Finns trådar om vilken systemare man "bör" köpa.

Vad gäller kompaktkamera finns det även här flera trådar, exvis
http://www.99.se/digitalfoto/251991-digitalkompakt-med-magiska-egenskaper-s-kes.html
http://www.99.se/digitalfoto/244854-blir-tokig-r-f-r-kr-sen.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-29 13:08

Om du inte har något emot storleken på kameran, så är det en bra idé att skaffa en systemkamera. Och då är det en instegsmodell som rekommenderas. Dessa erbjuds oftast som komplett paket.

Men om målet är att ha bra kompaktkamera, så finns det kompakter som presterar nästan eller likvärdigt som en systemkamera. T ex Canon G10 eller Nikon P6000.

Panasonic Lumix-serie är också bra, liksom Fuji. Men egentligen är prisskillnaden inte är sådär jättestor mot systemkameran, inte heller storlek/viktskillnaden för de lite mer kompetenta modellerna. Och då har man en kamera som inte kan byta objektiv och som är hopplöst föråldratom fem år... Egentligen synd att så bra optik som finns i många av dessa kameror bara blir slit och släng.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 16:52

Tack för att delar med er av er kunskap.

Reisan, Nikon P6000 ser ut ungefär som jag tänkt mig. Behöver jag köpa nya skjortor med större bröstficka??

Ca. 4.000kr på nätet. Vad kan en sådan kosta i Bankok??

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-29 18:07
Ursprungligen av Yes:

Reisan, Nikon P6000 ser ut ungefär som jag tänkt mig. Behöver jag köpa nya skjortor med större bröstficka??

Ca. 4.000kr på nätet. Vad kan en sådan kosta i Bankok??

Yes!!

Lite större bröstfickor behövs. Jag vet inte hur kompakt din nuvarande kamera är. Förmodlingen är den billigare i bankok.

Håller med johan om en instegskamera.

Canon har sin 1000, Nikon har flera D40:n går ju för 3000:- i dagarna.
Pentax K10, K100 etc.

Själv kör jag Pentax och är synnerligen nöjd.
T ex Pentax K10D är grymt bra. Objektiv är i bra pris till den.
Antikskak inbyggt i huset, många genomtänkta detaljer.
Mycket på Pentax är tänkt för folk som fotograferar (inte bara "ta kort").

En systemkamera kan bli en bra grej till hela familjen, efter ett tag brukar det ge sig vem som har intresset, fallenheten, för foto.

Vad gäller fotografering i mörker gör INGEN kamera underverk, men systemkameror gör oftast bättre ifrån sig i halvskkum belysning. Oftast kan det vara värt att lägga en slant på ett bra stativ...

Tänk på att det inte generellt finns något som heter "världsgaranti". Om kameran pajar efter en månad kan du behöva punga ut med reparationskostnaden själv. Å andra sidan brukar inte så mycket gå snett det första året om den bara fungerar från början.

Det är inte heller självklart att det blir jättemycket billigare utomlands. Priserna i Sverige har inte ökat lika mycket som dollarn blivit dyrare det senaste halvåret Importörerna har tagit valutasmällen hittills för att inte tappa marknad, men samma kan kanske inte sägas om thailändare som säljer till korttidsturister som inte har den lokala prisutvecklingen klar för sig.

Dessutom är det inte säkert att exakt samma model finns på alla marknader = svårt att i praktiken jämföra priser. I slutända köper du kanske något du tror motsvarar den du såg på nätet i Sverige men egentligen visar sig vara lillebrorsmodellen som reas 1000 kr billigare på Elgiganten än du köpte den för i Bamgkok...

Det som brukar vara bra i Asien är att man förhållandevis lätt kan förhandla sig till extra minneskort och batteri på köpet (gäller även och kanske i synnerhet mobiltelefoner). Men räkna redan på hemmaplan vad detta är "värt" för dig. Extraprylarna är självklart inte originalmärken.

Fundera också på om det är värt att spendera en dag eller två av din semester för att i svettiga jättemarknader hitta en bra kameradeal. hur mycket kostar resan per dag i snitt? 2000? Så mycket kan du nog inte tjäna på kameraköpet...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 11:27
Ursprungligen av johan_tanying:

Tänk på att det inte generellt finns något som heter "världsgaranti". Om kameran pajar efter en månad kan du behöva punga ut med reparationskostnaden själv. Å andra sidan brukar inte så mycket gå snett det första året om den bara fungerar från början.

Det är inte heller självklart att det blir jättemycket billigare utomlands. Priserna i Sverige har inte ökat lika mycket som dollarn blivit dyrare det senaste halvåret Importörerna har tagit valutasmällen hittills för att inte tappa marknad, men samma kan kanske inte sägas om thailändare som säljer till korttidsturister som inte har den lokala prisutvecklingen klar för sig.

Dessutom är det inte säkert att exakt samma model finns på alla marknader = svårt att i praktiken jämföra priser. I slutända köper du kanske något du tror motsvarar den du såg på nätet i Sverige men egentligen visar sig vara lillebrorsmodellen som reas 1000 kr billigare på Elgiganten än du köpte den för i Bamgkok...

Det som brukar vara bra i Asien är att man förhållandevis lätt kan förhandla sig till extra minneskort och batteri på köpet (gäller även och kanske i synnerhet mobiltelefoner). Men räkna redan på hemmaplan vad detta är "värt" för dig. Extraprylarna är självklart inte originalmärken.

Fundera också på om det är värt att spendera en dag eller två av din semester för att i svettiga jättemarknader hitta en bra kameradeal. hur mycket kostar resan per dag i snitt? 2000? Så mycket kan du nog inte tjäna på kameraköpet...

Tack för ruskigt bra inlägg. Ska ta med det i beräkningen.

Yes!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 02:16
Ursprungligen av Yes:

Har idag en Nikon Coolpix 3200 som köptes för några år sedan. Den funkar ju bra som kamera när man reser och så. Tar liten plats och går att ha i bröstfickan m.m.

Den har ju såklart sina begränsningar. Vi har några i familjen som gillar hästsport och när man fotar hästar i rörelse inne i ridhuset så blir bilderna mörka. Det blir inte så bra bilder även om dom står still. Att använda blixten hjälper ju inte eftersom avstånden oftast överstiger 5 meter.

Därför undrar jag om ni vet om det finns någon kompaktkamera som skulle kunna göra bättre bilder?
Tips och länkar vore tacksamt.

Åker till Bankok under våren, lönar det sig att handla där?

Yes!!

Varför inte läsa denna sammanfattning av Askey http://www.dpreview.com/reviews/Q408enthusiastgroup/

två kameror sticker ut Panasonic LX3, Canon PowerShot G10

Jag ville köpa en Canon D880 som står sig bra (verkar det) jämnfört med en Canon PowerShot G10, men är billigare. Men D880 verkar bara säljas i USA just nu. :/

http://www.kenrockwell.com/canon/compacts/sd880.htm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 11:41
Ursprungligen av bjelkeman:

Jag ville köpa en Canon D880 som står sig bra (verkar det) jämnfört med en Canon PowerShot G10, men är billigare. Men D880 verkar bara säljas i USA just nu. :/

Av någon bäng anledning har dessa kameror från Canon olika namn i USA och Europa. (Kanske för att det inte ska vara så enkelt att köpa kameran billigare då man åker på långresa?) Här heter den Ixus 870.

Canon PowerShot SD880 IS digital camera specifications: Digital Photography Review
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ixus870silver

Ixus-kamerorna är mycket bra. En sak att känna till är att Ixus endast har helautomatisk exponering vilket för de flesta bara är bra.

Ursprungligen av pesc:

Av någon bäng anledning har dessa kameror från Canon olika namn i USA och Europa. (Kanske för att det inte ska vara så enkelt att köpa kameran billigare då man åker på långresa?) Här heter den Ixus 870.

Ah, tack pesc, det visste jag inte. Jättebra!

Leica D-lux 4! Hade en D-lux 3 innan och dessförinnan har jag haft en uppsjö av Canon, Sony och Minolta kameror. En liten kompakt och mycket kompetent kamera som även tar RAW bilder.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-30 10:49

det är aldrig fel med en kompakt som har fäste för blixt. Som Canons G-serie.

Vill man ha ta bra bilder inomhus är en systemkamera att föredra. Tar man mest på sommaren i bra ljus funkar en kompakt utmärkt.

En sak att ta i beaktande är om kameran tål fukt och stryk.
En vattentät kamera kan ju vara en rolig sak?

Du kan ha den skjortfickan och skita i om det kommer en regnskur.

På många ställen i världen kan man väl säga att när det regnar - då gör det det rejält.

Har för mig Olympos har en liten söt sak som tål vatten ner till 3m djup...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-30 11:46
Ursprungligen av Goflorp:

En sak att ta i beaktande är om kameran tål fukt och stryk.
En vattentät kamera kan ju vara en rolig sak?

Du kan ha den skjortfickan och skita i om det kommer en regnskur.

På många ställen i världen kan man väl säga att när det regnar - då gör det det rejält.

Har för mig Olympos har en liten söt sak som tål vatten ner till 3m djup...

Jag har en Olympus µ725SW, vattentät och stöttålig. Det bästa med den kameran är att du kan ta bilder du aldrig skulle kunna ta med en "vanlig" kamera.

Tyvärr så blir den slagen på fingrarna av det mesta när det kommer till bildkvalité och snabbhet. Ljussvag, brusig och lite taskig mättnad. De nya modellerna, µ1030SW, är aningen bättre enligt de testbilder jag tittat på, men den har samma symptom.

Men trots det är det den enda kompaktkameran jag vill ha. Det är skitsamma vad man gör, kameran kan hänga med oavsett och ge fantastiska bilder, trots den lite haltande bildkvalitén.

Ixus-kamerorna kan ställas in för under- resp överexponering, liksom låsa exponeringen. Åtminstone de jag stött på. Räcker gott i de flesta situationer.

Glöm inte vidvinkeln om du tittar på kompakt. De flesta har bara motsvarande 35 mm på småbild vilket ju inte är speciellt vidvinkligt. Motsvarande 28 mm är bättre. Zoom åt andra hållet (tele) brukar räcka och bli över i de flesta fall.

Ursprungligen av Yes:

Den har ju såklart sina begränsningar. Vi har några i familjen som gillar hästsport och när man fotar hästar i rörelse inne i ridhuset så blir bilderna mörka. Det blir inte så bra bilder även om dom står still. Att använda blixten hjälper ju inte eftersom avstånden oftast överstiger 5 meter.

Därför undrar jag om ni vet om det finns någon kompaktkamera som skulle kunna göra bättre bilder?

Det finns definitivt kompaktkameror som ger bra bilder, inte tal om annat, men inomhussport är en lite annan femma. Det ställer betydligt större krav på kameran, inte bara hur den klarar låga ISO utan även faktorer som lagg och AF-prestanda, så jag tror ärligt talat inte att någon av de kompaktkameror som nämnts här i tråden ger resultat man kan kalla "bra". Rätt verktyg till rätt uppgift, helt enkelt.

Skulle därför rekommendera en systemkamera även om det blir lite klumpigt. Den behöver definitivt inte vara dyr, men det kan gärna få vara en som har något så när välpresterande AF-system, med fler än bara tre punkter så att kontinuerlig AF funkar bra. Sony A200 och Nikon D80 känns som bra kandidater, men det finns andra också...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 22:07

Vilken/vilka parametrar är det som är viktiga vid fotografering av hästsport inomhus?
Ljuskänsligheten som näms med t.ex. f2.0 eller ISO-talen som kan vara allt mellan 60-6400?

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-30 22:23
Ursprungligen av Yes:

Vilken/vilka parametrar är det som är viktiga vid fotografering av hästsport inomhus?
Ljuskänsligheten som näms med t.ex. f2.0 eller ISO-talen som kan vara allt mellan 60-6400?

Yes!!

Större bländaröppning, t ex f/2.8 eller större är stor fördel när man fotar under dåliga ljusförhållanden. Då släpps ljuset in lättare och kan fångas upp av sensorn. ISO-talet har en minst lika viktig roll i det hela. Triangeln, Slutartid, bländaröppning och ISO-tal är nyckelkombinationen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-30 23:05

Iso talet säger absolut ingenting, försök att ta en bild med en kompaktkamera på 1600iso, en APS stor kamera och en d3 på 1600iso.

Parametar som är viktig är storleken på sensorn, ju större desto bättre om allt annat är lika.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-31 01:45
Ursprungligen av miri:

Iso talet säger absolut ingenting, försök att ta en bild med en kompaktkamera på 1600iso, en APS stor kamera och en d3 på 1600iso.

Parametar som är viktig är storleken på sensorn, ju större desto bättre om allt annat är lika.

Läs tråden lite mer ingående och följ resonemangen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-31 02:38

Isotalet har en minst lika viktig roll i det hela

Vad menar du då?

Vad ni båda vill ha sagt är väl att en kompaktkamera inställd på höga ISO (hög ljuskänslighet) generellt ger en brusigare bild än en systemkamera inställd på samma höga ISO.

Man ska inte bara haka upp sig på brusigheten. För de flesta är det bättre med en brusig men skarp bild (pga att hästens rörelse "fryses" och/eller fotografens handskakningar inte märks) än en brusfri men suddig. Eller hur Yes?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-31 12:25
Ursprungligen av johan_tanying:

Vad ni båda vill ha sagt är väl att en kompaktkamera inställd på höga ISO (hög ljuskänslighet) generellt ger en brusigare bild än en systemkamera inställd på samma höga ISO.

Man ska inte bara haka upp sig på brusigheten. För de flesta är det bättre med en brusig men skarp bild (pga att hästens rörelse "fryses" och/eller fotografens handskakningar inte märks) än en brusfri men suddig. Eller hur Yes?

En stor traditionell systemkamera är inte alternativ. Så nu vet ni det

Ja, du har rätt med detta tycker jag.

Men visst är det så att f2.0 är bättre än f2.8?

Yes!!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-31 13:47
Ursprungligen av Yes:

En stor traditionell systemkamera är inte alternativ. Så nu vet ni det

Ja, du har rätt med detta tycker jag.

Men visst är det så att f2.0 är bättre än f2.8?

Yes!!

Ok, så systemkamera är inte ett alternativ. Angående f2 och f2.8 är mitt svar, ja, f2 har större bländaröppning och släpper in/fångar upp ljus bättre än f2.8. Större bländare ger kortare skärpedjup också. Sen hur respektive presterar, beror på hur bra kompakten är och dess objektiv.

Vissa objektiv med större bländare kan vara sämre/bättre än objektiv med mindre bländaare.

Ursprungligen av Yes:

En stor traditionell systemkamera är inte alternativ. Så nu vet ni det

Ja, du har rätt med detta tycker jag.

Men visst är det så att f2.0 är bättre än f2.8?

Yes!!

Har du känt och klämt på de nya, minsta systemarna? Inte mycket - om ens något - större än exempelvis en Canon G10 eller Panasonic Lumix FZ30 eller FZ50. Det är först när man går ner till modeller som FZ28 (återigen ett Panasonic-exempel) som storleken blir signifikant mindre. Kolla förresten in FZ28 . ingen dålig kamera alls och lite och lätt trots lång (och vidvinklig!) zoom. Även HD-inspelning av film (Sök på exvis Cyberphoto.se för info). Men sökaren är elektronisk, ej optisk, och till skillnad från en systemkamera är objektivet icke utbytbart och de flesta inställningar sker genom meny-pillande.

2.0 är bättre (ljusstarkare än 2.8, ja. 2.8 -> 2.0 är ett helt steg, dvs en halvering av den nödvändiga slutartiden (alternativt ISO-talet dårå). Alltid bra att ha i mörka situationer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-31 11:19

Slutartid, bländaröppning och ISO är de funktioner man kombinerar t ex vid dåliga ljusförhållanden och rörliga motiv. Jämför man kompakt- och systemkameror så är det stor skillnad i just denna situation. Men vill man ha möjligheten att kunna påverka så är det bra om kompaktkameran har inställningsmöjligheter för dessa tre faktorer.

miri: Jag nämnde slutare, bländare och ISO som en generell kombination som kan underlätta t ex fotografering i dåliga ljusförhållanden. Detta gäller oaavsett om det är en kompaktkamera eller en systemkamera. Sedan hur pass bra funktionerna presterar jämförelsevis, det är en helt annan diskussion.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-31 14:37

Är den här tillräckligt kompakt?

CANON POWERSHOT G10 - RAW-styrka i en komplett digitalkamera

Fördelen är att man kan koppla blixt till vilket ger mycket bättre inomhusbilder.

Bevaka tråden