Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skicka mail från iPhone 2G (Telenor)?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 18:37

Hej,
Jag har Telenor abbonemang, kör iPhone 2G och det funkar utmärkt att både surfa, ta emot mail, använda GPS'en, synca med mobile-me osv men att SKICKA ett mail via deras smtp-server vill den inte gå med på! Hemma där jag har Telia bredband går det bra att maila via Wi-Fi nätet och på jobbet går det lika bra att skicka mail via wi-fi nätet som finns där, men ute på stan är det omöjligt att få iväg ett mail.

Eftersom Telenor inte säljer iPhone har de ingen support och jag undrar nu om någon vänlig själ kan berätta hur jag ställer in min iPhone så den blir lite mer samarbetsvillig. Det jag testat med är att lägga till smtp.euromail.se som smtp-server men den står bara och tuggar, sen får jag meddelandet:
"Kan inte ansluta med SSL. Vill du försöka ställa in kontot utan SSL?"
Förhoppningsfullt väljer jag "Ja" men det går inte det heller. Jag får efter flera minuter veta att smtp.euromail.se inte svarar.....
Det finns ju div. andra inställningar som jag inte är bekant med så min förhoppning är att min egen okunskap är boven i dramat, och inte tekniken.
Tack på förhand!
//Tina

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 18:54

Jag har lag till Telenors euromail tjänst för 20 sek/mån och då kan man använda smtp.euromail.se -- funkar utmärkt.... Om du loggar in på Mina sidor på Telenor.se -- så är jag tämligen säker på att du kan lägga till det själv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 22:23

Tack för tips - ska kolla upp det. Deras smtp-server gillar kanske inte att man använder ett annat abb. än deras eget. Dock har jag inget sug efter fler mailkonton att hålla reda på...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-29 23:35
Ursprungligen av tiny:

Hej,
Jag har Telenor abbonemang, kör iPhone 2G och det funkar utmärkt att både surfa, ta emot mail, använda GPS'en, synca med mobile-me osv men att SKICKA ett mail via deras smtp-server vill den inte gå med på! Hemma där jag har Telia bredband går det bra att maila via Wi-Fi nätet och på jobbet går det lika bra att skicka mail via wi-fi nätet som finns där, men ute på stan är det omöjligt att få iväg ett mail.

Eftersom Telenor inte säljer iPhone har de ingen support och jag undrar nu om någon vänlig själ kan berätta hur jag ställer in min iPhone så den blir lite mer samarbetsvillig. Det jag testat med är att lägga till smtp.euromail.se som smtp-server men den står bara och tuggar, sen får jag meddelandet:
"Kan inte ansluta med SSL. Vill du försöka ställa in kontot utan SSL?"
Förhoppningsfullt väljer jag "Ja" men det går inte det heller. Jag får efter flera minuter veta att smtp.euromail.se inte svarar.....
Det finns ju div. andra inställningar som jag inte är bekant med så min förhoppning är att min egen okunskap är boven i dramat, och inte tekniken.
Tack på förhand!
//Tina

Du är säker på att det står följande?

Ta emot e-post i mobilen från Telenor Brevlåda och Telenor Mail/ Mail Mini

  • POP3-server (inkommande e-post):
    pop3.euromail.se (IP-nummer 217.174.079.094)

  • IMAP 4-server:
    imap4.euromail.se (IP-nummer 217.174.079.069)

  • Användarnamn:
    Ditt mobilnummer utan bindestreck

  • Lösenord:
    Ditt lösenord till Telenor Brevlåda eller Telenor Mail Mini (lösenord kan beställas på Mina sidor)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 23:40

Nu hänger jag inte riktigt med... TA EMOT går bra (jag kör f.ö IMAP på jobb-mailen samt har ett dot mac mailkonto) men kanske måste några inställningar knappas in någon stans i luren?
Jag har fokuserat på denna info från Telenors www:

E-post i mobilen

Skicka e-post från mobilen
SMTP-server (utgående e-post): smtp.euromail.se (IP-nummer 217.174.079.069)
Du måste alltid ha denna inställning för att du ska kunna skicka e-post från din mobil. För att skydda våra kunder har vi på Telenor, så som de flesta andra operatörer, valt att endast tillåta utgående trafik via vår e-postserver.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 02:47
Ursprungligen av tiny:

Nu hänger jag inte riktigt med... TA EMOT går bra (jag kör f.ö IMAP på jobb-mailen samt har ett dot mac mailkonto) men kanske måste några inställningar knappas in någon stans i luren?
Jag har fokuserat på denna info från Telenors www:

E-post i mobilen

Skicka e-post från mobilen
SMTP-server (utgående e-post): smtp.euromail.se (IP-nummer 217.174.079.069)
Du måste alltid ha denna inställning för att du ska kunna skicka e-post från din mobil. För att skydda våra kunder har vi på Telenor, så som de flesta andra operatörer, valt att endast tillåta utgående trafik via vår e-postserver.

Oj, jag kollade helt fel :|

Men du har slagit av SSL och ändå fungerar det inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-30 12:02

SSL är OFF. Men däremot har jag lyckats skicka iväg ett mail efter att ha lagt smtp.euromail.se som primär server i stället för som tidigare, sekundär. Då gick mailet iväg!? MEN - då har problemet blivit det omvända, dvs det går BARA att skicka mail då jag "är ute på stan"/ej uppkopplad via Wi-fi! För att kunna maila hemifrån måste jag alltså gå in i inställningar och radera smtp.euromail.se och skriva in smtprelay1.telia.com som primär server och SEN går det att maila via wi-fi. Knappast något man vill hålla på med. Hjälp-texten i telefonen påstår att den använder sekundära servrar i turordning om den primära inte kan användas, men det står bara och tuggar i många många minuter och inget händer. Det måste finnas en smidigare lösning att få bägge mail-varianterna att funka utan ovanstående krångel?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-30 13:18

Bra fråga. Testat att radera mailkontona helt och börja om?

Jag kör gmails mailservrar som är smarta nog och kör SSL så det kommer undan alla operatörers spärrar.

1
Bevaka tråden