Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gorf diy midi step sequencer

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-05 17:51

woho.. snygga lösningar!

hoppas han släpper koden (hmmm,jag såg den iaf inte nånstans ? ) men pcb layout fanns väl,
jag blir riktigt sugen att bygga faktiskt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 20:06
Ursprungligen av synth_ollie:

hoppas han släpper koden (hmmm,jag såg den iaf inte nånstans ? ) men pcb layout fanns väl,
jag blir riktigt sugen att bygga faktiskt....

Det var en snabb abstinens

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-05 20:19

Koden skulle vara skoj att se.. kanske man skulle kunna se hur han löst midihantering så kanske jag kan få fart på mitt eget lilla halvdöda projekt..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-18 23:43
Ursprungligen av saddox:

Koden skulle vara skoj att se.. kanske man skulle kunna se hur han löst midihantering så kanske jag kan få fart på mitt eget lilla halvdöda projekt..

Det finns en writing-a-Midi-handler tråd på SDIY listan som är bra, går igenom många
fallgropar med att skriva en handler, kolla in den. (Fan, jag borde skärpa till mig lite
på programmerings fronten)..:mad:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-06 11:40

Borde gå att snatta lösningarna och sköta resten via Arduino .D

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-06 12:30
Ursprungligen av Panyxd:

Borde gå att snatta lösningarna och sköta resten via Arduino .D

Arduino såg skoj ut.. men de verkar köra med FTDI-kretsar för USB-kopplingen, borde man ju kunna emulera med en Tiny-krets så blir det billigare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-07 13:32
Ursprungligen av saddox:

Arduino såg skoj ut.. men de verkar köra med FTDI-kretsar för USB-kopplingen, borde man ju kunna emulera med en Tiny-krets så blir det billigare.

Jag skulle satsa på FTDI. Mycket stabilare enligt min erfarenhet. Har kört mjukvaru-USB i mega8 i en rätt krävande applikation tidigare, men det gör jag aldrig om. Inte värt besväret. Lägg på några tjugor och kör med beprövad teknik istället Finns ju dessutom FTDI:er med parallellt MCU-interface, ifall man vill ha bättre prestanda än vad som fås via UART.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-07 17:47
Ursprungligen av myhrman:

Jag skulle satsa på FTDI. Mycket stabilare enligt min erfarenhet. Har kört mjukvaru-USB i mega8 i en rätt krävande applikation tidigare, men det gör jag aldrig om. Inte värt besväret. Lägg på några tjugor och kör med beprövad teknik istället Finns ju dessutom FTDI:er med parallellt MCU-interface, ifall man vill ha bättre prestanda än vad som fås via UART.

Aha.. har iofs bara funderat på enkla applikationer.. och jag har en knippe FTDI liggandes någonstans.. Kanske dags att skrida till verket.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-18 23:36
Ursprungligen av myhrman:

Jag skulle satsa på FTDI. Mycket stabilare enligt min erfarenhet. Har kört mjukvaru-USB i mega8 i en rätt krävande applikation tidigare, men det gör jag aldrig om. Inte värt besväret. Lägg på några tjugor och kör med beprövad teknik istället Finns ju dessutom FTDI:er med parallellt MCU-interface, ifall man vill ha bättre prestanda än vad som fås via UART.

Det måste ha segat ner Megan totalt med interuppts och konstanta buffer
flyttningar, skrev du USB handlern själv eller fans det nån public domain?

Har kollat lite på det där och USB verkar lite urkigt på klena MCUer numera
har ju många det inbyggt, finns det nåt bra referens material för stabil
USB protocoll-MCU tips och trix manual för att få ett värdigt funkande USB?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-19 12:48
Ursprungligen av Heualia:

Det måste ha segat ner Megan totalt med interuppts och konstanta buffer
flyttningar, skrev du USB handlern själv eller fans det nån public domain?

Har kollat lite på det där och USB verkar lite urkigt på klena MCUer numera
har ju många det inbyggt, finns det nåt bra referens material för stabil
USB protocoll-MCU tips och trix manual för att få ett värdigt funkande USB?

Jag använde en öppen implementation, tror den hette "igor USB" eller nåt i den stilen. Körde den i princip som en ren uart/usb-converter vid sidan om en annan processor, men det blev knappast lika stabilt som med en ftdi.

Finns väl många AVR med inbyggd USB-periferienhet numera. Det finns exempelkod för det mesta också. Speciellt HID-enheter är ganska simpelt att få igång. Vet inte riktigt vilka device-klasser man använder för MIDI dock. Borde inte vara så svårimplementerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 21:52

Ska man USB-härja dessutom? .) För själva applikationen borde det räcka med ett midijack (enbart midi ut == barebones) och en 220ohmsresistor till en början, usb är bara läskigt.

http://itp.nyu.edu/physcomp/Labs/MIDIOutput

Nu blev det lite OT kanske, hur som haver är en seeeduino på väg från tjingtjongland as we speak - ännu ett evighetsprojekt som man kommer köra fast med p.g.a. kortvarig entusiasm eller andra flaskhalsar. Med en LCD keypad-shield får man input/output serverat på ett silverfat tills man orkar prototypbräda upp en miljard pottar .D

http://www.nuelectronics.com/estore/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2

Plug/play!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-01-08 19:03
Ursprungligen av Panyxd:

Ska man USB-härja dessutom? .) För själva applikationen borde det räcka med ett midijack (enbart midi ut == barebones) och en 220ohmsresistor till en början, usb är bara läskigt.

http://itp.nyu.edu/physcomp/Labs/MIDIOutput

Nu blev det lite OT kanske, hur som haver är en seeeduino på väg från tjingtjongland as we speak - ännu ett evighetsprojekt som man kommer köra fast med p.g.a. kortvarig entusiasm eller andra flaskhalsar. Med en LCD keypad-shield får man input/output serverat på ett silverfat tills man orkar prototypbräda upp en miljard pottar .D

http://www.nuelectronics.com/estore/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=2

Plug/play!

Sant... egentligen räcker det med midijack och cv/gate(ev cv/gate separat som midi2cv-interface). Mycket enklare att programmera också.. speciellt om man slipper hantera midi IN och enbart midi UT.

Jag har byggt ett midiinterface(IN och UT) modell 1A på ett experimentkort med lödöar, med en enkel kontakt i samma stil som kontakterna på mitt utvecklingskort(STK500).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-07 21:52

Tjoho dubbelpost.

Senast redigerat 2009-01-07 22:07

senaste nytt

http://blog.vacoloco.com/?p=153

en komplett byggsats verkar ju inte bli så farligt dyr heller,
nu måste jag nog bara gräva fram lödkolven ändå !

jag köpte 2 st såna här pcb´s med pic;ar men kommer bara att behöva 1

[SÅLT]

Senast redigerat 2009-04-18 10:34
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-19 00:23

Jodå, har sett den.,. det har dock gett mig en spark i ändan.... min egen sequencer.. studio berras seq.:)

1
Bevaka tråden