Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd: Macbook white eller Macbook unibody?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-09 14:33

För musikändamål, är den nya Macbook unibodyn 2.0 GHz likvärdig med den vita 2.1 GHz?

(ja, jag vet att det saknas firewire, vilket är j_vligt snålt av Apple, men det blir till att köpa ett USB2 interface om jag köper en unibody)

Det känns lite konstigt att köpa en 2 GHz idag när många laptops har 2.4 GHz eller mer (min 2 år gamla PC laptop har en core2dual 2 GHz). Att utvecklingen inte gått mer framåt på två år men kanske DDR3 minnen och en snabbare buss kompenserar för en slöare processor?

Med Apples nästa OS som kan utnyttja GPU till beräkningar, är det någon som vet om Logic kommer kunna utnyttja detta? Att kunna slänga in några reverb elelr någon mjukvarusynth extra i GPUn vore kanon.

Jag hittade några nya macbook black fortfarande hos vissa handlare, med en 2.4 processor och firewire så är detta ett annat alternativ. Men den nya unibodyn ser så mycket snyggare ut :"> och verkar vara tåligare än det plastskal som den föregående generationen hade.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-09 18:19

Det var ett tag sedan klockfrekvensen på CPU var så blodigt avgörande. Stirra dig inte blind på GHz. Ska du syssla med musik är internminne en bättre investering.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-01-09 18:37

Jag hade alla gånger gått på en unibody. Grafikkortet gör väldigt stor skillnad.

  • Medlem
  • 2009-01-09 19:58

...mm, avsaknaden av firewire är trist - men sprucken plast är inte heller jättekul. Unibody-macbook vinner på känsla och utförande, tycker jag. Att man sen inte kan köra ett enda vettigt ljudkort på den motiverar nån månads sparande ytterligare till en macbook pro....

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-09 21:20

Tycker inte du ska köpa den för den må vara snygg, svinäckligt av dom att tvinga upp musiker i proklassen pga firewirebehovet man har, skulle personligen hellre köpa en smidig plastbok å ett fwkort... stora bärbara är lite osmidigt desutom..

bojkott på den skitdatan tycker jag..

Jag tänkte köpa en macbook men sitter på en firewire mixer Tvingas jag byta den?. Är den enda lösningen att köpa dyrare maskin?

Jag tycker nog att det är dumt att köpa maskin utan firewire.....eller?....jo...eller?...kanske inte om man inte har firewire grejer.....eller?

....gammal macbook kanske...?...för min del då...

Andy

  • Medlem
  • 2009-01-10 00:58
Ursprungligen av andy74:

Är den enda lösningen att köpa dyrare maskin?

Nej - vid nyinköp för firewire gäller för närvarande:

vit macbook 13" 2,1 Ghz - 9495 kr

eller

macbook pro 15" 2,4 Ghz - 18495 kr

(Apple Store Standardpriser 090110)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-10 06:18
Ursprungligen av avart:

Nej - vid nyinköp för firewire gäller för närvarande:

vit macbook 13" 2,1 Ghz - 9495 kr

eller

macbook pro 15" 2,4 Ghz - 18495 kr

(Apple Store Standardpriser 090110)

Lite grovt förenklat, dubbelt pris för 2 tum, 0.3 GHz och en firewire port.

RAM skillnaden ser jag som noll, hur som helst stoppar jag in 4 GB från Crucial eller Kingston.

Man kan få mycket annat kul för de 9000 kr man sparar om man tar den billigare Macboken. Om inget annat, en 17" PC baserad laptop med firewire, blueray, en massa USB portar och annat som Apple inte tycker passar på en budget laptop. Tyvärr lite krångligare att få OSX att rulla perfekt.;)

Tyvärr har jag en ny Apogee Duet som bara väntar på en Macbook. Blir till att koppla den till min iMac istället.:'(

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 17:16
Ursprungligen av avart:

Nej - vid nyinköp för firewire gäller för närvarande:

vit macbook 13" 2,1 Ghz - 9495 kr

eller

macbook pro 15" 2,4 Ghz - 18495 kr

(Apple Store Standardpriser 090110)

Hittade svarta Macbook för 11495kr (ny). Med 2.4 GHz, firewire, 2 GB RAM och 250 GB hårddisk. Prismässigt och ur musikmakarsynpunkt antagligen det bästa alternativet. Faen vad det skall vara svårt att välja....

Var och tittade på de nya Macbookarna i helgen och lade märke till hur smutsig den vita macbooken blir, är det samma problem med den svarta (dvs blir den lätt smutsig och grå)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:09

Skulle försöka hitta en förra generationens 2,4. Sån jag sitter på just nu, och i o m nya macbookens förlust av firewire är jag inte precis sugen att byta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 02:13
Ursprungligen av rydan:

Skulle försöka hitta en förra generationens 2,4. Sån jag sitter på just nu, och i o m nya macbookens förlust av firewire är jag inte precis sugen att byta...

Instämmer. Sitter på en MBP 2,4 "Early 2008" med matt skärm och det är en underbar maskin. Dessutom har den säkert tappat lite i pris på begagnatmarknaden i samband med att de nya modellerna släpptes.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-10 01:10

Drömde f ö återigen om en 13" MacBook Pro, med vettig upplösning (typ 1680x1050 eller åtminstone 1440x900), FW och XpressCard, men det kunde man ju glömma... =/

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-01-10 08:04

Jag har en MacBook 2.0 GHz från andra halvan av 2007 att sälja (eller rättare sagt, min kompis har, men han har lämnat över säljuppdraget till mig...). PM:a mig om intresse finns, jag ska skriva en annons snart, men är man snabb så hinner man före.

Bygger man på med lite internminne blir det en finfin musikmaskin, kör själv med en MacBook (visserligen 2.16, men jag tror inte skillnaden där är så påtaglig).

Senast redigerat 2009-01-10 08:15
1
Bevaka tråden