Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Asus Eee pc?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-10 21:48

Hej.

Jag har funderat lite på att införskaffa en Eee pc, som är en billig, bärbar och snygg dator. Men klarar den enklare program som Fruityloops och virtual DJ med sina 1,6 GHz single core och 1GB ram.

Vad tror ni?

  • Medlem
  • 2009-01-10 21:52

Vad har programmen du pratar om för systemkrav?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-10 22:04
Ursprungligen av jgb:

Vad har programmen du pratar om för systemkrav?

VDJ har minimum krav på 850 MHz och FL 2 GHz, jag hade dock inte tänkt köra båda samtidigt så man kan ju hoppas att det klarar av det.

Detta är ju dock minimumkraven och man har ju märkt att många tummar lite på dom.

  • Medlem
  • 2009-01-10 22:07

Ok. Då låter det som om VDJ inte är något problem, och egentligen så fungerar nog FL finfint så länge man inte slänger på allt för många tunga saker.

Du har ingen kompis med en EEE som du kan testköra demoversionerna av programmen på? Om nu inte någon här har en. De är ruskigt söta de där små rackarna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-10 22:11

Jo en kille på min skola rekommenderade just Eee pc till mig. Han har dock den lite äldre varianten, fast han körde FL på den sa han. Då frågar jag om han kan prova VDJ på den och sen slår jag till

Grejen är ju att det är mest en extragrej om den klarar VDJ och FL för jag tänkte mest ha den till att se på film och tjyvsurfa på folks trådlösa nätverk när jag är ute och springer. Sen att dom är väldigt portabla är inget fel (för att inte tala om att dom är snygga!).

Tack för så snabbt svar!

/Fredrik

Så länge man kör bantat XP på den så borde det gå fint att köra äldre (mindre krävande) mjukvaror hur fint som helst. Jag körde länge både Cubase och FL på en PIII 933 MHz (dock inte samtidigt). EeePC klarar säkert mer än så. Jag funderar faktiskt själv på att skaffa en och köra mjuksyntar på med ASIO4all. Någon som testat?

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-01-10 23:26

Köpte Acers variant, One, till frun. Och den är faktiskt snabbare än jag trodde. Hon kör både Illustrator och Photoshop på den (cs3) utan problem... fast då med en extern skärm

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 23:06
Ursprungligen av odlarn:

Köpte Acers variant, One, till frun. Och den är faktiskt snabbare än jag trodde. Hon kör både Illustrator och Photoshop på den (cs3) utan problem... fast då med en extern skärm

Jag kör Reaper på den samma och den funkar helt okej som "portastudio". Men inte för miycket pluggar... För slanten den kostar är den dock ett superfynd!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-01-11 00:08

skulle det vara möjligt att ha en sådan som inspelningsmaskin tror ni ?

har själv funderat på att skaffa en sådan för att kunna lägga åt
sidan till och från. fördelen är ju att ardor finns till linux.

Det har varit en del diskussioner om eee och liknande på Abletons forum, och konsensus verkar vara att det går att köra de flesta program på dem, men att man inte ska vänta sig någon vidare prestanda. Men har man inte så stora krav verkar de funka bra, det största problemet är upplösning snarare än processor och minne - många program blir svåra att använda när fönstren är större än vad som får plats på skärmen...

Folk kunde ju göra musik även när gigahertzsnabba datorer bara var en våt dröm, så om man anpassar sig till omständigheterna ska det inte vara några problem med "bara" 1.6GHz i en ny eee..

Jag har en Asus Eee PC900 med Linux. Är inte musiker så jag använder den för att surfa och skriva på under resor. Jättetyst, liten och tålig (har SSD) dator med bra pris. Skrev en tråd om den här.

Vet inte om du har sett detta ? Där står lite om FL, Cubase och Reason som jag antar är musikrelaterat ?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-11 22:10

Hmm, har kikat runt lite och en begagnad 13" macbook skulle inte heller vara helt fel. Och jag antar att jag kan kräma ut mer film och ljud ur en dual core.

Det var ju helt okej priser på begagnat. Och vi pratar inte så tokigt dyrt utan 6000kr och uppåt. Tror ni att det skulle vara bättre än att köpa en mini laptop (kikade runt lite och det fanns fler, både snyggare och billigare)?

/Fredrik

Om du tänker använda din dator till att titta mycket på film så är ju en MacBook klart bättre tycker jag. Asus´n är en liten kul dator som är så behändig att ha med sig men jag sitter aldrig en längre stund vid den. Perfekt som en liten extradator, till barnen i baksätet, till föreläsningar osv men inte till något som kräver jättebra grafik/ljud.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-11 22:28

Då ska jag nog överväga lite! Sen har jag en liten förkärlek för vita macbooks

Ja, definitivt. Snabbare processor, mer utrymme för minne, större skärm, firewire (på begagnade Macbooks dvs) med mera... många fördelar. Minilaptops har ju främst siktat på att hålla nere pris och storlek snarare än att ha någon vidare prestanda, och ska man hålla på med ljud så vet jag vad jag föredrar.

Min bandkollega har en Eee, första modellen med Linux. Vi brukar ha den till underhållning och surf i backstagerummet och jag tycker den låter finemang. Med externa högtalare såklart. Ljudkortet är det inget fel på alls. Men ska man köra kommersiella musikprogram så vill man ju ha XP och det fixar inte den första modellen.

Den är sjukt smidig att ha med i alla fall. Och superstabil med flash-HD.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-11 22:36

Jag hade dock tänkt att köpa den med XP isåfall. Det kan vara fördomar men linux vill inte riktigt vara så som jag vill att det borde vara. Jag hade kikat lite på Acer Aspire One, den har samma processor som Eee PC'n, XP och finns både med flash-hd och gammal hederlig hd. Det värsta är väl att skärmen är i stort sett för liten men för en prisskillnad på 2000kr (den billigaste macbooken jag hittade) så kan jag leva med det. Frågan är ju dock ifall jag inte kommer ångra min snålhet och enkelhet i att köpa en liten laptop.

Ursprungligen av evirob:

.....Frågan är ju dock ifall jag inte kommer ångra min snålhet och enkelhet i att köpa en liten laptop.

Jag har alltid ångrat mig när jag köpt andrahandsvalet pga ekonomiska skäl så numera köper jag alltid det hjärtat/ögonen vill ha !

Frugan har en EeePC (904 tror jag det är, den andra versionen med XP) som hon köpte till sig själv i julklapp... Jag har precis funderat på samma sak; Köra FL Studio & VDJ i den (eller skaffa en egen, typ 10" versionen), främst för live då det kan vara skönt med en liten laptop som inte tar så mkt plats och som inte väger så mkt.

Ska testa detta i veckan och återkomma!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-11 23:02
Ursprungligen av Synapskollaps:

Frugan har en EeePC (904 tror jag det är, den andra versionen med XP) som hon köpte till sig själv i julklapp... Jag har precis funderat på samma sak; Köra FL Studio & VDJ i den (eller skaffa en egen, typ 10" versionen), främst för live då det kan vara skönt med en liten laptop som inte tar så mkt plats och som inte väger så mkt.

Ska testa detta i veckan och återkomma!

Du skulle inte kunna skicka ett PM till mig när du testat? Så vet jag iallafall om det fungerar

/Fredrik

  • Medlem
  • 2009-01-11 23:01

Funderar på en EEE bara för att ha som T-racks-host för livegrejer men vad gör man åt ljudkortsproblemet? Helst skulle man ju vilja ha nått expresscard eller liknande för att spara plats..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-11 23:31

Ja precis vad jag tänkte. Sen att den är så galet liten så att man kan ta med sig den överallt utan att känna att man bär på.. en hel dator, det är inte helt fel!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-11 23:46

Jepp, får plats i bögslungan! :/

Kanske inte den bästa oxygene-cover jag har hört men det visar ju helt klart på kapaciteten hos EEE.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-01-12 01:37

Den ena hade jag redan sett. Men det var någon som skrev en kommentar om att Atom processorn som 1,6GHz Eee pc använder inte går ihop med Fruityloops, som är det jag använder för tillfället.

En beggad Macbook ligger fortfarande och lurar. Men jag gillar inte att vänta!

  • Medlem
  • 2009-01-12 17:56

Booja, nu har jag tjackat en 1000H .. Grymt nice är vad den är. Ska testa hur långt man kommer med Live men jag har inga jätteförhoppningar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-13 00:13

Läste i Computer Music, eller Future Music (Minns inte vilken) - om EEE PC när de recenserade första modellen. Gick att kötta Reason rätt ordentligt innan det började sega, verkar alltså vara en härlig portabel lösning för den mobila producenten! Go for it! Återkom med en recension

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 22:23

Är inte en dual core atom processor på väg? jag har för mig att jag läste den skulle släppas Q1 2009.

kör två reason på samma gång!

Bevaka tråden