Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musikdator - Powermac G5 eller PC ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på Er.

Behöver lite feedback, det är nämligen så att jag skall uppgradera mig vad det gäller musikdator.

Kör en gammal P4 med cubase idag men har tänkt att gå över till Mac + Logic.
Har tittat på en begagnad Powermac G5 2,0 Ghz (dual), min fråga till Er är : hur står sig denna Powermac idag för musikskapande jämfört med en PC med intel core2 duo 2,53 Ghz processor.

Trots att G5:an har några år på nacken så är den dyrare än den PC jag nämner som är ny.

Jag vill gärna få höra både för och nackdelar med Mac+logic Vs. Pc+Cubase.

Jag kör en hel del mjukvarusyntar 6-10 st. samt ett par sångspår och effekter.

Tacksam för hjälp.

Jocke

Köp inte en PPC-mac. De kommer väldigt snart vara utfasade. Mycket smartare att skaffa en dual core-Mac Mini. Dom kommer kunna hänga med ett tag, men har en hel del ös i sig. Se bara till att du kan trycka i 4GB ram, annars gör du dig en otjänst.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-11 17:11

Fördelen med en ny PC är att det är lätt att byta ut hela innanmätet stegvis istället för att köpa hela skiten nytt. Nackdelen är väl att man måste på ett annat sätt själv kolla upp så alla komponenter fungerar smärtfritt tillsammans - och till de program man kör (främst pro tools som är kinkiga dock).

Jag säger som geminister - köp inte en PowerPC-mac.

Cubase finns ju också för mac. Är det någon specifik anledning till att du vill köra Logic? (Personligen föredrar jag Logic framför Cubase, men ska man byta från ett program man är van vid bör man ha bra skäl till det - båda programmen är definitivt kompetenta nog att göra/spela in musik med.)

Vill byta till Logic eftersom jag samarbetar med en studio som kör mac (logic).
Blir lite lättare att jobba mot dem om jag kör på samma system.

Det är skäl nog.

Men som sagt, skaffa inte en powerpcmac om du kan undvika det - de kommer bli mer och mer irrelevanta, så om du inte har väldigt specifika behov så är det definitivt bättre med en intelmaskin.

Jag har en G5, Dual 2,3 som jag köpte väldigt billigt. Den är suverän. Jag har 4GB internminne och har inte en badboll alls. Med tanke på priset och att man kör OS X på dem så är G5orna inte ett dumt val i mina ögon, om man inte vet med sig att man vill köpa de nyaste programsviterna de närmaste åren.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har en G5, Dual 2,3 som jag köpte väldigt billigt. Den är suverän. Jag har 4GB internminne och har inte en badboll alls. Med tanke på priset och att man kör OS X på dem så är G5orna inte ett dumt val i mina ögon, om man inte vet med sig att man vill köpa de nyaste programsviterna de närmaste åren.

Vore intressant att få höra hur du använder datorn vid hårddiskinsp.och få lite info på inspelningsprestanda, antar att du kör logic.
Kan du köra många mjukvarusyntar t.ex.?

Kommer själv att köra en del mjukvarusyntar men inte så många instrumentspår och kanske 3-5 sångspår.

Jag tror "väldigt billigt" är nyckelordet. En Powermac G5 är inte alls en dålig dator, speciellt inte för studiobruk, med tanke på utbyggnadsmöjligheterna. Men för priserna de normalt verkar gå för på begagnatmarknaden tycker jag det är galenskap att köpa en.

Ja, jag köpte faktiskt min för 2500:-, så i det läget är det rena kapet. Men för 5500:- är det fortfarande en sjukt bra dator med enda nackdelen att stödet för PPC börjar smalna av. Man måste beakta att man får ett grymt bra OS och en riktigt kraftfull dator för pengarna.

Jag lånar denna tråd istället för att starta en ny inom samma ämne. Det här är ju en sådan tråd som måste återuppväckas ett par ggr per år med tanke på datorernas förenderliga värld.

Min fråga; om DU skulle välja en musikdator idag för att köra Cubase och Reason (+Record snart) och en jävla massa VSTi's och plug-ins vad hade du då valt om du hade haft:

1. 10.000:-

2. 20.000:-

3. 30.000:-

Ursprungligen av autowah:

Jag lånar denna tråd istället för att starta en ny inom samma ämne. Det här är ju en sådan tråd som måste återuppväckas ett par ggr per år med tanke på datorernas förenderliga värld.

Min fråga; om DU skulle välja en musikdator idag för att köra Cubase och Reason (+Record snart) och en jävla massa VSTi's och plug-ins vad hade du då valt om du hade haft:

1. 10.000:-

2. 20.000:-

3. 30.000:-

1. Beggad Intel MP (om man hittar en för den summan annars hackintosh...)

2. Beggad Intel MP

3. Beggad Intel MP + massa annat kul t ex ett UAD-kort.

Ursprungligen av Gilbert 2:

1. Beggad Intel MP (om man hittar en för den summan annars hackintosh...)

2. Beggad Intel MP

3. Beggad Intel MP + massa annat kul t ex ett UAD-kort.

Ok, lite mer specificerat, cpu o minne osv?

Missade att du skulle köra CB…

1. PC + något annat kul.

2. PC + mycket annat kul.

3. PC + en jäkla massa annat kul…

Funkar Cubase bättre på PC idag menar du?

Ursprungligen av autowah:

Funkar Cubase bättre på PC idag menar du?

Njae, kanske p g a att hyper threading inte går att stänga av på mac (pro) men jag menar mest att du får väldigt mycket pengar över till annat om du kör PC...

  • Medlem
  • 2009-08-10 00:08

jag håller med övriga, skaffa dig inte en ppc. Inte för att det inte är bra datorer, min g5:a fungerade oförskämt bra i 5 år.....men plötsligt lade den av och det verkar vara ett vanligt fel att logikkortet ger upp och ett nytt sådant kostar dig ca 7000 + moms så de verkar ha en överlevnadsgräns runt omkring 4 - 6 år.
det finns fortfarande mycket program att tillgå för ppc, tillräckligt för att du ändå kommer att klara dig. de flesta programtillverkare har också deras äldre versioner tillgängliga för kunderna.

Eftersom jag kör både logic och har kört på en g5.a som jag trivs väldigt bra med så fortsatte jag med en mac. fördelarna är tycker jag att operativ systemet är stabilt och logic känns väldigt anpassat och väl integrerat till os X ljudrutiner.
Det jag ser som en nackdel är nog snarare priset på en mac.
värme

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-08-10 14:27

Känns som om det är ovanligt mycket just nu att ta i beaktning om man ska välja musikdator:

- Intel Core i5 släpps snart
- USB 3 släpps snart
- SATA 3 släpps snart
- MAC eller PC
- Vilket OS (OSX, XP eller Windows 7) (32 eller 64 bitars)
- 32 eller 64 bitars CPU
- 1 eller två CPU's
- (SSD) Solid State diskar eller inte, och isf ska man ha två stycken i RAID eller vänta på SATA3-SSD
- nytt eller begagnat
- ljudkort; Firewire, internt eller ska man vänta på USB3-kort
- vad kommer mjukvaruföretagen satsa på för hårdvara inom de närmaste åren
- osv osv...

Usch ja, inte lätt;)

1
Bevaka tråden