Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fristående 99musik.se - Frågor & Svar

Tråden skapades och har fått 376 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Skilling:

Vad jag inte accepterar är att finnas på ett forum där man hånar människor som blottar sig och lägger upp egen musik. Det har hänt för många gånger och det är (så gott som) alltid individer som huserar på Mac-delen.

Hur många gånger har du klickat på "Rapportera" när detta händer? Jag kan inte minnas att jag sett någon Rapportering från dig angående det här problemet.

Om du rapporterar, så tar moderatorerna tag i problemet.

Men om ingen rapporterar, så är det stor risk att vi missar det, eftersom vi omöjligt kan hinna läsa allt som skrivs på forumet.

/Mod

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-08 09:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur många gånger har du klickat på "Rapportera" när detta händer? Jag kan inte minnas att jag sett någon Rapportering från dig angående det här problemet.

Om du rapporterar, så tar moderatorerna tag i problemet.

Men om ingen rapporterar, så är det stor risk att vi missar det, eftesom vi omöjligt kan hinna läsa allt som skrivs på forumet.

/Mod

Aldrig. På något vis har väl de som tycker att alla som gör musik på 99 är obegåvade, rätt att tycka så. Svårt att se att de bryter mot regler, däremot vill jag inte vara bland sådana människor.

På ett musikerforum är det dessutom förödande, eftersom man ofta postar tidiga versioner och skisser, vilket faktiskt kan vara ganska obehagligt i sin nakenhet. Att då göra det när man vet att det finns folk som har attityderna som ibland förekommer kan vara svårt. Jag vet att det finns personer som inte postar på 99 av den anledningen.

Det är en icke-kreativ miljö som känns totalt fel för ett forum som 99musik.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-08 09:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur många gånger har du klickat på "Rapportera" när detta händer? Jag kan inte minnas att jag sett någon Rapportering från dig angående det här problemet.

Om du rapporterar, så tar moderatorerna tag i problemet.

Men om ingen rapporterar, så är det stor risk att vi missar det, eftersom vi omöjligt kan hinna läsa allt som skrivs på forumet.

/Mod

va fan! -- på musikdelen behöver vi ju knappt moderatorUppgifterna .. bara i nödfall om man trampar snett .. och ramlar i klaveret (e väl mest jag tror jag) man får en känga från användarna\vännerna i första hand -- rapportera knappen har jag aldrig använt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 08:51

I den andra delen stänger ju moderatorerna trådarna så fort de är "klara".

Låser tråden, då problemet är löst /Mod

Så det är ju inte konstigt att det skrivs så lite.

Ursprungligen av zthee:

I den andra delen stänger ju moderatorerna trådarna så fort de är "klara".

I vilken del då? Inte i Mac-delen iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 09:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I vilken del då? Inte i Mac-delen iallafall.

Jag tycker att de trådar jag stoppar näsan i på både mac-delen och iphone-delen är så... Men jag kanske stoppar näsan i fel trådar?

Hur som helst så är det ju inte "vårat" problem. Och den diskussionen hör väl plats någon annanstans. Men det är så jag upplever den resterande delen av forumet.

Ursprungligen av jgb:

Vad andra skulle kunna hjälpa till med i dagsläget är oklart, därför ber vi inte om hjälp.

Det är förstås inte lätt för oss att säga heller eftersom det är oklart vad ni gör bakom kulisserna. Är det stadgar du syftar på så hade jag kunnat skriva dem, enligt överenskommen målsättning, på några dagar.

Hehe ok man kanske inte skulle klaga när man inte får bort "mac säljes" ur dagens diskussioner om de första 20-25 på 99mac handlar om musik. Ang. stämningen så t.ex. fototrådarna är inte helt olika 99musik, folk lägger upp bilder av blandad kvalité och är oftast trevliga och konstruktiva i sin kritik... dessutom tekniknörderi på samma nivå som här.

Är inte orolig att 99musik håller på att tyna bort då en majoritet av alla aktiva användare har en gemensam inställning om hur dom vill ha det och strävar aktivt efter det hela tiden. Lär nog överleva, men jag hejar också på splitten. Heja heja!

/Kotten - ett relativt talanglöst musikpucko

  • Medlem
  • 2009-04-08 09:21

sisältää: Eftersom de är färdiga behöver vi ingen hjälp där. Största problemet är att synkronisera fem personer som bor på olika ställen i landet, och kunna föra en vettig kommunikation.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-08 21:34

vilket djävla gubb tjatande!
man tar en musik nörd att slå en data nörd med....

vad kommer det här i från i grund och botten?

håll er till- eller avstå från dom här länkarna och bli glad som som jag:
http://www.99.se/bevaka/
http://www.99.se/musik/

PS.
splitta vad ni vill, det jag vill är behålla kontakten med er trevliga och konstruktiva männsikor jag hittat häR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 22:58

vad i ... varför försvann mitt inlägg? =/

Det där verkar hända ibland ...

Trist att det blivit en lite snedstämd stämning, men jag håller med Reset i hans lilla PS. Det viktigaste är att vi får umgås. Lite mer tolerans från båda sidor och en bättre uppdelad "dagens-meny" hade förvisso underlättat.

Let's all be friends, shall we?

  • Medlem
  • 2009-04-08 23:34

Jesper Ohlsson har raderat ett gäng inlägg som ansågs vara offtopic för den här tråden, vilket jag håller med honom om.

De hörde mer hemma i musikloungen, vilket jag misstänker att de flesta håller med om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-09 16:30

då kan jesper få förklara varför han tog bort mitt inlägg, som förvisso avslutade med ett förslag om 99grill, men som i övrigt manade till lite lugnare stämningar och tålamod. jag tyckte det var helt rätt ställe att skriva det.

Ursprungligen av 655321:

då kan jesper få förklara...

Så gärna.

Dels så hängde du på de föregående inläggen med din kommentar om 1iphone - och det var den gruppen av inlägg jag ville ta bort, eftersom de inte hade någonting med den här trådens ämne att göra.

Sen berättade du vad du sysslar med just nu, i väntan på delningen, och att du längtar efter en fest - har inte heller någonting med den här trådens ämne att göra.

Den här tråden ska handla om frågor kring forum-delningen.

/Mod

  • Medlem
  • 2009-04-09 16:41

Någon som har vanan att skriva protokoll från konstituerande möten?

  • Medlem
  • 2009-04-09 16:42

jodå, van protokollförare anmäler sig.

  • Medlem
  • 2009-04-09 16:54

Låter bra det. Skall samla ihop lite detaljer så hör jag av mig. Nu är det iofs påsk, så jag får se vad tid som finns över.

  • Medlem
  • 2009-04-09 17:24

sure, jag kan alltid slå loss lite tid. hör av dig när det blir aktuellt.

  • Medlem
  • 2009-04-10 22:47

hej

jag har lite grann av missat denna diskussion, men jag har några frågor.

Det har skrivits att 99musik har förändrats och framförallt inte utvecklats i den takt som tidigare skedde innan sammanslagningen de senaste 2 åren, hur har marknadsföringen sett ut de senaste 2 åren? skedde det några förändringar vid hopslagningen?

När det talas om att det har bildats en förening, och arbetats med en förening så blir jag nyfiken på vilka som är vi i styrelsen. Är det en stor eller liten styrelse? vart har föreningen sitt säte? Hur är styrelsens spridning över sverige?

Vilken är föreningens syfte? och vilket är då forumets syfte?

Är föreningen en förening för personer som inte vill starta en förening, dvs att styrelsen helt enkelt sköter administration eller kommer det bildas arbetsgrupper/utskott som jobbar?

Vilka fördelar ser den nya styrelsen med föreningsformen för forumet och dess medlemmar?

Jag gillar ju synthar och är absolut ett talanglöst pucko så jag kan tänka mig att finansiera forumet/föreningen genom medlemsavgift.

En viktig fråga nu när det blir en förening tycker jag är att jobba med bemötandet av nya medlemmar, och se till att även kvinnliga medlemmar känner sig välkomna.

Jag är gärna med i utvecklingen av forumet som en förening och kan tänka mig jobba med i en eller flera arbetsgrupper förutsatt att jag har något att bidraga med.

  • Medlem
  • 2009-04-11 00:08

Kan svara på några av dom iallafall.

Citat:

När det talas om att det har bildats en förening, och arbetats med en förening så blir jag nyfiken på vilka som är vi i styrelsen. Är det en stor eller liten styrelse? vart har föreningen sitt säte? Hur är styrelsens spridning över sverige?

Vi är för närvarande moderator och admingänget kring 99musik. Jgb, Clase, Arete, Volantiz och jag.
De flesta av oss finns i Göteborg eller Mälardalen.

Citat:

Det har skrivits att 99musik har förändrats och framförallt inte utvecklats i den takt som tidigare skedde innan sammanslagningen de senaste 2 åren, hur har marknadsföringen sett ut de senaste 2 åren? skedde det några förändringar vid hopslagningen?

Skillnaden mellan musik och mac är framförallt kulturell. Man har bl.a olika förväntningar på innehåll och en skild syn på var gränsen går i olika ärenden.

Citat:

Vilken är föreningens syfte? och vilket är då forumets syfte?
.

Föreningen ska verka för att forumet fungerar och utvecklas. Forumets syfte är att prata allt om musik.

Citat:

Vilka fördelar ser den nya styrelsen med föreningsformen för forumet och dess medlemmar?
.

Att vi kan föra forumet i den riktning som medlemmarna vill och att vi inte är beroende av en betydligt större enhet för att göra detta.

Citat:

En viktig fråga nu när det blir en förening tycker jag är att jobba med bemötandet av nya medlemmar, och se till att även kvinnliga medlemmar känner sig välkomna.
.

Jag har för mig att 99,9% av de som reggat sig på 99muisk har känt sig välkomna. Strävan är att jobba bort den där 0,1.

/Mein

Ursprungligen av gazt:

hej

jag har lite grann av missat denna diskussion, men jag har några frågor.

När det talas om att det har bildats en förening, och arbetats med en förening så blir jag nyfiken på vilka som är vi i styrelsen. Är det en stor eller liten styrelse? vart har föreningen sitt säte? Hur är styrelsens spridning över sverige?

Vilken är föreningens syfte? och vilket är då forumets syfte?

Är föreningen en förening för personer som inte vill starta en förening, dvs att styrelsen helt enkelt sköter administration eller kommer det bildas arbetsgrupper/utskott som jobbar?

Vilka fördelar ser den nya styrelsen med föreningsformen för forumet och dess medlemmar?

Jag gillar ju synthar och är absolut ett talanglöst pucko så jag kan tänka mig att finansiera forumet/föreningen genom medlemsavgift.

En viktig fråga nu när det blir en förening tycker jag är att jobba med bemötandet av nya medlemmar, och se till att även kvinnliga medlemmar känner sig välkomna.

Jag är gärna med i utvecklingen av forumet som en förening och kan tänka mig jobba med i en eller flera arbetsgrupper förutsatt att jag har något att bidraga med.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-13 20:47
Ursprungligen av gazt:

En viktig fråga nu när det blir en förening tycker jag är att jobba med bemötandet av nya medlemmar, och se till att även kvinnliga medlemmar känner sig välkomna.

Jag har känt mig väldigt välkommen, det tror jag inte är något problem. Jag personligen upplever att man fokuserar mer på person än på kön, vilket är jäkligt positivt! Frågan är kanske snarare om man kan locka hit fler tjejer, men såna diskussioner brukar bli märkliga..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-13 11:52

Ett forum med mångfald av olika musikstilar än bara synth
även om jag vurmar för det!;)

  • Medlem
  • 2009-04-13 20:23

Angående musikstilar och "inriktning" på forumet, det har aldig funnits någon speciell inriktigt, utan det har blivit vad medlemmarna har gjort det till.

Ursprungligen av jgb:

Angående musikstilar och "inriktning" på forumet, det har aldig funnits någon speciell inriktigt, utan det har blivit vad medlemmarna har gjort det till.

Nej, och det finns avdelningar om annat, men om man inte har järnkoll på synthar både tekniskt och musikaliskt så är det svårt att skriva i de flesta trådar. Jag skrev mest om de saker jag tyckte jag var intresserad och insatt i, komposition, textförfattande samt upphovsrättsfrågor. Men man kände sig ju lite ute på kanten.

Det är fint att vara öppen och så, men ibland kan en tydligt nischning vara bättre. Det tycker jag också är problemet med hela det sammanslagna 99. Det har sämre fokus, och det blir rörigare med extra navigeringskontroller, plus osäkerheten om vilket/vilka delforum ens inlägg syns i.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nej, och det finns avdelningar om annat, men om man inte har järnkoll på synthar både tekniskt och musikaliskt så är det svårt att skriva i de flesta trådar. Jag skrev mest om de saker jag tyckte jag var intresserad och insatt i, komposition, textförfattande samt upphovsrättsfrågor. Men man kände sig ju lite ute på kanten.

Det är lite av en ond cirkel - om ingen skriver inlägg så drar sig folk för att skriva nya, det kommer inte heller nya användare som skriver om det, osv, medan det blir motsatt effekt om man tex är intresserad av modularsyntar och hittar 99.se via Google.

Jag tycker att det är lite trist, det finns trots allt mer att diskutera om musik än bara hembyggda modularsyntar, bandekon och fildelning.

Ursprungligen av false messiah:

Det är lite av en ond cirkel - om ingen skriver inlägg så drar sig folk för att skriva nya, det kommer inte heller nya användare som skriver om det, osv, medan det blir motsatt effekt om man tex är intresserad av modularsyntar och hittar 99.se via Google.

Jag tycker att det är lite trist, det finns trots allt mer att diskutera om musik än bara hembyggda modularsyntar, bandekon och fildelning.

Hönan och ägget-effekt kan man säga. Men lycka till med nystarten i alla fall. Bra att det händer saker. Våga förändra!

Jag tror att könsfördelningen delvis indirekt är en följd av att 99musik har en slagsida mot elektronisk musik och syntar, som definitivt är mer mansdominerat än tex singer-songwriter-musik.

Och den slagsidan har ju inte direkt blivit hjälpt av det dessutom fått en indirekt koppling till datornörderi....

Ursprungligen av false messiah:

Jag tror att könsfördelningen delvis indirekt är en följd av att 99musik har en slagsida mot elektronisk musik och syntar, som definitivt är mer mansdominerat än tex singer-songwriter-musik.

Jag skulle, trots att jag är extraordinärt synthnördig, väldigt gärna ha fler icke-elektroniska musiker och absolut fler tjejer. Det är alltid bäst drag på ställen där det är en schysst blandning. För mycket av samma riskerar att bli enahanda. Inte för att det är så nu men visst är vi ganska elektroniska av oss och det kan kanske bli svårt att locka fler medlemmar.

Jag tror definitivt att ett oberoende 99musik har alla möjligheter att fortsätta hålla sin position som världens bästa musikerforum. Jag har sagt det förr och säger det igen, 99musik är det enda forum jag hänger på och det är helt unikt att kunna snacka om allt från bandekon och inspelningstips till politik och humor på ett och samma ställe med så många hyvens människor. Det är just takhöjden, hjälpsamheten och den till 99 procent kamratliga stämningen som gör det så schysst.

Bevaka tråden